• Triponda

Viking Line

Hej allesammans! :)
    Funderar på att åka på en kryssning med Viking Line, till Åbo (Amorella) nästa månad och hade lite funderingar. Jag är 20 år gammal, dvs. ett år yngre än den tillåtna åldern på kryssningarna men är rejält sugen och hade försökt åka dit ändå.

Fick då den briljanta idén att man kan boka en reguljärbiljett (16 årsgräns) och även en kryssningsbiljett (21 årsgräns), men att man vid ingång legitimerar sig med reguljärbiljetten och istället behåller kryssningsbiljetten i fickan.

Det jag undrade är följande:
    1. Kollar de att man går av båten om man har reguljärbiljett? T.ex en checklista av alla som stiger av?
    2. Efter att man har hämtat ut biljetterna (som jag förstår behöver man endast bekräftelsen), är det bara att gå in på båten med hyttnyckeln? Med andra ord: är det någon ytterligare "aktivering" av hyttnyckeln innan man stiger på?

Uppskattar er hjälp. Moralkärringar undanbedes :P 

• Svar på tråden Viking Line
  • Faile

Fast du måste ju uppge personnummer vid bokning och incheckningspersonalen kan neka dig kryssningsbiljetten pga din ålder. Även om du redan skulle ha betalat den. 

Hyttnyckeln får du vid incheckning, och vid incheckning kan du alltså behöva visa legitimation.  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Triponda
    Faile skrev 2013-01-03 18:16:22 följande:
    Fast du måste ju uppge personnummer vid bokning och incheckningspersonalen kan neka dig kryssningsbiljetten pga din ålder. Även om du redan skulle ha betalat den. 

Hyttnyckeln får du vid incheckning, och vid incheckning kan du alltså behöva visa legitimation.  
    Jag var under tanken att man legitimeras vid ombordstigning, och inte där man hämtar ut biljettana?
  • MaryCaroline

Får man fråga varför du ska åka med just Amorella? Tänkte lite på din ålder. Har fått uppfattningen om att det är mest äldre som åker med den båten och att det inte är någon direkt partybåt, efter att ha åkt med den själv samt att även sambon klagat efter att ha åkt den, haha. Jag skulle istället rekommendera Cinderella. Spelar väl ingen större roll om man åker till Åbo eller Mariehamn, eller?

• Triponda
    MaryCaroline skrev 2013-01-03 18:37:24 följande:
    Får man fråga varför du ska åka med just Amorella? Tänkte lite på din ålder. Har fått uppfattningen om att det är mest äldre som åker med den båten och att det inte är någon direkt partybåt, efter att ha åkt med den själv samt att även sambon klagat efter att ha åkt den, haha. Jag skulle istället rekommendera Cinderella. Spelar väl ingen större roll om man åker till Åbo eller Mariehamn, eller?
    Jadu. Mariehamn är det 21 år på reguljärresa också tyvärr. 
  • Faile
    Triponda skrev 2013-01-03 18:34:38 följande:
    Jag var under tanken att man legitimeras vid ombordstigning, och inte där man hämtar ut biljettana?
    Vid ombordstigning måste du legitimera dig, men det kan begäras även vid incheckningen.
  • MaryCaroline
    Triponda skrev 2013-01-03 18:40:51 följande:
    Jadu. Mariehamn är det 21 år på reguljärresa också tyvärr. 
    Ja nu menade jag ju inte riktigt så, men men :) Men ska du åka ensam? Har du någon med dig som är över 21 går det väl bra... Eller? 
  • MaryCaroline
    Faile skrev 2013-01-03 18:41:56 följande:
    Vid ombordstigning måste du legitimera dig, men det kan begäras även vid incheckningen.
    När jag har åkt med mina bekanta fick vi allihop lämna in våra ID-kort vid incheckningen... Jag trodde inte att det fungerade annars... Likadant när man skulle med båt-bussen, alla fick visa ID. 
  • Faile
    MaryCaroline skrev 2013-01-03 19:02:09 följande:
    När jag har åkt med mina bekanta fick vi allihop lämna in våra ID-kort vid incheckningen... Jag trodde inte att det fungerade annars... Likadant när man skulle med båt-bussen, alla fick visa ID. 
    GIssningsvis till Cinderella då den har hårdare kontroll än övriga resor. Men det kan som sagt begäras även vid övriga turer vilket ts bör vara beredd på.
  • Faile
    MaryCaroline skrev 2013-01-03 19:05:49 följande:
    "Som åldersbevis godkänns pass, körkort, ID-kort och finskt FPA-kort med fotografi. De lagstadgade personuppgifter som du uppgett vid bokningen kontrolleras i incheckningen."

(www.vikingline.se/sv/sverige/bokabetalaandra/.../) 

Fast det är inte alltid så. Däremot ska man vara beredd på att bli kontrollerad. Vi säger ju ungefär samma sak, så egentligen spelar det ingen roll.
  • Dr Mupp

Min pappa bokade ofta dagbåt till Finland och sen nattbåt hem med vändande båt. Inga problem. Han körde av båten, släppte av oss till farmor och farfar som väntade i hamnen och körde sen på igen. Två reguljärbiljetter med Viking Line.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • SecretFlower

Man kan få åka på kryssning fast man är under 21, med special lov.
    Har själv varit med om det då jag var 21 och min pojkvän var 20.
    Vi var förlovade och fick därför special lov.

Då står det i deras register att man får åka fast man inte har ålder.

Svar på tråden Viking Line