Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
Anonym (Emma) skrev 2013-01-02 13:52:37 följande:
Vad är det egentligen för skillnad på tandhygienister och tandsköterskor?Som jag förstått det är det ena/tandhygienist en högskoleutbildning om tre år, och det andra/tandsköterska en gymnaie-/YH-utbildning. Men sen då? Att tandhygienister arbetar mer fritt/själva vet jag också, och att lönerna inte skiljer nämnvärt mellan de två. Vad anser du att det finns för skillnader/likheter - och är det bra eller dåligt att de likheterna/skillnaderna finns? Är tandsköterskor på väg att fasas ut (jmfr uskor/ssk inom sjukvården)? Haha, ser nu att det ser lite ut som en skoluppgift - det är det inte. Jag är bara genuint intresserad, och passar på att fråga nu när jag har en tandhygienist "på tråden"
Jag är tandsköterska. Jag gick en eftergymnasial utbildning på lite drygt 1 år. En intensivutbildning. Tandhygienister arbetar precis som TS skrev innan - sjukdomsförebyggande, tar bort tandsten och lär ut hur man sköter sin munhälsa på ett optimalt sätt.
En tandsköterska arbetar tillsammans med en tandläkare. Assisterar tandläkaren, men jobbar även med delegerade uppgifter, lägger anestesi, tar avtryck, gör provisorier, arbetar profylaktiskt med egna patienter, tar röntgen osv osv.
Vad det gäller lönerna så är det skillnad på en tandhygienists lön och en tandsköterskas! Tandhygienister tjänar mer..
Jag tror inte att vårt yrke håller på att fasas ut, snarare tvärtom, det blir mer och mer delegerat och tandsköterskan behövs mer och mer då tandläkare väljer att arbeta på fler rum samtidigt och är i stort behov av en tandsköterska.
Jag trivs bra med att ha ett så varierande yrke, jag arbetar både kliniskt och administrativt då man även får ha hand om så mycket annat, så som att kalla patienter, ha hand om ekonomin bla. Det enda minuset är den kassa lönen!