Inlägg från: Anonym (tandhygienist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tandhygienist)

Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!

Anonym (fia) skrev 2013-01-20 21:19:20 följande:
    ska läsa i tråden, aksnek du redan svarat, men frågar för säkerhets skull. förutom att peta bort tandsten o borsta noga. vad kan man göra åt dålig andedräkt???
    Att hålla rent regelbundet mellan tänderna är, precis som att borsta, jätteviktigt. Bakteriebeläggningar (plack) ligger kvar mellan tänderna och ge där upphov till svavelföreningar som är illaluktande. Med regelbundet menas en gång varje eller varannan dag.

Man kan också borsta tungan, antingen med en tungskrapa eller med en vanlig tandborste, i samma veva som man sköter den dagliga tandhygienen.

SB12 är ett munskölj som är speciellt mot dålig andedräkt. Det innehåller zink som binder dom illaluktande svavelföreningarna. Däremot är det ganska dyrt. Tror att en flaska (den normalstora) kostar 120-140 kr (!!!). Personligen tycker jag att det är alldeles för dyrt men om man tycker att det hjälper så kanske det är värt det.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (emalj) skrev 2013-01-21 12:02:44 följande:
    Blir emaljen tunnare av tandblekning?

Är det normalt att framtänderna är genomskinliga? Eller är detta ett tecken på tunn emalj? 
    Nej, emaljen blir inte tunnare av tandblekning. Detta förutsätter att man bleker på rätt sätt (det vill säga under vägledning av tandhygienist eller tandläkare) och att man inte bleker för ofta.

Att framtänderna är genomskinliga är ett tecken på att emaljen är tunn som en följd av frätskador. Tyvärr är detta inte en reversibel skada.
  • Anonym (tandhygienist)
    Kaupa Jaur skrev 2013-01-21 15:12:34 följande:

Korkad fråga kanske men hur vet man att man har tandsten? Det blöder inte när jag borstar men jag tycker tänderna blir skrovligare och grövre ju äldre jag blir, men det kanske är normalt?

Sen en fråga till. Jag dricker inte kaffe eller te och försöker undvika juice, men mina tänder gulnar! Vågar egentligen inte bleka av rädsla för att det ska bli ojämn färg efter ett tag, är också lite skraj för slipmedel i tandkrämen. Finns det något snällt sätt att bleka tänderna?

Tandsten är ganska porös och därmed skrovlig. Det kan ju vara tandsten du känner eller kanske bakteriebeläggningar som du inte fått bort när du borstar (isåfall beror det på fel tandborstteknik). Skrapa lite med nageln där det känns skrovligt. Om du kan skrapa av beläggningar betyder det att det sitter bakterier kvar som går att ta bort med tandborsten.

Tandsten däremot kan man inte skrapa bort själv. Det har ganska mycket samma färg som tänderna, typ gul-vitt men kanske lite mer åt det gula hållet beroende på vad man har för tandfärg. Kolla i spegeln bakom framtänderna i underkäken om det sitter nåt där. Det är ett väldigt vanligt ställe för tandsten att sitta på. Försök innan du tittar att få tänderna lite torra så framträder tandstenen bättre och den blir lättare att se.

Tänderna, precis som kroppen, åldras allt eftersom vi blir äldre. Huden blir mindre elastisk och därmed rynkig, vi hör sämre, ser sämre och tänderna blir gulare i tonen. Detta är helt normalt och är tyvärr inget man kan påverka. Om du vill testa att bleka så tror jag inte att du behöver vara orolig över att färgen blir ojämn efter ett tag. Däremot är ingen tandblekning beständig utan brukar hålla i sig i 2-3 år. Det finns inget snällt sätt att bleka tänderna på. Det bästa jag kan rekommendera är att bleka under vägledning av någon som kan (det vill säga tandhygienist eller tandläkare) och att bleka med hjälp av gelskenor hemma. Under och efter blekningen förs mineraler bort från emaljen men dessa förs i regel tillbaka med tiden och kan påskyndas med fluortillförsel (typ fluorskölj).

Om du vill använda skonsam tandkräm är det bra att välja en geltandkräm som är avsedd för eltandborstar. Undvik alla typer av whiteningtandkrämer.
  • Anonym (tandhygienist)
    mammamia1973 skrev 2013-01-31 19:19:04 följande:
    hur ofta får man bleka tänderna och vilken metod är skonsammast för emaljen? tack
    Rekommenderat är att vänta minst 2-3 år innan man genomför en ny tandblekning. Jag är inte riktigt insatt i alla blekningsmetoder men jag vet att bland den skonsammaste är att bleka med hjälp av gelskenor hemma. Då ligger blekgelen under lång tid med låg koncentration istället för under kort tid med hög koncentration. Ta alltid hjälp av tandhygienist eller tandläkare och undvik alla former av hemmablekningskit från internet, affärer mm.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-02-01 08:38:47 följande:
    Jag har fått en infekterad tandköttsficka bakom kindtanden längst bak  Den är ca 5-6 mm djup och tandläkaren varnade mig om att tanden kan behöva dras ut om det inte blir bättre inom ca 6mån. Jag har fått corsodyl att borsta med, men finns det något mer jag kan göra? Det är jättesvårt att komma åt att borsta därinne, även fast jag har en liten specialborste.

