• RubyRed

Vad har jag gett mig in på?? Tips för billiga bröllop.

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar. Som jag längtar. Jag planerar för fullt just i detta nu!

Men så snubblar jag över ett gigantiskt problem: gästerna!
    Vi har inte världens bästa ekonomi.. Vi har så vi klarar oss, men inte många kronor mer och vi har båda väldigt stora familjer och många vänner som står oss väldigt nära. 

När jag räknar på det får jag det till 71 personer som garanterat kommer när det är dags, med oss och barnen 75!!
    Hur ska man få detta att gå ihop? Hur ska vi ha råd? Några tips?? 

Vi ska köpa billigare kläder. Ringarna har vi redan. Sen då?

• Svar på tråden Vad har jag gett mig in på?? Tips för billiga bröllop.
  • Willy 592
    RubyRed skrev 2013-01-04 07:52:21 följande:
    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar. Som jag längtar. Jag planerar för fullt just i detta nu!

Men så snubblar jag över ett gigantiskt problem: gästerna!
    Vi har inte världens bästa ekonomi.. Vi har så vi klarar oss, men inte många kronor mer och vi har båda väldigt stora familjer och många vänner som står oss väldigt nära. 

När jag räknar på det får jag det till 71 personer som garanterat kommer när det är dags, med oss och barnen 75!!
    Hur ska man få detta att gå ihop? Hur ska vi ha råd? Några tips?? 

Vi ska köpa billigare kläder. Ringarna har vi redan. Sen då?
    Dessa stora bröllop känns mer som en tävling. Att ha störst och lyxigast tillställning....  Mycket mer romantiskt att göra det på tu man hand. Ni kan tex åka till Vegas eller niagara fallen och gifta er.... Billigare och alla pengar går till er upplevelse istället för att kastas i sjön på alla gäster.

• agl

Vi bakade o gjorde allting själva. Billigt billigt billigt. Vi bjöd bara på fika efteråt.

• sirisdotter
    agl skrev 2013-01-07 11:07:07 följande:
    Vi bakade o gjorde allting själva. Billigt billigt billigt. Vi bjöd bara på fika efteråt.

Reste era gäster långa vägar,   skaffade festkläder och bodde på hotell -  och ni bjöd på fika?
  • lindaothomas

Hjälp ja.. Man märker va olika man är...
    Snacka om olika varianter till bröllop..
    Vissa varianter kanske inte borde kallas fest?? ;) haha

• sirisdotter
    sirisdotter skrev 2013-01-07 11:14:03 följande:

Reste era gäster långa vägar,   skaffade festkläder och bodde på hotell -  och ni bjöd på fika?
    Present verkar ganska obligatorisk dessutom;   av formulering i tråden som  HELLRE  pengar än presenter...
  • RubyRed

Oj oj, jag ser att jag har en hel del inlägg att läsa igenom =)

Jag har iallafall beställt brudklänning idag. En kinaklänning. Håller tummarna för att den är så nära bilden som möjligt!
    En vännina ska baka och sätta i löshår gratis, håret får jag betala själv dock. Hon ska dessutom prata med en frisör hon känner för att se om det går att ordna lite billgit.  Jag har två sömmerskor som kan hjälpa mig om det behövs.

Jag ska ringa angående lokal imorgon. Vi kan bara inte komma överrens om maten här hemma! Haha.  

• RubyRed

Nu har jag bokat lokal och färdmedel dit. Tillsammans går det på 3700, ungefär. Jag håller på att försöka ringa om catering. 
    Såå, med klänning, catering, lokal, färdmedel och tyg till stolarna blir det ca 10800. Jag tror vi kommer klara detta! Haha. Verkar som det kommer bli  lite dyrare än väntat. Men vi kan nog klara det ändå! Nu har vi ju prisexempel på det alla dyraste och har bara kommit upp i 50% av  budgeten. 

Mycket fina tips. Jag har läst igenom dom allt eftersom och tror jag fått en del idéer från er. Jag ska dock läsa igenom en gång till.. 

Vi tänker absolut inte låta våra gäster betala för maten själva eller komma med "vi tar hellre en liten donation än presenter".. Jag förväntar mig inga presenter, att våra närmaste (många bor väldigt långt bort) delar dagen med oss är den finaste gåvan vi kan få!

