Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Varför behövs ni tandhygienister? vad gör ni som en tandläkare inte kan göra istället?
    Ni känns överflödiga. 

• Anonym
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 13:36:14 följande:
    Tandhygienisten jobbar sjukdomsförebyggande. En tandläkare jobbar sjukdomsbehandlande, det vill säga bara med det som är sjukt. Som tandhygienist hjälper man människor att få kunskap för att kunna ta hand om och sköta sina tänder på bästa sätt.

Tandhygienister och tandläkare har olika kunskaper och ingen av dem är överflödiga.
    Hur man tar hand om sina tänder vet nog gemene man om, men endel slarvar.  Om man slarvar är det ens egna dumhet.

Tandläkare är inte överflödiga för de är de som lagar tänderna.  De gör ju nån nytta. 

• Anonym

Jag har tandläkarskräck och tandsten. Nu har jag drabbats av nånslags (orimlig) känsla av att tänderna hålls på plats av tandstenen, så jag vågar inte gå och ta bort den för jag är rädd att tänderna då ska ramla ut. Är det möjligt?

• Anonym

Har med ganska stor säkerhet Sjögrens syndrom har gjort salivtest som visade nedsättning.

Har de senaste 5-6 åren fått en massa tandsten vilket jag aldrig haft tidigare samt har fått ett hål vilket jag inte haft sedan jag var barn, frågan är om det kan vara bra att använda Hexident regelbundet som komplement till den vanliga skötsel av tänderna? 

• Anonym

Vill gärna få svar på om tänderna kan ramla ut om man tar bort tandstenen?

• Anonym
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-02 20:14:52 följande:
    Utifrån din text att döma så låter det mest som en irrationell rädsla att tänderna kommer ramla ut om man tar bort tandstenen. Kanske beror på din tandläkarskräck?

Visst finns det extrema fall av tandlossning där vissa tänder sitter jättelöst och hålls stabila av tandsten (precis som murbruk mellan tegelstenar) men dessa är relativt få. Då handlar det inte heller om att dom ramlar ut när man tar bort tandstenen utan istället om att det märks hur löst dom egentligen sitter när man tar bort det som "stabiliserar" upp det hela. I dessa fall är det bra att tandstenen tas bort så att sjukdomsbilden uppdagas  och man kan behandla det som är sjukt.

Förstår dock att det känns jobbigt för dig. Kanske du kan ta med en vän som stöd och hjälp?

Tack
  • Anonym

Jag har fått en infekterad tandköttsficka bakom kindtanden längst bak  Den är ca 5-6 mm djup och tandläkaren varnade mig om att tanden kan behöva dras ut om det inte blir bättre inom ca 6mån. Jag har fått corsodyl att borsta med, men finns det något mer jag kan göra? Det är jättesvårt att komma åt att borsta därinne, även fast jag har en liten specialborste.

Kan du hjälpa mig? 

• Anonym

När min dotter fick sina första kindtänder i överkäken reagerade jag på att de såg konstiga ut, de hade tre små gropar i sig. Vi var hos tandläkaren när hon var 1, 5 år, men de kunder inte se så mycket och bad oss avvakta. Nu har det gått ett år och groparna är större, vid den ena har en bit av tandkanten gått av. Det ser konstigt ut, det är inte brunt eller svart utan gulaktigt som tandbenet har kommit fram.

Vi är supernoga med borstningen, använder flourtandkräm och hon äter aldrig godis. 

Vad tror du det kan vara? 

• Anonym

Hur mycket tar tänderna skada av att man kräks under en lite längre tid, flera ggr om dagen? Typ några månader?

Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!