• camilla1979

Varför kommer min ÄL bara ibland?

Var hos läkaren då min mens inte ville bli regelbunden då jag slutade med P-Piller första gången. Han sade då att jag hade PCO och att om jag inte planerade att skaffa barn borde fortsätta äta P-Piller då PCO medicinerades med hjälp av dessa. (Har inga övriga PCO symtom enligt vad jag kan läsa mig till, är normalviktig men har lätt för idrott och för att bygga muskler då jag troligtvis producerar mer testosteron än "normala kvinnor" och som PCO tjejer ofta gör)

Sagt och gjort "I was on the pills again" när jag ett gäng med år sedare slutade med P-Piller besökte jag en PCO expert redan efter tre månader för att se hur illa min PCO var,
    han konstaterade då efter undersökning att jag var "svårdefinierad" och att det var så lite "pärlband" att han inte trodde det var PCO (eller så berodde det på att P-Pillerna inte gått ur kroppen ännu)
    denna gång kom mensen igång ganska snabbt och blev dessutom hyffsat regelbunden (pendlar mellan dag 30-33) 

Det är nu 1,5 år sedan jag slutade  och vi började aktivt försöka skaffa barn för 3 månader sedan.
    Till vår hjälp skaffade vi Clearblues fertilitetsmonitor.
    Till en början känndes allt perfekt och vi körde på som man ska med Folsyra och d-Vitaminer
    (sexade självklart också på lämpliga dagar)
    Den första månaden hade jag ochså utslag på ÄL stickorna och en tydlig ÄL känning på vänster sida.
    Denna månad 0 NADA!!!! Vad hände?Skrikandes
    troligen är det väll min PCO som spökar och som legat latent då jag varit hos läkaren.

Det är ju skönt att vi ska på en första koll 14/2 men vad gör man nu?!? ni som vet är det Pergotime som gäller och hur fort kan man få det? ger det biverkningar mm??
    Tacksam för svar       

• Svar på tråden Varför kommer min ÄL bara ibland?
  • FruSen

Jag har PCOS men upplever själv inga andra symtom än utebliven äl (och därmed oregelbunden mens).
    Tydligen har jag det ändå och med vul kunde läkaren konstatera att jag hade typiska pco-ä'ggstockar.
     Har du fått lämna blodprov för att få diagnosen? Jag fick både göra vul (de kollade då äggstockarna) samt lämna  en mängd blodprover innan jag fick det konstaterat. 
    Eftersom vi försökte få barn fick jag pergotime utskrivet direkt efter min diagnos fastställdes och för min del räckte det med en kur, enkeldos. Märkte inte av några biverkningar förutom att jag fick rätt mycket mensvärk i samband med ägglossningen.  
    Jag blev gravid direkt på den första kuren och nu är jag i v 21 (med tvillingar dessutom!) 

Jag kan ha mens utan att ha haft äl och jag får ofta utslag på äl-stickor utan att ha äl. Det kan tex visa plus i en hel månad... 
    Huruvida man får Pergotime beror nog mycket på läkaren. I mitt fall kunde de konstatera väldigt att hormonnivåerna och äggstockarna var typiska för pcos så jag fick pergotime på en gång.

• camilla1979
    FruSen skrev 2013-01-03 13:11:26 följande:
    Jag har PCOS men upplever själv inga andra symtom än utebliven äl (och därmed oregelbunden mens).
    Tydligen har jag det ändå och med vul kunde läkaren konstatera att jag hade typiska pco-ä'ggstockar.
     Har du fått lämna blodprov för att få diagnosen? Jag fick både göra vul (de kollade då äggstockarna) samt lämna  en mängd blodprover innan jag fick det konstaterat. 
    Eftersom vi försökte få barn fick jag pergotime utskrivet direkt efter min diagnos fastställdes och för min del räckte det med en kur, enkeldos. Märkte inte av några biverkningar förutom att jag fick rätt mycket mensvärk i samband med ägglossningen.  
    Jag blev gravid direkt på den första kuren och nu är jag i v 21 (med tvillingar dessutom!) 

Jag kan ha mens utan att ha haft äl och jag får ofta utslag på äl-stickor utan att ha äl. Det kan tex visa plus i en hel månad... 
    Huruvida man får Pergotime beror nog mycket på läkaren. I mitt fall kunde de konstatera väldigt att hormonnivåerna och äggstockarna var typiska för pcos så jag fick pergotime på en gång.
    Vilken solskenshistoria Skrattande kul och stort grattis till dig.

Lämnade inget blodprov (vad jag minns) men däremot gjordes det en VUL där läkaren vid första besöket för säkert tre år sedan sade att det var PCO men att läkaren vid det senare besöket (PCO Experten Jan Holte på Carl Fon Linne kliniken i Uppsala) sade att det var svårdefinierat då jag inte hade så mycket blåsor,
    någon vidare utredning gjordes inte då jag inte försökte bli gravid den gången.
    Nu har vi ju en tid bokad i Februari (Åter igen på Carl Fon Linne) och då har vi fått hem en burk till äkta mannen samt en lapp om förberedelser då jag antar att vi kommer göra en grundlig kontroll så svaret kommer nog.

