Inlägg från: Ensampappan |Visa alla inlägg
  • Ensampappan

Kvinnor och uppfostran

Provokativ rubrik kanske, men så här är det.

Jag är frånskild sedan några år med två barn, flicka 8 år och pojke 6 år. Den största anledningen till skilsmässan var att vi inte kom överrens om hur det skulle fungera i vardagen med uppförande, uppfostran och dylikt. Min uppfattning var (och är) att barn behöver ramar och regler och självklart en massa kärlek. Exfruns uppfattning var bara en massa kärlek (mycket bra) men inga gränser samt tillåtande av en massa trams som går bort helt för min del.    

Har träffat en ny jättebra tjej på alla vis. MEN. Hon har ingen koll på sina två killar 6 och 8 år. Inte mycket gränser, ramar eller elementär uppfostran enligt min mening. Detta är det enda som ställer till det för oss även om vi inte bor ihop eller ses jättemycket med barnen. Jag kan inte låta bli att säga till hennes barn och hon blir sur för det. Det har varit nära att ta slut pga detta.

De flesta av hennes ensamstående tjejkompisar har inte heller koll på sina pojkar.

Vad är detta?

Vill mammor vara "snälla" genom att inte sätta gränser och tillrättavisa?  I de här fallen handlar det om högutbildade kvinnor med bra jobb. 

Jag kan tillägga att jag har ett arbete där jag alltför ofta stöter på ungdomar som det har gått snett för. Det är ofta pojkar till ensamstående mammor.

Jag behöver stöttning och kloka synpunkter i ämnet. 

Tack!                

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-02 22:13
    För er som inte orkar läsa allt i tråden kan jag sammanfatta analyserna här:

Långt ifrån alla kvinnor är så här. (Puuuh, vilken tur). När det gäller de kvinnor som trots allt är så här har jag i mina val av demm att skylla på

1. min egen mamma,

2. min borgerliga konservativa uppväxt och bakgrund samt sist men inte minst

3. mina uppenbart omedvetna mönster vid val av kvinnor.

• Svar på tråden Kvinnor och uppfostran
  • Ensampappan
    Phillippa skrev 2013-01-02 19:45:45 följande:
    Min man är mycket mildare än mig när det gäller uppfostran av vår treåring. Vi är dock överens om vilka regler som gäller i det stora hela men det är jag som har styrt upp "reglerna". Vad är det ditt ex och din flickvän tillåter som inte du tycker är ok?

Barnet: Jag vill ha mer mjölk.

Pappa (som står vid kylen): Ja, här ska du få.

Barnet: NÄÄE, MAMMA ska ge!

Mamman (som sitter vid bordet) gör som barnet säger!        Demon 

Pappan tycker att Mamma ska säga: "Antingen ger pappa dig mjölk eller så får du vara utan".

Är det för mycket för mycket begärt?  

--------

Flickvännen låter barnen gå och ta glass, kakor och vad som i köket utan en tanke på fasta mattider, bra mat, att barnen inte blir hungriga vid lunch, middag etc. För mig är det hyfsat fasta måltider med frukost, lunch och middag som gäller. Frukt / smörgås och mjölk el dyl till mellanmål. Godis på lördagar, kalas, jul och likanande högtider.

X och flickvän har inte ordning på läggningstider. Alldeles för sena tider så att barnen blir trötta med allt vad det för med sig.

Flickvän har alltför länge tolererat dåligt språk vid och utanför matbordet. Svärord, bajsprat etc.

Flickvän låter barnen springa runt inne och leva rövare i stället för att låta dem göra det utomhus.

X och flickvän låter barnen tjata sig till sina krav.

Flickvän låter barnen få i stort sett allt de pekar på i form av leksaker och rent skräp.        

Överhuvudtaget har "mina kvinnor" inte haft några bra rutiner, ramar och regler kring barnen.

-------

OK, jag köper att det oftast är mammor som blir lämnade ensamma. Det kan inte vara lätt för någon. Men desto viktigare i en sådan situatuon att ha tydliga ramar och rutiner. Det är ju ren självbevarelsedrift i en sådan situation.                     
  • Ensampappan
    Lisastina skrev 2013-01-02 20:23:39 följande:
    Hej ts, intressant fråga! 
    Nu undrar jag lite om bakgrunden för de här kvinnorna. Hur har de själva blivit uppfostrade? Och hur har du bivit det? Har ni ungefär samma ålder? För jag tänker att det kan spela in.
    Det finns ju förstås olika teorier om hur ens egen uppväxt påverkar ens barnuppfostran. Några vill mena att man gör som föräldrarna, andra att de som uppfostrats strikt uppfostrar "slappt" och tvärtom. 

Skulle vara kul att höra hur det ser ut hos dig och damerna ifråga!

Sedan tänker jag på något som har med dynamiken mellan vuxna att göra: det är ju inte helt ovanligt att man söker sig till någon som kompletterar en. Många lite striktare personer kan ju tex söka sig till lite "yvigare" partners för att få "delta" i en annan sorts liv än det man har i sig själv. Söker du kanske lite mer laglösa kvinnor? Söker de dig? 

