Inlägg från: Anonym (tandhygienist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Felicia111 skrev 2013-01-02 21:31:05 följande:
    Finns det någon speciell tandkräm / munskölj som du rekomenderar starkt? till både vanlig mun och en med fruktansvärt dålig andedräkt?
    De munskölj jag främst rekommenderar är Dentan 0,2% och Flux (vanliga blå eller genomskinlig 0,2%). Dessa är fluorlösningar som stärker emaljen och förebygger karies och ilningar.

Sedan finns det en uppsjö andra munskölj och helt ärligt är jag inte insatt i alla. Vissa marknadsförs lite hårdare som till exempel Listerine men denna innehåller för lite fluor. En fluorlösning för vuxna ska innehålla 0,2% fluor vilket Listerine inte gör (innehåller som mest 0,05% om jag minns rätt). Listerine är med andra ord inget jag rekommenderar.

Önskar du använda ett annat munskölj än Dentan eller Flux så är mitt bästa råd att du läser på baksidan för att kolla fluorhalten.

Sedan finns SB12 som är särskilt framtagen mot dålig andedräkt.  En klar fördel är att den innehåller bra med fluor (0,2%). Den innehåller också zink som binder ämnen som ger upphov till dålig lukt (svavelföreningar) samt lite klorhexidin som är bakteriedödande. Dålig andedräkt kan ju bero på väldigt många saker så det är inte säkert att problemet kan avhjälpas med SB12. Personligen kan jag tycka att SB12 är lite väl dyrt, men är det så att man mår bättre av att använda det och känner att det hjälper så är det säkert värt det.

Vad gäller tandkräm så har jag ingen speciell sort jag brukar rekommendera. Så länge den innehåller fluor (gärna 1450ppm, står på baksidan) kan man välja vilken som helst. Avråder dock från whitening-tandkrämer då dessa innehåller mer slipmedel vilket sliter onödigt på tänderna vid frekvent användning.
  • Anonym (tandhygienist)
    Yiskah skrev 2013-01-02 21:22:00 följande:
    Jag hade räls under fyra år som barn. Under ett halvår efter att jag tog bort den fick jag en plastskena att ha i gommen på heltid. Som 14 år gammal fick jag till slut en sån här "ståltråd" på baksidan av tänderna som håller allt på plats. Den har jag fortfarande kvar.

Senaste gången jag besökte Folktandvården ville de göra rent mellan tänderna. Mina tänder sitter tätt och med tråden på baksidan blir det svårt att komma åt. Tandtråd når ju inte ända upp. De trilskades ett tag, flera tandhygienister försökte och alla verkade nästan imponerade över hur tight det var mellan tänderna. Till slut tog de till såna där små borstar, minsta storleken, och det var en för mig traumatisk upplevelse. Det blödde väldigt mycket och jag vred i stolen och grät och gurglade. Fy!!!

De rådde mig att köpa hem deras TePe-tandborstar (extra mjuka), sån där tandtråd på skaft och de där äckliga små borstgrejerna. Inflammerat tandkött. Jag fick även en kräm att borsta med efter den vanliga tandborstningen.

Detta var fyra år sedan. Jag har flyttat sedan dess (fortfarande samma landsting dock) och jag har fortfarande inte blivit kallad till ny undersökning. Jag har insett att jag kanske fallit mellan stolarna och själv måste kontakta min nuvarande tandvårdscentral men jag FASAR för att de ska göra om allt igen. Usch! Vill få ordning på tänderna innan jag kommer dit så att de ska vara i så bra skick som möjligt. Hur går jag bäst tillväga?

Blöder lätt när jag borstar tänderna. Svårt att komma åt överallt. Dåliga rutiner... Ge mig gärna en tandrutin! Vill få ett friskt tandkött. Tandköttet är inte "ljusrosa" som de sa sist att de ville ha det. Jag tycker även att tandköttskanten flyttat sig, så mer av tänderna syns?! Vill inget hellre än att ta hand om mina tänder men tycker det är svårt att veta själv. Har velat konsultera en tandhygienist men förstått att de nog vill ha dit mig då. Moment 22.

Jag har även fått för mig att mina tänder går att vicka lite om jag slarvat med tandborstningen. Ska det vara så?

Förlåt för en vägg av text, men jag har verkligen önskat att få prata "anonymt" med någon som kan. Hoppas du orkar läsa ända hit och att du orkar ta dig tid att svara :)

/Tandläkarskräcken
    Innan jag kan börja svara så har jag några frågor

- Hur gammal är du? (Behöver inte säga exakt men ungefär)
    - Går tänderna att vicka på även om du inte slarvat med tandborstningen? Är det några särskilda tänder eller allihop?
    - Hur ser dina tandrutiner ut just nu?
    - Hur länge har det blödit när du borstar dina tänder? Blöder det överallt eller från vissa speciella ställen?
    - Om du tittar noga på tänderna och längs tandköttet, ser det ut att sitta tandsten eller missfärgningar någonstans?
    - Ungefär när började tandköttet dra sig tillbaka? Överallt eller bara vissa ställen?
  • Anonym (tandhygienist)
    Kaupa Jaur skrev 2013-01-03 14:37:49 följande:
    Kom på en till fråga. Min son har alla mjöktänder utom en kvar. De två framtänderna uppe sitter ganska tätt, nästan på varandra. Jag upptäckte häromdagen att just dessa tänder har fått en gulaktig ton och i den ena syns "sprickor", ser ut om vita blodådror på gul tand. Vad är det? Har tänderna krossat varandra? Är det farligt när sen de nya tänderna ska fram, kan de bli likadana?

