Inlägg från: kitkat |Visa alla inlägg
  • kitkat

Kvinnor och uppfostran

då är det kört för mitt barn som saknar manliga förebilder? Hur illa blir det för honom då/hur kvaddad blir han då, ni som vet det där?

• kitkat
    Ernst Hugo skrev 2013-01-02 22:08:06 följande:
    Klart det inte är kört, men det är inte fel att lyfta fram de förebilder som faktiskt finns där utan att man "tänker på det", som ex han den schysste på fritids eller tränaren i klubben som ni litar på.
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....

Jag vill såklart att det ska finnas en, men det finns verkligen ingen nånstans. Pappan är bara lite närvarande, farfadern bara lite... Sen är det tanter överallt!!! Systrar, systerdöttrar, gudmödrar, fröknar på dagis, fröken på hobbyaktiviteten, kvinnliga grannar... Tanter tanter tanter..... Om våra vägar någon gång kommer att korsa en manlig förebild kommer jag att håva in... men vill att allt ska gå bra trots alla tanter! Jag är däremot en mamma med ordning och reda, struktur mm.... Hoppas det duger till nåt!
  • kitkat
    Ensampappan skrev 2013-01-02 22:23:51 följande:
    Det sista räcker väldigt långt! Guldstjärna i min bok!

Tack! jag anstränger mig verkligen!
  • kitkat
    Ernst Hugo skrev 2013-01-02 23:08:49 följande:
    Ja men du utesluter kanske inte att du själv träfar en man?

Om jag blir knockad av kärlek ska jag överväga det!
  • kitkat
    Ernst Hugo skrev 2013-01-02 23:21:11 följande:
    Shit, måste du knockas oxå

.... Och det räcker bara för att jag ska överväga det!
  • kitkat
    Wilner skrev 2013-01-02 23:51:09 följande:
    Kvinnor tänker för det mesta kortsiktigt. De förstår inte att bristen på gränser får konsekvenser för barnet på sikt. Eftersom kvinnor har dessa tendenser är det extra viktigt som man att gå in och agera och sätta upp regler. Det är ingen slump att de som växt upp utan närvarande pappa är enormt överepresenterade på fängelser.

Fast nu generaliserar du grovt. Jag är kvinna som är mästare på konsekvenstänk, att reda upp oreda, ha ordning och reda och struktur. Min erfarenhet är att (de) män (jag stött på) är bekväma och gör det som är bekvämast dvs minsta möjliga. Så tycker nog jag för att jag är mästare på det motsatta?
  • kitkat
    Wilner skrev 2013-01-03 00:11:19 följande:
    Nu handlar den här tråden om kvinnor och män och inte om dig. Vi vet via forskning att kvinnor är mer överbeskyddande i sitt föräldrarskap än män. Dessutom vet vi att de som växer upp utan närvarande pappa löper extremt mycket större risk att hamna i fängelse.

Fast jag tillhör den ena kategorin. Och jag uppfattar inte tråden att det handlar om att vara överbeskyddande. Man kan ha tydliga gränser och ändå vara överbeskyddande. Jag uppfattar tråden som att den uppmanar till diskussion kring huruvida kvinnor har svårt att sätta gränser åt sina barn. Sen tycker jag att man drar det lite väl långt om man ska prata om att barn till ensamstående mammor får kriminella barn. Har aldrig hört om det sambandet. Men min C-uppsats handlade om ungdomskriminalitet och där diskuterade jag att frånvarande föräldrar har större risk att få barn med attention seeking behavior. Och betryggande faktorer är att se sina barn, höra dem och finnas där för dem.bla.
Svar på tråden Kvinnor och uppfostran