Och jag tycker att dina exempel verkar helt normala. Vill barnet inte ha mjölk av mamma kan det vara utan. Åtminstone måste det prestera en förklaring varför pappa inte duger. Har det vettiga skäl så kan de kanske få av mamma. 

Till sist så tror jag att många föräldrar idag lider av epidemiskt dåligt samvete. De ger efter för att de hela tiden känner att de ligger efter, att de borde göra mer, osv. de vill kompensera. Och en typisk sak man vill kompensera för är just det att föräldrarna inte längre är gifta/sammanboende! 

Jag är äldre än X och flickvän.

Universitetsutbildad.

Jag är uppvuxen med borgerliga och ganska konservativa  värderingar.

Ej högskoleutbildade föräldrar.

Sträng pappa.

Snäll mamma.   

--------------

X yngre än jag.

Högutbildad.           

Uppvuxen med borgerliga och ganska konservativa  värderingar.

Högskoleutbildade föräldrar.

Sträng pappa.

Snäll mamma.    

-----------

Flickvän är yngre än jag.

Högutbildad.             

Uppvuxen med borgerliga och ganska konservativa  värderingar.

Högskoleutbildad pappa.

Delvis frånvarande pappa.

Ordentlig mamma.   

----------------

I mjölkexemplet var barnet 3-4 år.       

• Ensampappan
    skogsvitter skrev 2013-01-02 21:16:16 följande:
    Kan inte låta bli att undra vilket mönster du själv går och bär på som du uppenbarligen är fullkomligt omedveten om, när du uppenbarligen träffar uteslutande kvinnor som är "mjäkiga" och låter barnet styra så totalt.

Själv har jag nog faktiskt aldrig stött på något sådant fall, i synnerhet inte så extrema fall som du berättar om. Jag är kvinna och jag uppfostrar mina barn (tillsammans med deras pappa) både med kärlek och gränser. Detta tycker jag är fullkomligt självklart, liksom gör alla andra jag känner?

Så du kanske ska fundera över hur det kommer sig att du bara träffar den här typen av kvinnor? Hur var din egen mamma?

Måste bara först kommentera mjölkexemplet ytterligare. Barnet var som sagt 3-4 år vid tillfället och för mig handlar lite om principen att barnen inte ska kunna köra med föräldrarna. Det har ju ingen som helst betydelse vem som serverar mjölken. Om jag (pappan) står vid kylen så är det klart att inte mamma ska resa sig från bordet och ta fram den. Mamman ska stötta pappan och göra klart för barnet att det går utmärkt att pappa serverar mjölken. I detta och andra liknande fall (som förekommit många gånger) tar annars mamman av pappan hans auktoritet som förälder.

Jo, jag är medveten om att det antagligen finns mönster i detta där ens egen mamma och pappas karaktärer spelar en stor roll. Min mamma var visserligen väldigt snäll, men nog är det ordning på henne. Och hon är striktare med barnbarnen än vad jag är...

För övrigt har jag börjat märka att 8-åringen, som är väldigt lik mig, börjar märka att mamma (som är underbar på många vis) inte riktigt håller måttet när det gäller ramar och tider etc. Det har kommit en del sådana kommentarer. Absolut inget jag underblåser dock! Vi har en bra kommunikation numera och ett bra samarbete kring barnen.

Detta kanske utvecklas till en kontaktannonsFlört

Finnes:

Högutbildad medelsålders man med bra jobb, ekonomi och utseende.

Charmig (när jag sätter den sidan till), trevlig och vettig. 

Har rutiner, ramar och regler för mina högt älskade och begåvade barn.

Sökes:

V = har jag redan  

- Snygg tjej ca 35-40 år V

- Högutbildad

- Bra jobb V   

- Trevlig och vettig V

- Har rutiner, ramar och regler för sina barn - PLEASE, men ni som även uppfyller det här sista är väl redan upptagna och inte skilda...Solig 

OBS! Jag skojar bara...fast snyggt foto har förtur Flört         

• Ensampappan
    skogsvitter skrev 2013-01-02 21:16:16 följande:
    Kan inte låta bli att undra vilket mönster du själv går och bär på som du uppenbarligen är fullkomligt omedveten om, när du uppenbarligen träffar uteslutande kvinnor som är "mjäkiga" och låter barnet styra så totalt.

Själv har jag nog faktiskt aldrig stött på något sådant fall, i synnerhet inte så extrema fall som du berättar om. Jag är kvinna och jag uppfostrar mina barn (tillsammans med deras pappa) både med kärlek och gränser. Detta tycker jag är fullkomligt självklart, liksom gör alla andra jag känner?

Så du kanske ska fundera över hur det kommer sig att du bara träffar den här typen av kvinnor? Hur var din egen mamma?

Hur drar du slutsatsen att jag "uppenbarligen är fullkomligt omedveten" om detta mönster?

Jag är ganska väl medveten om mina mönster, men mönster är inte alltid så lätta att bryta.

Och jag är inte intresserad att av att ha en tjej som är toppen med sina (och mina) barn men som inte uppfyller kravspecen i övrigt. Ja, jag har höga krav.