Kan du hjälpa mig? 
    Är det mellan en visdomstand och tanden framför som det har blivit en tandköttsficka?

Jag tycker att det låter konstigt att ta bort tanden av den orsaken. En tandköttsficka som är 5-6 mm är visserligen fördjupad (ska max vara 3 mm) men inte farligt djupt. Jag skulle valt att avvakta och hålla koll på hur det utvecklas. Blir den djupare eller blöder_kraftigt_kanske det kan vara en bra idé att ta bort den, men i nuläget skulle jag låta den vara och bara satsa på att borsta noga. Vill dock betona att detta är tandläkarens sak att bedöma och att jag inte heller har gjort en klinisk undersökning av dina tänder. Så ta alltså detta svar med en nypa salt.Glad

Tycker att det låter bra med specialtandborste (antar att det är en vinkeltandborste du har, kallas också interdentalborste) och corsodylgel. Corsodyl är dock något man bara ska använda under en begränsad period. Skulle rekommendera att träffa en tandhygienist för ytterligare tips. Svårt att råda dig när jag inte vet hur det ser ut.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-02-01 08:44:22 följande:
    När min dotter fick sina första kindtänder i överkäken reagerade jag på att de såg konstiga ut, de hade tre små gropar i sig. Vi var hos tandläkaren när hon var 1, 5 år, men de kunder inte se så mycket och bad oss avvakta. Nu har det gått ett år och groparna är större, vid den ena har en bit av tandkanten gått av. Det ser konstigt ut, det är inte brunt eller svart utan gulaktigt som tandbenet har kommit fram.

Vi är supernoga med borstningen, använder flourtandkräm och hon äter aldrig godis. 

Vad tror du det kan vara? 
    Har du möjlighet att ta en bild? Har ingen aning om vad det kan vara utan att ha sett det.Glad
  • Anonym (tandhygienist)

Run to the hills skrev 2013-02-01 20:33:36 följande:
    Jag är dryga 30, har aldrig haft hål trots att jag i tonåren jätteofta bara borstade tänderna på morgonen. Har dessutom småätit en del i livet. Min man är i samma
    Run to the hills skrev 2013-02-01 20:35:21 följande:
    ... Ålder och har aldrig heller haft hål. Är detta något vi genetiskt borde ha överfört till våra barn? Kommer de troligtvis inte heller få hål?

Och en helt annan fråga, ska man ha speciell tandkräm till eltandborste?

Karies är en multifaktoriell sjukdom vilket innebär att det inte bara är en faktor som påverkar om man blir sjuk eller inte. De faktorer som påverkar är bland annat intagsfrekvens (mat och dryck, vatten undantaget), bakterieflora, salivsammansättning, fluortillförsel, munhygien mm.

Det finns något som heter "det finns inga dåliga tänder, bara dåliga vanor" vilket stämmer ganska bra. Det är ytterst ovanligt att karies beror på genetik. Det som spelar in är oftast det sociala arvet, det vill säga; man ärver dåliga vanor

Att enbart småäta är inget som "garanterar" att man får karies, inte heller att bara borsta på morgonen. Troligtvis kommer inte era barn få problem med karies, förutsatt att ni lär dem bra vanor och att ta hand om tänderna på bästa sätt. Sedan finns det självklart aldrig några garantier :)

Geltandkräm är jättebra att ha till eltandborstar. Finns en himla massa olika märken så det är bara att välja och vraka!  
  • Anonym (tandhygienist)
    Aileen Allannah skrev 2013-02-01 20:43:49 följande:
    Det här med tandtråd, det ljuger nog alla om hur ofta de använder, va? Kan du se om man använder det ofta eller bara ibland? Och en annan fråga om tandtråd, jag brukar komma på att göra det efter lunchen typ, och jag tänker att det är väl bättre att göra det nån gång om dagen, även om det inte är vid tandborstningen, än att inte göra det alls?

Sist jag var hos tandläkaren sa hon att jag skulle använda tandtråd EFTER tandborstningen, men det känns lite bakvänt? Eller? Jag brukar göra före...

Haha, ja det är ganska vanligt att man får höra lite sanning med modifikation angående tandtråden Glad Och ja, jag kan se om man gör det regelbundet (minst varannan dag) eller bara sporadiskt. Sitter det bakterier kvar mellan tänderna kommer dessa att ge upphov till lokal tandköttsinflammation (gingivit). Det tar ungefär ett par dagar innan gingivit uppkommer och symptomen är att det blir lättblödande, svullet, rött och ömt (därför vanligt att det blöder när man tandtrådar om man inte gör det regelbundet). Håller man sedan rent ordentligt läker det av sig själv på några dagar upp till en vecka.

