• Anonym

    argsint 5 åring

    Hej!
    börjar känna mig hjälplös med våran 5 åring. Han har sista året varit så arg och lättirriterad. Det behövs bara att någon i familjen säger något fel så blir han arg som ofta slutar med att han skriker, slår eller sparkar. Lillebror som är 3 år får ta mycket stryk. 5 åringen har ett väldigt stort kontrollbehov och ska tillrättavisa lillebror hela tiden. 5 åringen har heller aldrig kunnat prata med oss när något är fel, oavsett vad som hänt, han håller allt inom sig och skvallrar aldrig. vi har nu försökt i 1 år att försöka få honom att våga prata. problemet är att han stänger inne allt, slår oss alla i familjen och är så arg och kontrollerande, vet inte längre hur jag ska handskas med detta, känner mig totalt hjälplös.

  • Svar på tråden argsint 5 åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det kanske verkar som om din 5-åring stänger inne allt  som du säger, men troligare är att han ännu inte förmår uttrycka sina känslor på ett bättre sätt. Även om han har språket så är det inte säkert att han ännu kan formulera sina känslor i ord. Då lever han ut dem i stället.
    Pröva med att utgå från att han faktiskt inte vet varför han beter sig som han gör. Det är bara något slags inre driv som yttrar sig i skrik och slag. Resultatet blir förstås dåligt för er alla.
    Försök att som föräldrar tolka och sätta ord på vad han känner när han blir så där arg. T ex "Du blir både ledsen och arg när vi plötsligt bestämmer att du inte får gå ut och leka. Vad kan vi göra för att du ska bli glad igen?"
    eller "Nu blir du så besviken att du tror att du måste slå lillebror. Berätta i stället för mig hur du vill ha det".
    Samtidigt hindrar ni honom från att slåss och visar honom på andra sätt att reagera när han blir så där besviken. Ta honom gärna i knä och håll om honom när ni pratar så hjälper ni honom samtidigt att hålla tillbaka sina kroppsliga impulser.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden argsint 5 åring