• fotbollsfru

Klumpfot på UL...gjorde ni FVP eller inte?!

Hej! Var på rutinultraljud idag (19+0). Fick då besked om ensidig klumpfot på fostret. Vi blev erbjudna ett fostervattenprov för att utesluta andra avvikelser. Gjorde KUB i v. 13 och den visade jättebra siffror (1:5000 för DS och 1:20000 för de andra två). Hur gjorde ni andra som varit i samma situation? Värsta tänkbara vore ju att få ett missfall bara för att vi gjorde FVP pga av en sned fot...

Mamma till Saga 090421
  • Svar på tråden Klumpfot på UL...gjorde ni FVP eller inte?!
  • Marsipanprinsessan

Jag vet faktiskt inte. Har du eller pappan fötts med klumpfot?? Om allt annat såg ok ut hade jag nog inte gjort FVP. Men förstår att det är jättesvårt! Hoppas allt går bra, lycka till!

• Kaliber

Jag gjorde INTE ett fostervattenprov. Och anledningen till det var att det inte skulle gjort någon skillnad kring mitt (vårt) beslut. Min intuition sa mej att vi kommer få en frisk bebis. En frisk bebis med dubbelsidig klumpfot. Och ut kom en underbar pojke med krokiga små fossingar men helt perfekt! ;) Jag personligen skulle ALDRIG riskera mitt ofödda barn liv. (Men förstå mig rätt, jag ser inte ner på andra som väljer att ta provet).

• jessiejones

Beslutet handlar mest om vad man tänkt att göra innan gör ett FVP och det visar andra avvikelser. Vill man behålla barnet även om det finns svåra avvikelser- ja då är det ju nej till Fvp. Annars är det ju lämpligt att göra ett fostervattensprov. Har nyss gjort ett, gick smidigt och jag är glad över att jag gjorde det för nu vet jag till 99,6 % att mitt barn inte har några kromsomfel. Vi hade beslutat för att avbryta om det visa nåt fel, därför kändes det rätt för oss. Risken att det ska bli nåt efter Fvp är ca 0,5-1 % vilket är väldigt lite. Visst var jag orolig en vecka efter provet men provet var helt smärtfritt och gick snabbt. Lycka till i ditt beslut!!

• jessiejones
    jessiejones skrev 2013-01-04 00:39:42 följande:
    Beslutet handlar mest om vad man tänkt att göra innan gör ett FVP och det visar andra avvikelser. Vill man behålla barnet även om det finns svåra avvikelser- ja då är det ju nej till Fvp. Annars är det ju lämpligt att göra ett fostervattensprov. Har nyss gjort ett, gick smidigt och jag är glad över att jag gjorde det för nu vet jag till 99,6 % att mitt barn inte har några kromsomfel. Vi hade beslutat för att avbryta om det visa nåt fel, därför kändes det rätt för oss. Risken att det ska bli nåt efter Fvp är ca 0,5-1 % vilket är väldigt lite. Visst var jag orolig en vecka efter provet men provet var helt smärtfritt och gick snabbt. Lycka till i ditt beslut!!

Måste tillägga att mitt barn har inte klumpfot, ville bara berätta om fostervattensprov och vårt beslut.
  • fotbollsfru

Gjorde riktat UL i förgår. Läkaren kunde inte hitta minsta tecken på att något annat var fel på vår bebis; inget som kunde ge misstanke om att klumpfoten skulle höra ihop med något syndrom/kromosomavvikelse. Så vi avböjde FVP...skönt!

Mamma till Saga 090421
  • jessiejones

Skönt att höra att de inte hitta något annat avvikande. Lycka till med graviditeten. När ska du ha? Själv har jag BF 7 maj!

Svar på tråden Klumpfot på UL...gjorde ni FVP eller inte?!