Har funderat över om det kan vara så att han är fluorskadad, vi började använda fluortandkräm när han var fem trots att det står 6+ på tuben. Har jättedåligt samvete över att jag kanske förstört hans tänder nu :S Eller vad kan detta bero på? han har inte slagit i tänderna.
    Omöjligt att svara på vad det kan vara utan att ha sett honom. Kan du lägga upp en bild? Däremot är det ingen fara att tänderna skulle ha krossat varandra. Du behöver inte heller oroa dig för de vuxna tänderna som så småningom kommer att titta fram, eftersom deras utseende inte är beroende av mjölktändernas utseende.

Jag tror inte att din son är fluorskadad (emaljfluoros) eftersom detta då skulle visa sig som vita fläckar generellt i bettet och inte bara på enstaka tänder. Du behöver med andra ord inte oroa dig över att du skulle ha förstört hans tänder genom att använda fluortandkräm från fem års ålder. Jag använder vuxentandkräm till min dotter (11 mån) och likaså till min son (3 år). Så länge mängden inte överskrider deras lillfingernagel är det ingen fara. Däremot kan små barn ha lite svårt för den starka smaken på vuxentandkräm till skillnad från barntandkräm som är mer mild och söt.
  • Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-03 15:36:10 följande:
    Sen jag började ta Fludent tabletter efter måltider så har jag fått mycket mindre tandsten.
    Fluor har ingen förebyggande effekt på tandsten Glad
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-01-03 18:34:59 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det känns betydligt lugnare nu, återkommer när jag varit hos tandläkaren nästa vecka med uppdatering Solig
    Lycka till och oroa dig inte så mycket! Ser fram emot uppdateringen Glad
  • Anonym (tandhygienist)
    lovely89 skrev 2013-01-03 20:15:37 följande:
    Tappar barn alla mjölktänderna även de stora i bak ?? 
    Min dotter på 4 år har fått hål fast vi borstar noga och äter godis 1 gång i veckan.
    Aldrig fika. Känner mig jätte dåligt..

Ett fullt betandat mjölktandsbett består av 20 st mjölktänder. Om din dotter inte är ovanligt tidig med sina 6-årständer kommer hon att tappa de tänder hon i nuläget har längst bak.

Varför hon har fått hål är svårt att svara på. Karies är en multifaktoriell sjukdom och beror således på flera olika faktorer som samverkar. Här kommer lite frågor som kanske kan hjälpa till att reda ut varför hon har fått hål.
    - Vad dricker hon mellan måltiderna om hon bara är törstig?
    - Äter/dricker hon något på natten?
    - Småäter hon? Hit räknas allt som stoppas i munnen mellan måltiderna, både mat och dryck (vatten undantaget)
    - Använder ni fluortandkräm?
    - Hur många gånger varje dag brukar hon äta?

Jag förstår att du känner dig som en "dålig mamma" men det tycker jag verkligen inte att du borde! Jag är helt övertygad om att du är en jättebra och omtänksam mamma Glad
  • Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-04 09:59:07 följande:
    Funkar gör det iaf. Blev rekommenderad av min tandläkare.
    Konstig rekommendation. Fluor har förebyggande effekt mot karies och ilningar men inte mot tandsten. Däremot tvivlar jag inte på din upplevelse Glad
  • Anonym (tandhygienist)
    Fia 28 skrev 2013-01-07 10:28:00 följande:
    1. Är det ovanligt att en person på 29 aldrig haft några hål?
    2. Är det vanligt att visdomständerna börjar komma fram först när man närmar sej 30?
    3. Kan man själv se/känna om visdomständerna kommer ha rum?
    1. Nej, det inte ovanligt att man som 29-åring aldrig har haft hål. Den generationen har haft tillgång till en mycket bra förebyggande tandvård som barn och ungdom. Därmed inte sagt att alla i den generationen är kariesfria Glad
    2. Det vanligaste hör väl till att de börjar visa sig någon gång mellan 18-25 års ålder, men självklart finns det även 25-30-åringar som börjar känna av att visdomständerna håller på att titta fram.
    3. Nej, det kan man inte. Det är väldigt ovanligt att visdomständer inte får plats och man av den anledningen måste ta bort dem. Detta kan en tandläkare bedöma, alternativt en erfaren tandhygienist. Beslutet om att ta bort en tand kan dock bara en tandläkare fatta. Den allra vanligaste orsaken till att man tar bort visdomständerna är att de ligger fel och att det finns en överhängande risk att de kommer att orsaka karies eller parodontit (tandlossning) på tanden bredvid. Nu för tiden tar man aldrig bort tänder i förebyggande syfte (eller ska inte göra iallafall även om det finns dom som gör det) och i de allra flesta får får alltså visdomständerna sitta kvar.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (emalj) skrev 2013-01-20 12:54:15 följande:
    Om man har fått tunnare emalj för att man ätit mycket frukt, går det på något vis få tillbaka sin tjocka emalj igen?
    Nej, det går tyvärr inte. Var rädd om den du har kvar, försvinner den är den borta för alltid. Det är ju självklart inte farligt för tänderna att äta frukt, så sluta för all del inte helt. Däremot är det inte bra att överdriva intaget och äta för mycket och för ofta. Tänk på att inte borsta tänderna det första du gör efteråt, skölj gärna med direkt vatten och vänta en timme eller mer innan tandborstning.
  • Anonym (tandhygienist)
    Kaupa Jaur skrev 2013-01-20 21:01:51 följande:
    Har en följdfråga på det; om man utsätter tänderna för mycket syra/socker så emaljen förstörs, kan man ta en fluortablett direkt efter eller är det dåligt på nåt sätt? Tex först äpple, sen fluor??
    Nej det är inte alls dåligt. Tvärtom!
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!