• selvira

    vänja 12-månaders att somna med pappa?

    Jag har i princip alltid ammat vår dotter till sömns på kvällen. på dagen kan hon lätt somna med pappan i selen men när det kommer till kvällen är det väldigt svårt att få henne att slappna av med honom. Jag skulle gärna vänja henne att även kvällstid känna sig trygg att somna med sin pappa men vet inte hur vi ska gå till väga. om två månader börjar jag jobba och då även kvällar vilket innebär att hon kommer behöva somna med honom var sig hon vill eller inte.

    är det nån som har tips på hur man kan göra? ikväll t ex skrek hon i över en timme innan hon somnade av utmattning (med pappan) och ingen av oss vill att det ska vara så...

    hoppas på input! 

  • Svar på tråden vänja 12-månaders att somna med pappa?
  • Flickan och kråkan

    Min första spontana tanke är att det mycket möjligt kommer att lösa sig när det väl är dags. När pappa är ensam hemma med liten så finns inte mamma som lockar och då är det inte helt ovanligt att det är något helt annat.

    Om hon är van vid att somna i sele med pappa så skulle jag nog köra vidare på det. Det brukar vara effektivt (tyvärr inte bästa säsong för det) att gå på promenad ute. Annars "vagga" i sele till någon musik (kan avleda lite). Lite okonventionellt kanske, men en påslagen TV samtidigt (med något stillsamt/barnvänligt) kan också avleda samtidigt som man vaggar i sele.

  • Alexi

    vi vande vår son vid det vid just tolv månader. Vi började någon månad innan med att pappan fick ta läggningarna med honom, för att få bort att ammas till sömns. Jag fortsatte nattamma och samsova en period till. Sen vid tolv månader, innan jag skulle börja jobba, så slutade jag nattamma en natt, jag tog den fajten själv eftersom jag var tryggheten och inte ville ta bort både mig och brösten samtidigt. Så jag sov med sonen i polotröja någon eller några nätter. Sen fick sonen börja sova med pappa helt enkelt och gör det fortfarande ett år senare.

  • Arvidsmamma1

    Jag började jobba när min son var 11 månader. Vi hade samma oro angående sömnen, men då även sömnen på dagtid, eftersom sonen absolut inte kunde tänka sig att somna med pappa vare sig dag eller natt innan jag började jobba, så fort pappa försökte söva honom så blev det bara gråt. Det var bara amning till sömns som han accepterade. Vi (framförallt jag) var oroliga, men det gick jättebra när jag väl var på jobbet, då accepterade sonen att somna med sin pappa. Men det tog några veckor innan de hittade sin bästa rutin - de första veckorna provade de lite olika sätt, somna i vagn, vaggas i pappas famn, ligga bredvid pappa, ligga på pappas mage - och några dagar var det lite si och så med sömnen, men det gick klart över förväntan. Så det kommer säkert gå jättebra när du väl är på jobbet, och din dotter vet att du inte är hemma. 

  • Pralina 81

    Jag började jobba när vår dotter var precis 9 månader och det gick hur bra som helst. Jag brukade amma henne till sömns, fast i sele. Min sambo gjorde nya rutiner och dottern somnar jättebra och tryggt, både på dagen och kvällen. Dagtid i vagnen och kvällstid i spjälsäng brevid vår säng. Han buffar henne i rumpan. Jag är väldigt glad över att vi hade amningen kvar så att vi kunde ha lite amningmys tillsammans när jag kom hem från jobbet.

Svar på tråden vänja 12-månaders att somna med pappa?