• Anonym

    min tjejkompis 1 åring slår henne!

    hej!
    min kompis son är 1 år och 5 månader. hon säger att han får utbrott hela tiden och att han slår och river henne. när vi var och fikade i centrum fanns det en lek hörna där började han leka med ett annat barn och de hade jätte kul. sen ville han utforska lite mer och gick fram till en annan familj och blev nyfiken på de barnets vagn. min kompis gick dit och tog bort honom, lyfte upp honom då började han skrika, gick till vagnen med honom och satte fast honom i selen. sen började han skrika ännu mer, hon lyfte upp honom och satte honom skrikandes i knät och skrek på honom att han skulle vara tyst och tog tag hårt. han blev helt röd i ansiktet och skrek och skrek började slå mot mamman och riva henne på halsen. men hon visade inget och lät honom göra de, vet inte men jag tycker att en vuxen är starkare där än sitt barn. sen satte hon honom i soffan och där fick han själv lugna ner sig. hon sa själv att så här är det alltid man kan inte göra någonting med honom. snart får jag black out och då vet jag inte vad som händer.. visste inte vad jag skulle säga. sök hjälp eller hon kanske bara skulle lyft tillbaka honom till lekhörnan igen. jag vet inte, jag väntar mitt första barn i magen nu. men blir mer och mer orolig för min kompis barn. hon är ensamstående och jätte överbeskyddande. vad ska jag säga till henne??

  • Svar på tråden min tjejkompis 1 åring slår henne!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är alltid svårt att ge råd till föräldrar som inte direkt ber om det. Särskilt svårt kan det vara för dig eftersom du ännu inte har något eget barn och riktigt förstår hur det kan kännas.
    Mitt indirekta tips till din kompis  är  att hon ska börja som hon gjorde och hindra honom från att göra andra illa, men hon måste också hålla ut och inte låta barnet slå sin egen mamma. Hon är precis som du säger starkare och kan hindra detta. Sedan är det alltid jobbigt att uppfostra sitt barn när man är ute och har många förståsigpåare omkring sig. Även om de inte säger något så blir situationen stressad för mamman. Men mer och tidigare gränser är alltid ett bra tips. Att inte heller utsätta det lilla barnet för situationer som det inte klarar av socialt ännu kan vara ett sätt att göra det lättare för sig. Pröva att träffas hemma under lugnare förhållanden i stället.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden min tjejkompis 1 åring slår henne!