• Virvelin

Nu har jag fått SGI fastställd, vad mer ska jag göra hos FK innan BF?

Jag har skickat in alla papper för att få föräldrapenning framöver. Försäkringskassan har skickat tillbaka en vad jag antar är bekräftelse på min inkomst.

Vad gör jag nu då? Avvaktar födeseln och tar kontakt igen eller ska någonting mer göras innan?
    Det är inte så informativa på FK. Kan inte ringa dem just nu heller..

• Svar på tråden Nu har jag fått SGI fastställd, vad mer ska jag göra hos FK innan BF?
  • DetÄrBaraLillaJag

Du kan logga in på mina sidor, och kolla, ska du ha graviditets penning? Vet du från vilken dag du ska ta ut föräldrapenning så kan du ansöka redan nu...

• Virvelin
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-01-02 11:00:21 följande:
    Du kan logga in på mina sidor, och kolla, ska du ha graviditets penning? Vet du från vilken dag du ska ta ut föräldrapenning så kan du ansöka redan nu...

Jag tänkte börja ta ut dagar när lillen är född. Gravpenning har jag inte sökt, skulle knappast fått den har jag förstått.

Be är 12/2 och jag tänkte jobba så länge till jag orkar, men oavsett gå hem två veckor innan. Får väl ta tj.ledigt då antar jag.

Men ska jag sätta BF som första dagen att börja ta ut? Kan jag ändra mig om jag går hem tidigare och bestämmer mig för att iaf plocka föräldrardagar? Eller om bebis kommer tidigare?
  • mabelle

Jag tror att du har möjlighet att ta ut vanlig fp 30 eller 60 dagar innan BF. Men kolla upp det...

• DetÄrBaraLillaJag

60 dagar innan beräknat får manplocka ut fp... Du kan ansöka om föräldrapenning hos arbetsgivaren men du behöver inte plocka dagar...

• Virvelin
    mabelle skrev 2013-01-02 11:39:49 följande:
    Jag tror att du har möjlighet att ta ut vanlig fp 30 eller 60 dagar innan BF. Men kolla upp det...

60 dagar innan ser jag. Vill helst inte röra dem innan liten är född.. Snål blir man
  • Virvelin
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-01-02 11:54:01 följande:
    60 dagar innan beräknat får manplocka ut fp... Du kan ansöka om föräldrapenning hos arbetsgivaren men du behöver inte plocka dagar...

Ansöka hos arbetsgivaren? Hur menar du? Att jag önskar få gå hem på föräldraledigt innan födseln men sen struntar i att ta ut och således går obetald? Detsamma som att jag skulle söka tjänstledigt va?

Mycket med det här
  • DetÄrBaraLillaJag

Ja precis.. Så länge du ansöker 2 månader innan så Har du rätt till fp, men du behöver inte plocka dagar, så ja, det blir typ som tjänstledighet, fastdom kan inte neka dig...

• Virvelin
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-01-02 12:06:25 följande:
    Ja precis.. Så länge du ansöker 2 månader innan så Har du rätt till fp, men du behöver inte plocka dagar, så ja, det blir typ som tjänstledighet, fastdom kan inte neka dig...

Okej! Jag ska fylla i en ledighetsansökan nu tänkte jag, from 28/1. Sen hur jag finansierar ledigheten får jag väl fundera på då, om jag ska ta en-två dagar/vecka till födelsen eller nåt..

Hur snart innan jag faktiskt tar ut en föräldradag  vill FK veta att jag börjar ta ut dagar?
  • sanlun

Man ska helst söka senast samma dag man vill börja ta ut... sen kan man såklart vara snäll och söka i förväg eller vara dum och glömma bort. Hur som ordnar det sig :)

Jag har med alla mina små sökt från den dag bebisen varit beräknad...

• Virvelin
    sanlun skrev 2013-01-02 14:25:36 följande:
    Man ska helst söka senast samma dag man vill börja ta ut... sen kan man såklart vara snäll och söka i förväg eller vara dum och glömma bort. Hur som ordnar det sig :)

Jag har med alla mina små sökt från den dag bebisen varit beräknad...

Ahmen vad bra, då är det inga veckor innan vi talar om. Jag planerar att jobba sista dagen den 25/1 och sen får vi se om det blir med eller utan ersättning Toppen, tack för all råd, då vet jag att jag har gjort klart det som kan tänkas med FK hittills!
  • Seven Costanza

Såvitt jag förstått har de i regel ca 30 dagars handläggningstid så är man beroende av att få pengarna så fort som möjligt (dvs inte har tillräcklig buffert) bör man ju ansöka innan barnet är fött och hellre ändra antalet dagar senare om man vill det. Men jag vet inte om dessa 30 dagar gällde för att SGI fastställd eller för att få sin ansökan behandlad. Det är ju också skillnad vad du behöver göra innan bf och vad du borde göra innan bf om du vill ha pengarna så fort som möjligt.

• Virvelin
    Seven Costanza skrev 2013-01-04 12:54:28 följande:
    Såvitt jag förstått har de i regel ca 30 dagars handläggningstid så är man beroende av att få pengarna så fort som möjligt (dvs inte har tillräcklig buffert) bör man ju ansöka innan barnet är fött och hellre ändra antalet dagar senare om man vill det. Men jag vet inte om dessa 30 dagar gällde för att SGI fastställd eller för att få sin ansökan behandlad. Det är ju också skillnad vad du behöver göra innan bf och vad du borde göra innan bf om du vill ha pengarna så fort som möjligt.

Det var iaf 30 dagars handläggningstid på att få SGI fastställd, så mycket vet jag.

Det är klart man vill ha ersättningen så snart man kan men det brinner inte i knutarna för min del känner jag. Jag ska försöka ringa dem någon dag i nästa vecka och bara stämma av läget. Sen ska jag fixa e-leg i helgen, det verkar ju förenkla en hel massa.
  • sanlun

Ja, bank-d/e-leg är ett måste. Då går det sjukt smidigt att ansöka...

• Virvelin
    sanlun skrev 2013-01-04 14:43:15 följande:
    Ja, bank-d/e-leg är ett måste. Då går det sjukt smidigt att ansöka...

Ja, jag insåg det när jag tog mig en kik på FK's hemsida. Uppfattade det även som att handläggningstider blir korta om man använder cybervärlden.
Svar på tråden Nu har jag fått SGI fastställd, vad mer ska jag göra hos FK innan BF?