• Anonym

    Ohållbar situation

    Hej!

    Vi har tre pojkar, 4, 6 och 11 år. Sedan ett par månader tillbaka bråkar de hela tiden. Var för sig är de fina killar som är härliga att umgås med men just nu känns det som om de alla tre är i någon form av trotsålder som uttrycker sig på olika sätt. Alla tre retas med varandra och söker konflikter hela tiden. Jag och deras pappa sliter som konfliktlösare och tillrättavisare hela dagarna då hela familjen är ledig så som helger och lov. Vi försöker sätta tydliga gränser med ofta är konflikterna så röriga och barnen skriker så man vet verken ut eller in, man vet inte vart man ska rikta tillrättavisningen. Många gånger slutar det med att vi också står och skriker och det blir bara pannkaka av alltihop. Tålamodet är helt slut och orken med.

    Jag förstår att det är normalt att barn hamnar i perioder som dessa men när de nu är trotsiga alla tre blir situationen ohållbar så vi skulle verkligen behöva tips på hur vi bryter detta och kommer på fötter igen. Just nu känns det som att alla tappat respekt för varandra och att inget hjälper.

  • Svar på tråden Ohållbar situation
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror att många familjer med tre barn hyfsat nära varandra i ålder känner igen den situation du beskriver.
    En sak man kan säga är att barnen  och även ni får en vådligt bra träning i konflikthantering som är bra att ha i andra sammanhang, men det hjälper föga just nu kan jag tro.
    I stället tycker jag att ni under en period framöver ska pröva att skapa en tydlig struktur kring de lediga tider ni har tillsammans. Med det menar jag att ni så mycket ni orkar ska hitta på saker med pojkarna så att ni delar upp dem mellan er, gör olika saker, har olika aktiviteter och planer för helgerna som gäller var och en av dem.
    Drömmen om den stora familjen som gör allt tillsammans i någon slags evig harmoni  är just en dröm.
    Det brukar också hjälpa att någon går till en kompis några timmar eller kanske hälsar på släkt eller vänner till familjen.
    Struktur motverkar kaos. Medan kaos ger upphov till konflikter.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ohållbar situation