Och du och din familj har för övrigt bra musiksmak Glad        
  • Ensampappan

Jag får nu i alla fall tacka för upplysningarna att det är inte kvinnorna/mammorna det är fel på, utan sammanfattningsvis på min mamma, min borgerliga konservativa uppväxt och bakgrund samt sist men inte minst mina uppenbart omedvetna mönster vid val av kvinnor Förvånad

• Ensampappan
    kitkat skrev 2013-01-02 22:17:55 följande:

Jag vill såklart att det ska finnas en, men det finns verkligen ingen nånstans. Pappan är bara lite närvarande, farfadern bara lite... Sen är det tanter överallt!!! Systrar, systerdöttrar, gudmödrar, fröknar på dagis, fröken på hobbyaktiviteten, kvinnliga grannar... Tanter tanter tanter..... Om våra vägar någon gång kommer att korsa en manlig förebild kommer jag att håva in... men vill att allt ska gå bra trots alla tanter! Jag är däremot en mamma med ordning och reda, struktur mm.... Hoppas det duger till nåt!

Det sista räcker väldigt långt! Guldstjärna i min bok! Glad
  • Ensampappan
    I969 skrev 2013-01-02 22:18:54 följande:
    Det är lätt hänt att man kompenserar, om mamman till dina barn tyckte att du var otrevligt sträng så kanske hon "överdrev" åt andra hållet. Sen är det ju inte världens lättaste uppgift att uppfostra bångstyriga barn och som jag ser det så försöker mammorna verkligen! Det räcker att ta en titt här på FL för att få uppfattningen att det är mammorna som läser böcker och försöker tillägna sig barn-experternas råd. Där får ju den auktoritära uppfostranstilen inte så många pluspoäng, kanske dina kvinnor har tankar om uppfostran som du inte vet om. Har du frågat?

Jag har läst Happy Child Guide (numera omdöpt till Democratic Parenting), http://yourparentinghelp.com/the_happy_child_guide_by_ashley_and_blaise_ryan.html

Jag tycker att den är bra. Jag gör (numera som ensamförälder - tidigare mer auktoritär make) i stort som man förespråkar där. Flickvän som har läst den tycket att den är bra men verkar tyvärr inte riktigt klara av att tillämpa den...Rynkar på näsan  
  • Ensampappan
    Dasha skrev 2013-01-02 23:54:38 följande:
    Ensampappan! Läs Jesper Juul. jag tror att det var i hans bok "föräldrarcoachning".. eller "konsten att säga nej med gott samvete". där förklaras det väldigt bra varför det är så som du har märkt! du är på rätt spår!

Tack för tips och stöd!
  • Ensampappan
    Vinterankan skrev 2013-01-03 09:46:54 följande:
    Nu kanske dina flickvänner är extremmjäkiga men det finns ju faktiskt andra sätt att uppfostra sina barn på än precis så som du gör. Jag använder mig av väldigt lite ramar och regler, min sambo hade tydliga ramar och regler förut men efter att vi har pratat om det så är han nu mer som mig. Det var helt enkelt så att många av hans regler fanns där utan orsak och tanke bakom och eftersom att vi själva är väldigt flexibla så känns det fel att helt behöva ändra våra personligheter bara för att få tydlighet och struktur. Så vi har inte så fasta mattider. Om hon blir väldigt hungrig och maten inte alls är på gång så får hon en macka och så kanske vi skjuter lite extra på middagen (som är någon gång mellan 17 och 19.30). Godis och sötsaker är alltid ok att fråga om, men man får inte tjata. Hon kan få sådant vilken dag som helst i veckan men vi har å andra sidan inget lördagsgodis och hon får bara ta några få bitar lösgodis, typ 3-5 stycken. Om hon tjatar säger vi ifrån men vi berömmer också när hon inte tjatat, inte varje gång men om hon har haft en längre period med bara frågor och inget tjat så säger jag "vad duktig du är som inte tjatar, det gör mig glad". Om man säger ifrån om något och hon frågar varför så förklarar jag varför istället för att bara säga något om att det är så för att jag säger så. Vi säger aldrig till "nu är det läggdags" utan vi förbereder alltid med att först säga "snart är det läggdags" så att hon är beredd när man sedan säger till att det är dags att lägga sig. Vår dotter är 4 och duktig på att lyssna på vad man säger, bra på att anpassa sig till att det är olika regler på olika ställen och väldigt flexibel med mat- och läggtider så det är lätt att anpassa henne till andra tider om man är bortbjuden eller är med en familj som har fasta tider så är det inga problem att följa dem familjens tider. Jag kan tänka mig att du skulle tycka det var hemskt att leva med mig men jag får finfina barn ändå trots att min enda regel jag egentligen håller på är att man aldrig ska få tjata sig till någonting.

Du får säkerligen finfina barn, möjligen med lite mer karies än mina Du och jag skulle dock vara en katastrof som föräldrar tillsammans! Bra dock med "snart är det läggdags"! Det använder jag i alla sammanhang, dvs förbereder barnen på vad som ska hända om en stund, senare i dag, i morgon osv.
Svar på tråden Kvinnor och uppfostran