• sannaaa

    Mammor på Åland?

    Hallå! 

    Kommer snart att flytta till Åland med sambon och våra två tvillingpojkar på 3månader. Vi (han) känner rätt många där redan då han tidigare bott på åland flera år, men alla nära vänner bor i sverige nu. Jag skulle gärna komma i kontakt med lite mammor att umgås med då jag kommer gå hemma några månader till och lämnar mitt sociala liv här i Uppsala... 

    eller tips på öppna förskolor och liknande! :) 


  • Svar på tråden Mammor på Åland?
  • Skatan 109

    Hej där, jag en en tvåbarns mamma i liknande situation. Har två söner en på 20 mån och en på 2:)

    Vart på Åland kommer du att bo? själv är jag blivande Saltvikare. När sker flytten? 
    själv är jag skriven i sverige men tillbringar en heldel tid på ön då barnens far är bofast Ålänning och jag är föräldraledig. Jag kommer att flytta till ön när jag blivit färdig med högskolestudierna och när vårt blivande gemensammaboende är klart för inflyttning.
     
    Öppnaförskolor finns det bara en och den är i M-hamn och drivs av RK
    tyvärr vill de ha en slant. kolla upp vad kyrkan har. I Saltvik har de på fredagarna mellan
    10 och 12 sång och fika för barn i yngre åldrar. Folkhälsan i M-H har babycafe men det har jag inte varit på.

    Själv kommer jag att gå på babysim i folkhälsans regi med start i maj, om det nu blir ngn grupp då det bara är jag som är anmäld just nu.

    Hoppas du blev lite hjälpt av detta, kanske kan vi sammanstråla? MVh Hanna

  • sannaaa

    Vad kul :)

    Vi flyttade för precis 1mån sen, så är numer Ålänning och Mariehamnsbo. Är skrivna här nu allihopa, även om jag har kvar jobb, föräldrapenning osv i sverige än.  

    Ja, har sett att RK har, tänkte gå dit och kika nån dag.. men får tydligen komma och hälsa på en gång innan man bestämmer sig om man vill gå (och då betala terminsavgiften). har sett att kyrkan har nån sångstunds-aktigt för de små också. 

    Är babysimmet på mariebad? eller i nån annan simhall? är lite sugen på det faktiskt.. men misstänker att det går på "dagtid" ? svårt att varas själv i vattnet med två 6månaders om inte sambon kan komma med haha  

    alltid bra med lite tips! :) kan absolut sammanstråla nån gång då du är över på ön :) 


  • Skatan 109

    Folkhälsans babysim hålls i deras lokaler samma som familjecafet är i. de har simning på torsdagar men även på lördagar. de har en bra hemsida med tydlig info.
    Sedan har Michaelas babysim på lördagar i mariebad, hon har även babysim i Godby men jag vet inte vilken dag.
    Läste på nåns blogg att det var torsdagkvällar, en jag känner gick söndagar men hur hon har det i år vet jag inte.
    Men hennes sida var inte uppdaterad och jag fick inte tag på henne så jag beslutade för att anmäla mig till folkhälsan då jag trivdes där när jag gick förra året med nr1.
    tycker deras duschar är bättre än mariebads och sedan är det varmare där än i mariebad. Mariebad blev jag inte så impad av, tycker Godbys bad hus är bättre, varmare i luften och i basängerna, deras baby/barnpool är mkt varmare än M:s Men det var ju i maj 2012 som jag var i mariebad senast så vem vet inte jag, de kanske har ökat på värmen där.

    Kommer vara på ön mestadels under veckorna och i sverige under helgen kanske vi kan kolla in familje cafet nån dag har själv inte varit på det men hört av andra att det brukar vara ganska många som besöker det.     

  • sannaaa

    Gå gemensamt till fika låter som en bra idé :) Onsdagar kl.13-15 såg jag att det var. Passar nu på onsdag dig? eller ska vi satsa på nästa vecka?

    Du har vart och simmat runt lite här och var ser jag hehe. Vi har funderat på att gå till Mariebad nån dag, men tar en sväng till Godby kanske istället :P men väntar tills efter påsklovet med att undersöka saken närmare :P

    vart bor ni nu?  


  • Skatan 109

    Sorry att jag inte svarat. Ja nu på onsdag passar bra det. Bor i Bertby, inte långt från Kvarnbo i saltvik. Men vårt framtida boende blir ute på skatan. Även det i saltvik.

  • Faile

    Finns en facebookgrupp som heter "föräldrar på åland" där man kan få tips om det mesta


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Jag är jag Vem är du

    Vi bor i Enköping men är ofta på Åland - har egen sommarstuga i Vessingsboda i Lemland. Är där hela semestern + de flesta storhelger + 1 helg/månad övriga året.

    Våra barn fyller 10 (dotter) & 13 (son) i år...........men vi vill gärna träffa nytt folk på Åland (har några vänner/bekanta som vi umgås med på Åland). 

  • sannaaa
    Skatan 109 skrev 2013-04-12 16:13:50 följande:
    Sorry att jag inte svarat. Ja nu på onsdag passar bra det. Bor i Bertby, inte långt från Kvarnbo i saltvik. Men vårt framtida boende blir ute på skatan. Även det i saltvik.
    Ses nånstans på stan å gå tillsammans?
    Faile skrev 2013-04-12 16:41:49 följande:

    Finns en facebookgrupp som heter "föräldrar på åland" där man kan få tips om det mesta


    Tack för tipset! :)


     
Svar på tråden Mammor på Åland?