Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!
Felicia111 skrev 2013-01-02 21:31:05 följande:
Finns det någon speciell tandkräm / munskölj som du rekomenderar starkt? till både vanlig mun och en med fruktansvärt dålig andedräkt?Sedan finns det en uppsjö andra munskölj och helt ärligt är jag inte insatt i alla. Vissa marknadsförs lite hårdare som till exempel Listerine men denna innehåller för lite fluor. En fluorlösning för vuxna ska innehålla 0,2% fluor vilket Listerine inte gör (innehåller som mest 0,05% om jag minns rätt). Listerine är med andra ord inget jag rekommenderar.
Önskar du använda ett annat munskölj än Dentan eller Flux så är mitt bästa råd att du läser på baksidan för att kolla fluorhalten.
Sedan finns SB12 som är särskilt framtagen mot dålig andedräkt. En klar fördel är att den innehåller bra med fluor (0,2%). Den innehåller också zink som binder ämnen som ger upphov till dålig lukt (svavelföreningar) samt lite klorhexidin som är bakteriedödande. Dålig andedräkt kan ju bero på väldigt många saker så det är inte säkert att problemet kan avhjälpas med SB12. Personligen kan jag tycka att SB12 är lite väl dyrt, men är det så att man mår bättre av att använda det och känner att det hjälper så är det säkert värt det.
Vad gäller tandkräm så har jag ingen speciell sort jag brukar rekommendera. Så länge den innehåller fluor (gärna 1450ppm, står på baksidan) kan man välja vilken som helst. Avråder dock från whitening-tandkrämer då dessa innehåller mer slipmedel vilket sliter onödigt på tänderna vid frekvent användning.