• RubyRed
    bubbelmaja skrev 2013-01-04 17:59:54 följande:
    Vi såg till att kunna få hämta långa vita liljor. Vi la alltså inte så mycket pengar på blommor, utan satte fint band och nålar med pärlor på liljorna. 

Jag lånade mammas långa blå thaisidenkjol som hon sytt upp i Thailand. Sedan sydde min systers vän upp en vacker överdel i vitt i thaisiden, för 500 kr totalt. Samma tjej lockade och satte upp mitt hår. Sminkade mig på makeup-store för 550 kr.

Jag tycker dessa blommor är otroligt vackra och passar gott och väl som brudbukett! Jag har googlat "liljor" och "långa liljor" men får inte fram vad dom heter.. Kommer du ihåg det?
    camelCase skrev 2013-01-04 18:56:48 följande:
    Att ha en budget på 20000 att bjuda drygt sjuttio pers på är inte att rekommendera! Vissa saker bör helt enkelt inte snålas på enligt min åsikt.

ICAs kallskurna buffé är inte ok tycker jag. Plastservis funkar på lågstadiedisko men inte på bröllop. Ärligt talat så förväntar jag mig varm lagad mat om jag blir bjuden på bröllop. Samma med pappersdukar dekorerat med paljetter - inte ok. Hellre hembakat än hemköps trista prinsesstårta. Osv..

Däremot tycker jag det är helt ok att använda lakan som dukar, udda porslin och dekorera med ängsblommor. Det gäller dock att anstränga snäppet extra för att åstadkomma en charmig bjudning istället för en tacky dito. Levande ljus i mängder brukar ge en härlig atmosfär. Serveringspersonal samt någon som agerar värd(inna) är ett måste.
    Mja, det kommer ju kosta lite mer, men inte mycket. Vi har fått tag i mycket billigt. Min klänning kostar bara 2000 och ringar hade vi sedan innan. Lokalen är billig och där finns porslin till alla. Varm mat? Japp.. kostar oss lite över 5000 för alla gästerna, trots att det är catering. Jag är själv servitris, så att få tag i serveringspersonal är inte omöjligt, och ju mer jag funderat på det så är det helt klart värt det, att slippa oroa sig för sånt själv och istället lägga ett par tusen där..
  • RubyRed
    camelCase skrev 2013-01-04 20:00:19 följande:
    Visst att bröllop handlar om att fira kärleken men det är ärligt talat skittrist att bli bjuden på en bröllopsfest där brudparet uppenbarligen lagt krutet på sina egna kläder, bröllopssvit och resa och sedan snålat gärnet på mat, dryck och lokal. Varför inte skita i festen då och bara köra på ceremonin om man ändå inte bryr sig om gästernas trivsel.
    Haha, vi ska inte på någon resa. Våra kläder blir inte svindyra. Vi ska inte snåla på festen, inte i jämförelse med vad vi lägger på oss själva. Men alla har inte råd med dunder och brak i finaste festvåningen i stan. Ska vi  inte få ha fina minnen av vårat bröllop för att vi  inte är rika?
    Lady Namárië skrev 2013-01-04 20:56:32 följande:
    En buffé kan vara jättebra även om den inte är överdådig. Man kan laga pajer osv. i tid och frysa in, t.ex. Däremot tycker jag att man skall använda riktigt porslin och att ha någon som ansvarar för att fylla på maten, snygga till buffén och plocka undan disk är absolut nödvändigt. Utser ni inte sådana i förväg kommer ni att få göra det själva och det är kanske inte så kul när man är brudpar. Spontant kan jag tycka att man inte heller skall be sin närmaste familj om detta. De vill ju också vara med på festen. Bättre i så fall att betala kusinbarn eller grannar i tonåren en liten slant för att sköta servering och disk.

Om ni hyr bygdegård eller lokal med pris per dygn, missa då inte att ni kanske måste hyra den i hela tre dagar för att hinna ställa i ordning och städa efter er (beroende på hur den är möblerad innan ni kommer). Det kan bli en dyrare utgift än man tänkt sig.