Men man funderar ju och väntan är inget vidare.
    Skönt att höra att du knappast hade biverkningar av Pergotime och åter igen stort grattis till tvillinglyckan!!  
  • Hultan
    camilla1979 skrev 2013-01-03 13:00:36 följande:
    Var hos läkaren då min mens inte ville bli regelbunden då jag slutade med P-Piller första gången. Han sade då att jag hade PCO och att om jag inte planerade att skaffa barn borde fortsätta äta P-Piller då PCO medicinerades med hjälp av dessa. (Har inga övriga PCO symtom enligt vad jag kan läsa mig till, är normalviktig men har lätt för idrott och för att bygga muskler då jag troligtvis producerar mer testosteron än "normala kvinnor" och som PCO tjejer ofta gör)

Sagt och gjort "I was on the pills again" när jag ett gäng med år sedare slutade med P-Piller besökte jag en PCO expert redan efter tre månader för att se hur illa min PCO var,
    han konstaterade då efter undersökning att jag var "svårdefinierad" och att det var så lite "pärlband" att han inte trodde det var PCO (eller så berodde det på att P-Pillerna inte gått ur kroppen ännu)
    denna gång kom mensen igång ganska snabbt och blev dessutom hyffsat regelbunden (pendlar mellan dag 30-33) 

Det är nu 1,5 år sedan jag slutade  och vi började aktivt försöka skaffa barn för 3 månader sedan.
    Till vår hjälp skaffade vi Clearblues fertilitetsmonitor.
    Till en början känndes allt perfekt och vi körde på som man ska med Folsyra och d-Vitaminer
    (sexade självklart också på lämpliga dagar)
    Den första månaden hade jag ochså utslag på ÄL stickorna och en tydlig ÄL känning på vänster sida.
    Denna månad 0 NADA!!!! Vad hände?Skrikandes
    troligen är det väll min PCO som spökar och som legat latent då jag varit hos läkaren.

Det är ju skönt att vi ska på en första koll 14/2 men vad gör man nu?!? ni som vet är det Pergotime som gäller och hur fort kan man få det? ger det biverkningar mm??
    Tacksam för svar       
    Hej TS.
    Det kan också vara så att spänningarna inför detta med bebisverkstan gör att mensen uteblir. Det räcker med att känna sig stressad över ngt, så försvinner den ibland. Jag märkte det själv inför julafton här. Min mens har varit relativt regelbunden nu  (har pco) sedan jag minskat i vikt så jag väntade mig mensen 2 v innan jul.. julen skulle firas hos oss för första gången och jag kände mig stressad över allt som skulle ordnas. Mensen kom inte.. på 2 veckor.. konstigt och tråkigt tyckte jag och blev ganska ledsen.. DAGEN EFTER, dvs den 25:e dec när allt var över, då kom den som ett brev på posten.. för då hade jag stressat ner.

Bara en tanke..
  • FruSen

Ang vikt - Jag märker extremt stor skillnad med min mens om jag bara går upp något enstaka kilo. Jag tycks ha en magisk gräns på 56 kg. Går jag över och det dippar över till 57 eller 58 då ballar mensen ur fullständigt.
    Min läkare sa att PCO kan vara väldigt viktkänsligt, dvs förbättras eller försämras bara av ett par kilo 

• Hultan
    FruSen skrev 2013-01-03 18:25:14 följande:
    Ang vikt - Jag märker extremt stor skillnad med min mens om jag bara går upp något enstaka kilo. Jag tycks ha en magisk gräns på 56 kg. Går jag över och det dippar över till 57 eller 58 då ballar mensen ur fullständigt.
    Min läkare sa att PCO kan vara väldigt viktkänsligt, dvs förbättras eller försämras bara av ett par kilo 
    Stämmer helt. Man är som pco'are extra känslig för övervikt. Varje liten viktnedgång är viktig, ffa när det gäller bukfett.
  • camilla1979

Tack för bra och intressanta synpunkter. Väger stadigt 65 kilo (172 cm lång) och det har jag nog gjort i närmare 10 år nu, tränar och har alltid tränat mycket (5-6 dgr/v) men det har iofs varit mindre över jul och mycket mer skräpmat vilket jag vanligtvis inte äter så ni har helt klart en poäng där ð???(stressad är jag nog inte så mycket men det är klart det här med att bli mamma ligger ju och skvalpar hela tiden)
    Känner mig så himla konstig i magen också, det trycker i nedre delen av magen och även om jag inte tror att så är fallet blir det ett gravtest tillsammans med ÄL Stickan i morgon. Mest för att utesluta egentligen
    Önskar tiden kunde gå fortare till 14 feb, vill ju veta.....

• camilla1979
    camilla1979 skrev 2013-01-03 21:28:37 följande:
    Tack för bra och intressanta synpunkter. Väger stadigt 65 kilo (172 cm lång) och det har jag nog gjort i närmare 10 år nu, tränar och har alltid tränat mycket (5-6 dgr/v) men det har iofs varit mindre över jul och mycket mer skräpmat vilket jag vanligtvis inte äter så ni har helt klart en poäng där 😉(stressad är jag nog inte så mycket men det är klart det här med att bli mamma ligger ju och skvalpar hela tiden)
    Känner mig så himla konstig i magen också, det trycker i nedre delen av magen och även om jag inte tror att så är fallet blir det ett gravtest tillsammans med ÄL Stickan i morgon. Mest för att utesluta egentligen
    Önskar tiden kunde gå fortare till 14 feb, vill ju veta.....
    Ångrade mig, blev inget grav test då det slog mig att det är aldeles för långt till mens för att det skulle ge utslag i allafall, ingen ÄL i dag heller..... *less* är ordet för dagen........Foten i munnen
Svar på tråden Varför kommer min ÄL bara ibland?