Någon som tandtrådade nyligen innan tandvårdsbesöket och som annars inte gör det regelbundet avslöjas av att det är rent mellan tänderna men ändå är inflammerat. Så om man vill undvika att bli "påkommen" bör man alltså ha tandtrådat regelbundet minst en vecka innan besöket Flört 

Jag brukar alltid rekommendera mina patienter att använda tandtråd dagligen till varannan dag_när som helst_ på dygnet. Spelar absolut ingen roll om man gör det före eller efter tandborstning, mitt i natten, efter lunch, framför tv:n på kvällen eller på eftermiddagen osv. Välj själv när det passar bäst! Finns ingenting som visar på att det skulle vara bättre att göra det just efter tandborstningen.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (fläcken) skrev 2013-02-04 20:56:19 följande:
    Jag är 30 år och har fått vita fläckar på två tänder i överkäken. Jag har inte slagit i och det är inte medfött. Det sitter inte vid tandköttet utan längst ner på tanden, som en vit rand där. Vad kan det bero på? Kritkaries tror jag inte det är, jag har i princip aldrig hål i tänderna och får alltid höra att tänderna är rena och fina. Vad kan jag göra för att få bort fläckarna och förhindra att nya kommer? Det ser så fult ut
    Kan tyvärr inte svara utan att ha sett en bild. Finns det möjlighet att fota och lägga upp?
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym skrev 2013-02-05 15:50:38 följande:
    Hur mycket tar tänderna skada av att man kräks under en lite längre tid, flera ggr om dagen? Typ några månader?
    Omöjligt att svara på då det beror på flera saker, bland annat hur bra din saliv är på att buffra syror. Spontant tror jag inte att en så kort tid som några månader gör speciellt stor skada.

För att minimera skadan efter varje kräkning är det bra att direkt skölja ordentligt med vatten och sedan gärna med en fluorlösning (ex Dentan eller Flux med fluorhalt 0,2%). Undvik därefter tandborstning under minst en timme.
  • Anonym (tandhygienist)
    Anonym (Geografisk tunga) skrev 2013-02-06 08:03:18 följande:
    Vet du något om geografisk tunga? En tandhygienist sa för några år sen att jag hade det. Dum som jag var frågade jag inte om det då, men när jag har googlat stämmer det. Går det att behandla på något sätt? Det ser hemskt ut och gör ofta ont.
    Man vet inte vad det är som orsakar lingua geografica och tyvärr finns inte någon behandling. Det du kan göra är att använda ytbedövande salva eller lösning för att lindra smärta. Det kan också vara bra att undvika sådan mat och dryck som förvärrar symptomen. En bra tandkräm att använda är Zendium som saknar det ämne som gör att tandkrämen skummar sig (natriumlaurylsulfat) vilken kan orsaka smärta hos personer med känsliga slemhinnor. Undvik också att borsta eller skrapa tungan när du gör rent dina tänder.

Om dina slemhinnor känns torra kan det hjälpa att använda någon saliversättande spray som smörjer och lindrar.
  • Anonym (tandhygienist)
    Kajsagumman skrev 2013-02-08 11:23:01 följande:
    Hej tandhygenist!

Jag har snusat sen jag var 20 typ (ca 10 år). Flyttade för 8 år sedan till Danmark och går regelbundet till tandläkaren här (en gång per år eller så). Har visst bra tänder, har aldrig haft nåt hål. Jag har aldrig sagt nåt till tandläkaren omkring att jag snusar, för jag vill se om det är något hon själv ser eller undrar över. Men hon har aldrig sagt nåt!

Vad är din erfarenhet av vilka skador som du ser grundat snusande?  
    De vanligaste skadorna som jag ser av snus är en ökad keratinisering på slemhinnan där snuset ligger. Detta innebär att slemhinnan till följd av att snuset fräter blir tjockare och vitaktig lokalt där snuset ligger (kan jämföras med valkar på händerna). Detta är en reversibel skada som försvinner av sig själv om man slutar snusa.

En annan skada som ofta dyker upp är gingivala retraktioner vilket betyder att tandköttet har frätts bort där snuset ligger vilket gör att tänderna ser längre ut. Detta är en irreversibel skada och man får således leva med den. Problem som detta kan ge är en ökad känslighet för ilningar och med tiden ökad risk för rotkaries då rotytan är mycket mer ömtålig eftersom den saknar skyddande emalj.
  • Anonym (tandhygienist)
    Bingo skrev 2013-02-14 22:33:12 följande:
    Jag har en fråga angående tandtråd. Vilken rekommenderar du, den som river lite mer eller den supervaxade som knappt känns?
    Är det inte jättetrångt mellan tänderna så rekommenderar jag en vaxad lite tjockare tandtråd. Om tråden är svår att få ner mellan tänderna är en glide-tandtråd bättre. Tänk på att det är utrymmet mellan tand och tandkött som ska rengöras och inte det ställe där tänderna möts. Skulle det vara så att mellanrummen är väldigt stora så att tandtråden bara "snurrar runt" så är det kanske bättre att istället välja en tandsticka eller mellanrumsborste som bättre fyller ut mellanrummen.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta din tandhygienist för råd om vad du ska använda och och på vilket sätt, så att rengöringen blir så optimal som möjligt och risken för att du skadar dig minimeras.
Svar på tråden Jag är tandhygienist. Fråga vad du vill!