Inlägg från: Cornette |Visa alla inlägg
  • Cornette

var vill man bo/inte bo i UPPSALA?

Storvreta är som en liten förort en dryg mil utanför stan. Skolorna/förskolorna där är tyvärr inget att hurra för, det är den största anledningen till att vi inte kommer att flytta dit trots att familj och vänner finns där.

Som tidigare sagt, Gottsunda och Gränby är stökiga, Stenhagen och Sävja kommer därefter. "Finare" områden förutom centrala staden är Fålhagen, Höganäs, Kåbo, Norby och Sunnersta.

Min favoritdel av staden (förutom Fålhagen) är Sala Backe/Johannesbäck. Det finns mest lägenheter men lite radhus och enplansvillor. Ca 10-15 min cykelavstånd från city. När vi ska leta hus kommer vi främst leta där, möjligtvis också i Brillinge.

• Cornette
    Signatur skrev 2013-01-01 21:28:24 följande:
    Jag skulle nog inte säga att hela Gränby är stökigt. I hyresområdet är det rejält stökigt. Men på vädergatorna är det helt ok att bo. Själv skulle jag aldrig bosätta mig i Gottsunda eller Stenhagen (möjligen i de nybyggda villorna i Stenhagen).
    Delen med nybyggen i Stenhagen är ju på gränsen till/i Herrhagen. Sambon är uppvuxen där och där är helt ok.
  • Cornette
    MartinaE skrev 2013-01-01 21:40:55 följande:
    Varför gillar du inte förskolorna/skolorna här för? Jag arbetar på en förskola i Storvreta och vi har en jättebra verksamhet och bra rykte. Skolorna har också bra rykte, har själv barn som går i skolan här och vi är jättenöjda!
    Vännerna har barn på ena förskolan. Där sitter sonen alltid ensam när de kommer och hämtar och "pedagogerna" bryr sig inte. Deras dotter som kunde äta med bestick och dricka ur glas när hon började där i augusti har tillbakavecklats och äter nu med händerna och dricker ur pipmugg. 0 engagemang från personalen i barnen! Den andra förskolan jag har erfarenhet av där är också ganska oengagerade. De är ute typ alltid, för då behöver inte personalen engagera sig så mycket känns det som.

Skolan ska vi inte prata om. Innan tjejen jag känner hunnit gå ut första terminen så har det varit så mycket bråk som lärarna inte kan hantera att klasserna måste delas upp i fler och möbleras om. Tjejen som är väldigt ambitiös trivs inte helt bra och föräldrarna har fått vara med skoldagar ibland för att hon ska få studiero. Det funderas redan på att flytta henne till en bättre skola i stan.
Svar på tråden var vill man bo/inte bo i UPPSALA?