Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
Varför behövs ni tandhygienister? vad gör ni som en tandläkare inte kan göra istället?
Ni känns överflödiga.
Varför behövs ni tandhygienister? vad gör ni som en tandläkare inte kan göra istället?
Ni känns överflödiga.
Jag har tandläkarskräck och tandsten. Nu har jag drabbats av nånslags (orimlig) känsla av att tänderna hålls på plats av tandstenen, så jag vågar inte gå och ta bort den för jag är rädd att tänderna då ska ramla ut. Är det möjligt?
Har med ganska stor säkerhet Sjögrens syndrom har gjort salivtest som visade nedsättning.
Har de senaste 5-6 åren fått en massa tandsten vilket jag aldrig haft tidigare samt har fått ett hål vilket jag inte haft sedan jag var barn, frågan är om det kan vara bra att använda Hexident regelbundet som komplement till den vanliga skötsel av tänderna?
Vill gärna få svar på om tänderna kan ramla ut om man tar bort tandstenen?
Jag har fått en infekterad tandköttsficka bakom kindtanden längst bak Den är ca 5-6 mm djup och tandläkaren varnade mig om att tanden kan behöva dras ut om det inte blir bättre inom ca 6mån. Jag har fått corsodyl att borsta med, men finns det något mer jag kan göra? Det är jättesvårt att komma åt att borsta därinne, även fast jag har en liten specialborste.
Kan du hjälpa mig?
När min dotter fick sina första kindtänder i överkäken reagerade jag på att de såg konstiga ut, de hade tre små gropar i sig. Vi var hos tandläkaren när hon var 1, 5 år, men de kunder inte se så mycket och bad oss avvakta. Nu har det gått ett år och groparna är större, vid den ena har en bit av tandkanten gått av. Det ser konstigt ut, det är inte brunt eller svart utan gulaktigt som tandbenet har kommit fram.
Vi är supernoga med borstningen, använder flourtandkräm och hon äter aldrig godis.
Vad tror du det kan vara?
Hur mycket tar tänderna skada av att man kräks under en lite längre tid, flera ggr om dagen? Typ några månader?