• luloli

Bostadsbidragsfråga

En liten fråga. Menar de växelvis boende (typ varannan vecka) på alternativet "att barnen bor tidvis" hos mig?

Dum fråga kanske men jag kan inget om sånt här :-/

• Svar på tråden Bostadsbidragsfråga
  • NextUp

Jag tror att den som barnet är mantalsskriven på är boförälder och kan få högre bostadsbidrag, andra föräldern räknas som umgängesförälder dvs tidvis boende. Det gäller oavsett vårdnad eller hur man fördelar tiden. Kolla upp det!

• luloli
    NextUp skrev 2013-01-02 08:59:34 följande:
    Jag tror att den som barnet är mantalsskriven på är boförälder och kan få högre bostadsbidrag, andra föräldern räknas som umgängesförälder dvs tidvis boende. Det gäller oavsett vårdnad eller hur man fördelar tiden. Kolla upp det!

Tack för ditt svar!

Det ska jag absolut kolla upp, det skiljde ju en hel del på bidragets storlek mellan de olika alternativen!
  • La Lola

Står det inget i den fördjupande informationen?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • luloli

Tack för din länk!

Jag hittar tyvärr ingen tydlig info om vad tidvis boende innebär, men väldigt mycket bra info om bostadsbidrag, men det är ju inte det jag söker :-/

• 2tomtaro4troll
    luloli skrev 2013-01-02 10:19:49 följande:
    Tack för din länk!

Jag hittar tyvärr ingen tydlig info om vad tidvis boende innebär, men väldigt mycket bra info om bostadsbidrag, men det är ju inte det jag söker :-/

om barnet är skrivet på din adress så räknas det som hemmavarande barn, står barnet hos sin pappa så räknas det som tidvis boende!
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Nicke

Jag har barnen skrivna hos mig men vi har barnen lika mycket. Jag anser att barnen bor hos mig.

• Nicke

Eller ja, enligt deras instruktioner så är mina barn hemmavarande hos mig.

• mammalovis

När jag sökte bostadsbidrag idag fanns det tre alternativ. Barnet bor på typ heltid eller vad det hette, växelvis boende eller tidvis. Vid tidvis skulle man uppge antalet dagar per månad. Nu bor hon heltid hos mig och sover max 1 natt per månad om ens det hos pappan, så det var ju glasklart, men jag hade tolkat växelvis som varannan vecka eller hälften var och tidvis om man t ex har barnet varannan helg. Hos oss är de väldigt behjälpliga på försäkringskassans kontor om man har frågor.

Svar på tråden Bostadsbidragsfråga