• agl

    Orolig mamma.

    I augusti 2011, föddes vår son i v 32+0, han är alltså nu snart 15 månader (13 månader korrigerat). Enda sedan innan 1års dagen har det kommit upp massa tankar i mitt huvud om att det skulle vara något "fel" på honom. Han går inte än, bara runt möbler, han äter inte själv, han kan bara säga mamama, papapa och något som låter som tack/kack/kaka. Vi försöker lära/hjälpa honom med att gå o våga släppa taget men han vägrar och sätter sig ner eller slingrar sig ur o kryper iväg. Jag vet att vi måste räkna bort två månader, men det känns som om han aldrig kommer ikapp sina jämnåriga (vet också att man inte ska jämföra o att alla är olika). Börjar bli tjatigt också att alla frågar om han inte ska börja gå snart. Dagisstart om 3 veckor, vill inte släppa iväg honom krypandes dit.
    För att inte låta detta bli alldeles för långt; är jag verkligen världens sämsta mamma?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-04 12:04
    Albin är nu 19 månader, och har börjat släppa taget och gå några steg :D
  • Svar på tråden Orolig mamma.
  • cosinus

    Nu har jag inga prematurbarn men måste bara säga att av mina fyra barn, där alla är födda i normal tid så har bara en gått vid 13 månader. De andra har gått vid drygt 13.5 månad, drygt 15 månader och drygt 14 månader. Jag sköt på yngstas dagisstart en månad för att hon skulle få mer tid att lära sig gå stadigt för jag ville som du inte ha henne där krypandes (hon började vid drygt 15 månader). Men en fördel med barn som lär sig gå lite senare är att de ofta är rätt stadiga och förståndiga när de väl sätter igång. Helt plötsligt går de bara som de aldrig gjort annat.

    Äta brukar de lära sig på dagis så fort de ser andra barn och talet är ju absolut inte sent för att vara 13 månader och inte ens sent för att vara 15 månader. Min ena hade 10 ord på sin 18-mån kontroll (det är vad de ska kunna) och då var det mamma, pappa, kaka (som kunde vara både anka och kaka), tutte (napp) och några till i den kalibern. Inget avancerat alltså och det 10e ordet klämde han dit dagen innan, gott om tid! :)

    Nu har jag inte hela bilden av din son men av det du skriver tyder inget på att han är sen inte ens om man räknar honom som en 15-månaders. Barn utvecklas jätteolika och är olika drivna att lära sig gå. Min son som gick sist är den som varit tidigast på allt annat motoriskt, han var bara inte intresserad av att gå.

  • ModernMillie

    Nej men varför i all världen skulle du vara det? Det låter som din lille son är en helt normal liten grabb som utvecklas i sin egen takt. Han är ju ändå bara 13 månader! Min dotter började gå sent och jag oroade mig för dagisstarten men pedagogerna lugnade mig med att om hon kryper när hon kommer till oss så får hon göra det. Vi anpassar oss efter henne. När hon började kunde hon gå men inte utan att ramla hela tiden. Nu är hon 18 mån och kan fortfarande inte prata utan säger vissa ord (bajs, kiss, mamma, pappa, skinka mm) men gör sig förstådd med olika ord, ljud och gester. Och jag är inte ett dugg orolig för henne utan väntar lugnt på att det kommer när det kommer. Ni går väl till BVC? Har dom sagt att det skulle vara något fel på din son eller att han utvecklas helt normalt? Jag tror/tycker inte att du behöver oroa dig. Ta vara på det han kan istället! Det kommer att gå så fort sen när det är dags!

  • MammaTillDomFinaste

    min dotter är född i vecka 34+6 och gick vid 14 månaders ålder, min son född 38+4 gick vid 10 månader. vet fullgångna barn som gått vid 9 månader och fullgångna barn som gått vid 18 månader. svara bara "han lär ju börja någongång" och ignoera reste, det kommer när de kommer, jasg tränar inte mina barn i nåt alls, båda har varit sena i sitt tal, men de kommer ju när de kommer! slappna av och skit i alla adra, njut av din son istllet!

  • blomman07

    Jag är själv född 40+5, och jag lärde mig inte gå förrän vid 15 månader. Jag tror att du kan vara lugn :)

  • Flickan och kråkan

    Men ditt barn låter ju som ett alldeles vanligt barn. Min äldsta började gå när han var 15,5 månad. Han sa också bara mamma och pappa som 1-åring och var sen med talbiten då han knappt inte så någonting förrän han var 2. Språkbiten är dock hans stora styrka. Han knäckte läskoden strax efter 3 år och läser rätt obehindrat idag just fyllda 5. Se ditt barn för den han är. Barn är olika. Jag har två barn som är totalt olika på alla sätt och vis. Lika underbara båda två. Väntar trean till sommaren och får förhoppningsvis följa ytterligare ett unikt litet livs utveckling och uppväxt.

  • Jumsan83

    Har en son som är född som han ska i veckan 40 han är oxå sen på att gå han var runt 15 månader innan han började och han kröp när han började dagis kunde gå runt när man höl i han men inge mera nu har han kunnat gått i ca 5 månader men är fortfarande klumpig snubblar ofta vinglar som en "fylle gubbe" Dagis har reagerat på hans snubblande och vinglande men ja är inte så orolig har talat med BVC om det och dom tycker me att det är lungt det kommer bli bättre säger dom så ta det lungt kan inte ditt barn gå när den börjar dagis så brukar dom lära sig snabbt på dagis när dom ser alla andra.

  • Parasit

    Mina barn gick vid 22 respektive 18 månaders ålder (födda i v.24+1 samt v.35+1). Om svaren här inte lugnar dig, be om en extra uppföljningskontroll. 


    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Olga

    Nu har jag inte själv barn, men jag själv föddes i vecka 27 och var lite sen där och här. Men är helt normal idag, har inga inlärningsproblem och började på univeristetet förra terminen.

  • Kravmärkt

    Min son föddes v 39+3, således är han fullgången. Gick gjorde han vid 18 månader. Kunde knappt 10 ord vid 18-månkontrollen och åt bara väldigt specifik mat.

    Idag är han 3,5 år och som alla andra Det är svårt att inte jämföra men försök se utifrån hans nivå. Lär han sig något och utvecklas han, så räcker det. Alla har vi olika takt.

  • agl

    Tack så mycket för era svar!! Det lugnar mig enormt mycket att se att min son inte är ensam! :D 

Svar på tråden Orolig mamma.