Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Läggning tips ?

Han låter som ett helt normalt barn för åldern. Han är mitt i separationsfasen, då sover de oroligt och vill helst vara kroppsnära hela tiden - dag som natt. Inget konstigt eller onormalt - tvärtom. Inte den bästa av tidpunkter att försöka få barn att somna själva och sova i egen säng.Det är ganska lätt att säkra sängen så att de inte kan ramla ur. Vi har satt en vanlig säng i kloss med vår dubbelsäng när de varit så stora och skjutit allt mot en vägg. Gott om plats, ingen ramlar ur, alla har sällskap.

• Flickan och kråkan

Glömde. När han somnar i famnen så lägg inte ner honom direkt. Låt honom sova en stund så att han kommer in ordentligt i djupsömn innan ni lägger ner. 

• Flickan och kråkan
    Vincent2012 skrev 2013-01-06 21:05:47 följande:
    Men problemet kvarstår han vaknar fortfarande efter 30 min och då får msn börja om igen. Hade varit ok och sova i våran säng ett tag oxå. Om han inte vaknat hela tiden.
    Det är vanligt att de vaknar efter 30 minuter. Det beror på att barn i den åldern har kortare sömncykler än vuxna och det är i den vevan de har sitt första cykelbyte med ytlig sömn och uppvak. Vad händer om ni låter honom sova över första ytliga sömnen och sedan lägger ner eller om ni innan uppvaket lägger er tätt intill honom i sängen så att han känner att ni är där vid sin ytliga sömn?
  • Flickan och kråkan
    Vincent2012 skrev 2013-01-06 21:52:26 följande:
    I bland kan vagga honom i spjälsängen så att han somnar om. Bära honom i 30 min skulle jag inte orka. BVC tjatar hela tiden om det just därför så viktigt att de somnar själva. I kväll bar jag honom i 15 min för att få honom så pass lugn, (han kämpar emot ) så att han till slut kan somna och ytligare 10 min innan jag la ner honom. Brukar lägga han i sin säng för att prova och vagga vid uppvak. Den står jämte min. Hade varit skönt att få lite egen tid, utan en av oss måste söva om han hela tiden. Men antar att man får vänta på det.
    Jag menade inte att du skulle gå runt och bära på honom när han somnat utan att han kunde sova en stund i din famn medan du sitter i soffan eller liknande. Det är vanligt att de just vaknar till efter första cykeln och det kan man förhindra genom att vara lite förutseende. Sedan får man ju se till att ha hjälpmedel för när de blir tunga orkar man ju inte kånka runt dem på armen - en bra ergonomisk bärsele eller en pilatesboll att sitta och guppa på. Då känns det ju inte ens. De är ju inte i separationsfasen för evigt. 
Svar på tråden Läggning tips ?