• MammaNanna83

Ettåring som vaknar så gott som varje natt!

Någon som kan komma med konkreta tips på hur vi ska få vår fantastiska ettåring att sova gott hela nätterna?
    Något annat än 5-minuters-metoden och sova-hela-natten-kuren....

5-minuters metoden går bort direkt, gillar inte upp lägget o har aldrig hört någon som fått de att lyckas heller för den delen, och tycker inte problemet ligger i att natta honom utan att få honom att sova hela natten, gärna 11 timmar om de går.  
    Har inte testat att "kura" ännu men vet inte heller om jag har motivationen just nu eftersom jag är gravid i 8 månaden (väntar barn nr 3) och är rädd att jag skulle ge upp redan första natten eftersom jag är mer eller mindre gråtfärdig av trötthet.... hela tiden. Och att stå o "buffa" en hel natt utan minsta sömn känns som att gå ur askan i elden just nu...

Han är en otroligt charmig o glad liten kille. Sällan ledsen på dagarna. Lite mammig har han varit men inte värre än att det börjat gå över. Äter som han ska, lite sämre vid sjukdom o tandsprickning. Men det går absolut ingen nöd på honom då han väger nästan 12 kg =)
    Sover gott på dagarna 1½ -2 timmar, ett pass. Mat och sömn brukar ske på ungefär samma tider varje dag. 

Vissa nätter knorrar han mest, då räcker det oftast att sticka ner handen till honom i spjälsängen som numer står intill vår säng bara för att ja g ska slippa springa upp en gång i timmen... Det har blivit bättre sedan vi flyttade sängen intill vår men vissa nätter vaknar han o är klarvaken, vill inte ha välling inte speciellt ledsen utan bara vaken o vill inte sova. Somliga nätter vaknar han o bara gallskriker....

Känns som vi testat allt..... men inget får honom att sova lugnt o skönt en hel natt. Kan räkna på en hand hur många gånger det har hänt sedan han föddes. 
    Börjar bli smått desperat efter att få sova o samla kraft inför den kommande förlossningen (60 dagar till BF) så tar tacksamt emot alla tips jag kan få....

Mvh Trött blivande tre barns mamma 

• Svar på tråden Ettåring som vaknar så gott som varje natt!
  • SailorGirl

Det är rätt ovanligt att barn sover hela nätter vid ett års ålder, även vid två och tre. Alla människor vaknar på nätterna, men man kommer ju inte ihåg det efteråt och det gör nog inte er son heller. Att drömma, vakna och skrika gör även jag som vuxen ibland, men jag gissar att det för ett barn oftare handlar om att kolla av så att föräldrarna är där och att barnet är tryggt.

Tycker det är sunt att inte köra med femminuters.

• Pralina 81

Precis så har vi med vår 13 månaders. Hon lägger sig runt 19:30 och vaknar 1 gång innan 12, då går det snabbt att söva om men sen vaknar hon oftast runt 2 och då är det svårt att få henne att somna om. Hon sover inte bra i vår säng längre och hon bökar så mkt att vi inte sover heller. Förut kunde vi bara lyfta över henne till oss så somnade hon. Det är inte ovanligt att jag får söva henne i 1-2 timmar på natten. Har jag tur sover hon sen tills vi går upp vid 7:30. Det gör inget att hon vaknar på nätterna men att hon är vaken 1-2 timmar är skitjobbigt. Just nu testar vi med omega 3 för att se om det kanske kan ge effekt.

Svar på tråden Ettåring som vaknar så gott som varje natt!