Inlägg från: Kaupa Jaur |Visa alla inlägg
  • Kaupa Jaur

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Jag hade tandställning i tonåren, och det var hela tiden enorma smärtor. Bortsett från att vissa tänder MÅSTE åtgärdas, tror du att det innerst inne är idiotiskt att hålla på och slita och dra i tänderna? Att man lättare drabbas av tandlossning i framtiden?

• Kaupa Jaur

Kom på en till fråga. Min son har alla mjöktänder utom en kvar. De två framtänderna uppe sitter ganska tätt, nästan på varandra. Jag upptäckte häromdagen att just dessa tänder har fått en gulaktig ton och i den ena syns "sprickor", ser ut om vita blodådror på gul tand. Vad är det? Har tänderna krossat varandra? Är det farligt när sen de nya tänderna ska fram, kan de bli likadana?

Har funderat över om det kan vara så att han är fluorskadad, vi började använda fluortandkräm när han var fem trots att det står 6+ på tuben. Har jättedåligt samvete över att jag kanske förstört hans tänder nu :S Eller vad kan detta bero på? han har inte slagit i tänderna.

• Kaupa Jaur
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-03 20:13:22 följande:
    Omöjligt att svara på vad det kan vara utan att ha sett honom. Kan du lägga upp en bild? Däremot är det ingen fara att tänderna skulle ha krossat varandra. Du behöver inte heller oroa dig för de vuxna tänderna som så småningom kommer att titta fram, eftersom deras utseende inte är beroende av mjölktändernas utseende.

Jag tror inte att din son är fluorskadad (emaljfluoros) eftersom detta då skulle visa sig som vita fläckar generellt i bettet och inte bara på enstaka tänder. Du behöver med andra ord inte oroa dig över att du skulle ha förstört hans tänder genom att använda fluortandkräm från fem års ålder. Jag använder vuxentandkräm till min dotter (11 mån) och likaså till min son (3 år). Så länge mängden inte överskrider deras lillfingernagel är det ingen fara. Däremot kan små barn ha lite svårt för den starka smaken på vuxentandkräm till skillnad från barntandkräm som är mer mild och söt.
    Tyvärr så syns inte sprickorna på bild, men tack för svar ändå Glad
  • Kaupa Jaur
    Anonym (tandhygienist) skrev 2013-01-20 20:34:20 följande:
    Nej, det går tyvärr inte. Var rädd om den du har kvar, försvinner den är den borta för alltid. Det är ju självklart inte farligt för tänderna att äta frukt, så sluta för all del inte helt. Däremot är det inte bra att överdriva intaget och äta för mycket och för ofta. Tänk på att inte borsta tänderna det första du gör efteråt, skölj gärna med direkt vatten och vänta en timme eller mer innan tandborstning.
    Har en följdfråga på det; om man utsätter tänderna för mycket syra/socker så emaljen förstörs, kan man ta en fluortablett direkt efter eller är det dåligt på nåt sätt? Tex först äpple, sen fluor??
  • Kaupa Jaur

Korkad fråga kanske men hur vet man att man har tandsten? Det blöder inte när jag borstar men jag tycker tänderna blir skrovligare och grövre ju äldre jag blir, men det kanske är normalt?

Sen en fråga till. Jag dricker inte kaffe eller te och försöker undvika juice, men mina tänder gulnar! Vågar egentligen inte bleka av rädsla för att det ska bli ojämn färg efter ett tag, är också lite skraj för slipmedel i tandkrämen. Finns det något snällt sätt att bleka tänderna?

• Kaupa Jaur
    Anonym (Geografisk tunga) skrev 2013-02-06 08:03:18 följande:
    Vet du något om geografisk tunga? En tandhygienist sa för några år sen att jag hade det. Dum som jag var frågade jag inte om det då, men när jag har googlat stämmer det. Går det att behandla på något sätt? Det ser hemskt ut och gör ofta ont.
    Sådär har jag också ibland! Fast utan att det gör ont, och försvinner efter några dagar.
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!