• Vincent2012

Läggning tips ?

Min son är snart 8 månader han äter bra och jag ammar Inte längre. Men nu var det inte det som det handlade om. Har provat snart allt för att få han att somna i sin säng men ingen metod funkar. Han somnar i famnen men vaknar upp när jag lägger ner han, sen vaknar han ofta och redan första gången efter en halvtimme. Han kan inte somna om av sig själv än. Jag vill ha honom i egen säng pga att han rör mycket på sig är rädd att han ska ramla ur våran. Vi lägger ju oss inte samtidigt som honom. Han har lite problem med magen så det kanske stör. Men han är bara lite fisig, bajsar bra på dan. Så han kanske vaknar sv fisarna. Provar omega 3 oxå har gjort i en vecka. Skulle vilja ha lite tips? Och hur lång tid tog det för er innan det funkade. Vi kör saga och mys med han sitter i sin säng, sen får han välling liggandes i sängen men somnar kanske en av tio gånger på den. Han äter sex mål om dagen ett gröt mål två lagade mål, två mellanmål och ett välling mål. Sömnen har blivit lite bättre den jag slutade amma, då vaknade han mellan tio till femton gånger nu är vi ner på 5-8 gånger per natt.

• Svar på tråden Läggning tips ?
  • Aileen Allannah

Vet du, jag skulle nästan gissa på att han sover dåligt på grund av att han har ont, eller besvär av, magen. En så liten bebis bör ju mest äta ersättning eller ammas. Prova att backa lite med maten kanske, ge ersättning om du inte vill/kan amma?

• Vincent2012

BVC sa till mig att jag kunde sluta amma och att ser var dumt att börja med ersättning. Sen har ju sömnen blivit bättre sen jag slutade amma. Han pruttar inte lika ofta. Bara ibland. Har läkartid för att kolla så han inte ärvt min problem mage. Han har alltid varit sådan oavsett mat eller helamning har väldigt svårt att komma till ro och kämpar emot.

• Flickan och kråkan

Han låter som ett helt normalt barn för åldern. Han är mitt i separationsfasen, då sover de oroligt och vill helst vara kroppsnära hela tiden - dag som natt. Inget konstigt eller onormalt - tvärtom. Inte den bästa av tidpunkter att försöka få barn att somna själva och sova i egen säng.Det är ganska lätt att säkra sängen så att de inte kan ramla ur. Vi har satt en vanlig säng i kloss med vår dubbelsäng när de varit så stora och skjutit allt mot en vägg. Gott om plats, ingen ramlar ur, alla har sällskap.

• Flickan och kråkan

Glömde. När han somnar i famnen så lägg inte ner honom direkt. Låt honom sova en stund så att han kommer in ordentligt i djupsömn innan ni lägger ner. 

• MrsC74

En sån liten bebis behöver inte alls mest ammas eller ta ersättning så det behöver du inte lyssna på. Jag tror inte det är magen som ställer till utan mer som flickan och kråkan säger.
    Min lilla har sovit i eget rum sen hon var 6 månader. Nu har hon börjat att krångla lite. Hon är 8,5 månad nu. Hon vaknar på natten och vill då inte somna om själv. Hon vill ha närhet.
    Vänta lite tills perioden är över. Under tiden bulla upp i er säng så han inte kan trilla ut.
    Min dotter skriker alltid i 30 sekunder när man lägger henne. Sen leker hon lite. Och sen sommar hon.

• Vincent2012

Men problemet kvarstår han vaknar fortfarande efter 30 min och då får msn börja om igen. Hade varit ok och sova i våran säng ett tag oxå. Om han inte vaknat hela tiden.

• Flickan och kråkan
    Vincent2012 skrev 2013-01-06 21:05:47 följande:
    Men problemet kvarstår han vaknar fortfarande efter 30 min och då får msn börja om igen. Hade varit ok och sova i våran säng ett tag oxå. Om han inte vaknat hela tiden.
    Det är vanligt att de vaknar efter 30 minuter. Det beror på att barn i den åldern har kortare sömncykler än vuxna och det är i den vevan de har sitt första cykelbyte med ytlig sömn och uppvak. Vad händer om ni låter honom sova över första ytliga sömnen och sedan lägger ner eller om ni innan uppvaket lägger er tätt intill honom i sängen så att han känner att ni är där vid sin ytliga sömn?
  • Vincent2012

I bland kan vagga honom i spjälsängen så att han somnar om. Bära honom i 30 min skulle jag inte orka. BVC tjatar hela tiden om det just därför så viktigt att de somnar själva. I kväll bar jag honom i 15 min för att få honom så pass lugn, (han kämpar emot ) så att han till slut kan somna och ytligare 10 min innan jag la ner honom. Brukar lägga han i sin säng för att prova och vagga vid uppvak. Den står jämte min. Hade varit skönt att få lite egen tid, utan en av oss måste söva om han hela tiden. Men antar att man får vänta på det.

• Flickan och kråkan
    Vincent2012 skrev 2013-01-06 21:52:26 följande:
    I bland kan vagga honom i spjälsängen så att han somnar om. Bära honom i 30 min skulle jag inte orka. BVC tjatar hela tiden om det just därför så viktigt att de somnar själva. I kväll bar jag honom i 15 min för att få honom så pass lugn, (han kämpar emot ) så att han till slut kan somna och ytligare 10 min innan jag la ner honom. Brukar lägga han i sin säng för att prova och vagga vid uppvak. Den står jämte min. Hade varit skönt att få lite egen tid, utan en av oss måste söva om han hela tiden. Men antar att man får vänta på det.
    Jag menade inte att du skulle gå runt och bära på honom när han somnat utan att han kunde sova en stund i din famn medan du sitter i soffan eller liknande. Det är vanligt att de just vaknar till efter första cykeln och det kan man förhindra genom att vara lite förutseende. Sedan får man ju se till att ha hjälpmedel för när de blir tunga orkar man ju inte kånka runt dem på armen - en bra ergonomisk bärsele eller en pilatesboll att sitta och guppa på. Då känns det ju inte ens. De är ju inte i separationsfasen för evigt. 
Svar på tråden Läggning tips ?