• Krantz30

Parkerad bil. Vem har rätt?

Hejsan. Jag har en fråga angående ifall bilen är felparkerad eller inte. Bor i ett villa område och brukar parkera min bil efter våran postlåda. På andra sidan gatan bor en familj med dubbel parkering.

Gatan är drygt 6 meter, nån meter kortare tack vare all snö förtillfället.

Saken är att min bil står exakt rakt bakom deras bilar fast på andra sidan gatan.

Saken är att grannen råkade backa in i min bil för nån dag innan nyår och h*n säger att bilen står fel parkerad pga "den blockerar infarten / utfarten till fastigheten"

Stämmer denna reglern? Hoppas någon har svar på min fråga.

• Svar på tråden Parkerad bil. Vem har rätt?
  • TaSe

Nej, det stämmer inte. Hon får stå för skadan, oavsett om du är felparkerad eller inte.

• msmalin

Fast står den på andra sidan gatan så blockerar den ej deras utfart. Eller har jag fel för mig? Den regeln gäller väll på samma sida.

• TaSe

Oavsett om du blockerar, eller inte. Eller om du står så att du kan bötfällas, ger inte det grannen "rätt" att skada din bil
    Jag har en utfart där bilar ofta står så att de täcker delar av mitt grindhål. Jag har varit i kontakt med polisen just för denna fråga, då jag ofta riskerar att halka in i de andra bilarna (vintertid) och har fått svaret att det isf är på mitt ansvar.

• bastardized

Det spelar ingen som helst roll om du så hade parkerat precis bakom din grannes bilar, de har ingen rätt att köra på ändå. I regel är det alltid den som har kört på som har huvudansvaret.

• maskinpilot

Meddela bilägaren att det är på hans ansvar att åtgärda skadan Det finns knappast något undantag vid påbackning där ansvaret faller på den som har lämnat fordet. Ge honom en chans att åtgärda detta själv. Om skadan inte uppgår till självrisken på hans försäkring har han rätten att se till att åtgärda den till fullo på det sätt hans finner lämpligast och till din fulla belåtenhet.

• Studentpappa

Angående hur du ska göra, du skriver en skadeanmälan där ni beskriver hur förloppet har gått till att tex bil A (din) står parkerad och då backar bil B (grannens) in i bil A. Grannen får pröjsa självrisken och du får din bil lagad. Har du inte blankett för det så ring ditt försäkringsbolag och snacka med dom.

• Stjärn
    Studentpappa skrev 2013-01-02 07:10:06 följande:
    Angående hur du ska göra, du skriver en skadeanmälan där ni beskriver hur förloppet har gått till att tex bil A (din) står parkerad och då backar bil B (grannens) in i bil A. Grannen får pröjsa självrisken och du får din bil lagad. Har du inte blankett för det så ring ditt försäkringsbolag och snacka med dom.

Precis ni fyller i skadeanmälan.
    Ni behöver inte vara överens om händelseförloppet, utan endast skriva era kontaktuppgifter på skadeblanketten sedan tar ni varsin del av av skadeblanketten, där du beskriver på din blankettdel vad du anser ha hänt, och din granne fyller i sin del om vad han anser ha hänt. Sedan skickar ni var för sig in anmälan. De kommer dömma till din fördel, som de ovan skrivit är det den som backat på som är skyldig.
    Tror att man fortfarande kan hämta skadeanmälan på en polisstation.
  • Ramborg

Håller med övriga, det spelar ingen roll var man parkerar, den som kör på är ansvarig.

Men jag föreslår att du börjar parkera några meter längre fram så du inte skapar besvär för dina grannar varje dag. Det är ju enklare att backa ut om man har hela gatans bredd.

42.
  • hundtok

Du har rätten på din sida men var snäll och parkera inte precis bakom deras utfart. Mina grannar gör det ibland (eller oftast gäster till dem) och det blir då väldigt svårt för oss att backa ut. Parkera ett par meter längre fram eller bak.

• Vinterankan

Både du och grannen får kontakta era försäkrigsbolag så får de göra bedömningen av vems fel det är. Sedan så tycker jag att du är väldigt nonchalant mot dina grannar som parkerar bilen mittemot deras utfart. Oavsett vad regler säger så hör det till sunt förnuft och respekt för sina medmänniskor att man inte parkerar sin bil så att folk får svårare att komma ut från sin tomt.

• Stjärn

Jo man underlättar för sina grannar om man inte parkerar så de får svårt att ta sig ut. Och den bilparkering som funkar på sommaren utan snövallar, kanske inte funkar på vintern.
    Men skicka in skadeanmälan så avgör försäkringsbolaget vem som är skyldig. Om dina grannar vägra fylla i anmälan så får du bara fylla i din del och skicka in, då går det på ditt försäkringsbolag, samma som vid smitningsolycka/ parkeringsskada där man inte vet vem som skadat bilen. Tyvärr får du stå för självrisken då, har jag för mig.

• maskinpilot

Har du ordnat med någon skadeanmälan än? Om inte, försök i första hand att samtal med grannen och komma vänskaplig överens i första hand. Det kan skada din grannes ekonomi som kan komma att få avdrag/ sänkning på sin försäkringsbonus,   vilket grannen bör bli medvetandegjord om innan du går till försäkringsbolaget. Är skadekostnaden inte större än hans självrisk är det bättre att han betalar skadan själv än att få avdrag på sin bonus om försäkringsbolaget blir inblandat i ekonomisk hänseende. Och då blir bara grannsämjan ännu sämre.

Svar på tråden Parkerad bil. Vem har rätt?