Kolla också upp hur mycket ansvar uthyraren tar för att lokalen är städad innan ni kommer och vilken städutrustning som ingår i priset. Om den inte används så ofta kan det vara rejält dammigt, t. ex. Vi ägnade många timmar kvällen innan Tvåans dop åt att storstäda ett genomskitigt församlingshem fyllt av spindelväv som stått tomt hela sommaren. Det kostade inget att hyra, men med facit i hand hade jag hellre betalat för en lokal där hyresvärden tog ansvar för att man slapp städa in sig i lokalen. (Dessutom bestod det utlovade "porslin för 50 personer" som skulle finnas av ett udda hopplock av olika serviser. Inte så himla kul på ett bröllop, kanske.)
    Oj oj, vilken mardröm! Vi kommer åka ut till bygdegården vi bokat innan, för att kolla hur det ser ut, vad det är för porslin och så. Jag vet att den används ganska flitigt, så den borde vara i ok skick annars :)
  • Lady Namárië

Åh, kolla upp toaletterna i bygdegården också! Jag jobbade på ett bröllop där den enda toaletten slutade fungera efter halva kvällen eftersom ägaren inte tömt tanken.

• RubyRed
    Lady Namárië skrev 2013-01-13 14:32:11 följande:
    Åh, kolla upp toaletterna i bygdegården också! Jag jobbade på ett bröllop där den enda toaletten slutade fungera efter halva kvällen eftersom ägaren inte tömt tanken.

Det ska jag verkligen! Tack för tipset!
    Fröken Löken skrev 2013-01-13 14:58:50 följande:
    Tänkte på det med blommorna, är det kallor du menar? :)

gronahonan.blogspot.se/p/blommorinrednig-hos-mig.html

Ja! Jag måste ha missuppfattat! Är dålig på blommor med, haha..
  • Fröken Löken

Och just det, vi körde spotify både under middagen och "discot" gjorde två olika listor, en lugnare och en med discodängorna, tänk på att göra dem offline så de funkar oavsett! :)

• RubyRed
    Fröken Löken skrev 2013-01-14 17:04:47 följande:
    Och just det, vi körde spotify både under middagen och "discot" gjorde två olika listor, en lugnare och en med discodängorna, tänk på att göra dem offline så de funkar oavsett! :)

Det ska jag absolut göra!

Catering fixat! 75 kr/port!! Här går det undan med den billiga leverkorven!

Hur tänker ni inför att skippa bröllopsmarsch och istället gå ned för altaret till vår låt. Enbart gitarr och sång, en vers?

Spelar jag upp det i mitt huvud känns det som ett riktigt Hollywood-moment, men när jag säger det högt låter det väldigt tacky...
  • Nyfiken gul
    RubyRed skrev 2013-01-15 13:24:21 följande:

Det ska jag absolut göra!

Catering fixat! 75 kr/port!! Här går det undan med den billiga leverkorven!

Hur tänker ni inför att skippa bröllopsmarsch och istället gå ned för altaret till vår låt. Enbart gitarr och sång, en vers?
    Spelar jag upp det i mitt huvud känns det som ett riktigt Hollywood-moment, men när jag säger det högt låter det väldigt tacky...
    beror väl på hur ni vill utforma ert bröllop i själva kyrkan? 

Jämför jag vårt ändå lilla bröllop men  ändå fullt traditonsenligt så känns en gitarrplinkad låt väldigt futtig. Hör alla gäster vad som spelas?  Hur stor är kyrkan ? kan alla gäster upffatta att det är "brudmarsch" som pågår? 

Vi gifte oss i en liten liten medeltida kyrka med full orgelspel och det var oerhört mäktigt och rätt. och eftersom jag själv sjunger i kyrkokör vet jag att akustik och sånt kan spela en massa knasiga spratt med dom som lyssnar .  

Jag personligen skulle inte göra det . 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • bubbelmaja

Förresten kanske man kallar blommorna för kallor. Det kanske inte är liljor. När jag sökte på långa kallor fick jag upp dem :) 

• plingelinge
    RubyRed skrev 2013-01-13 13:37:10 följande:
    Jag tycker dessa blommor är otroligt vackra och passar gott och väl som brudbukett! Jag har googlat "liljor" och "långa liljor" men får inte fram vad dom heter.. Kommer du ihåg det?
    är det inte kallor du tänker på?
  • RubyRed
    plingelinge skrev 2013-02-02 20:41:32 följande:
    är det inte kallor du tänker på?

Jo, kallor var det :) men jag får höra konstant att det är begravningsblommor..
Svar på tråden Vad har jag gett mig in på?? Tips för billiga bröllop.