camelCase skrev 2013-01-04 20:00:19 följande:
Visst att bröllop handlar om att fira kärleken men det är ärligt talat skittrist att bli bjuden på en bröllopsfest där brudparet uppenbarligen lagt krutet på sina egna kläder, bröllopssvit och resa och sedan snålat gärnet på mat, dryck och lokal. Varför inte skita i festen då och bara köra på ceremonin om man ändå inte bryr sig om gästernas trivsel.
Haha, vi ska inte på någon resa. Våra kläder blir inte svindyra. Vi ska inte snåla på festen, inte i jämförelse med vad vi lägger på oss själva. Men alla har inte råd med dunder och brak i finaste festvåningen i stan. Ska vi inte få ha fina minnen av vårat bröllop för att vi inte är rika?
Lady Namárië skrev 2013-01-04 20:56:32 följande:
En buffé kan vara jättebra även om den inte är överdådig. Man kan laga pajer osv. i tid och frysa in, t.ex. Däremot tycker jag att man skall använda riktigt porslin och att ha någon som ansvarar för att fylla på maten, snygga till buffén och plocka undan disk är absolut nödvändigt. Utser ni inte sådana i förväg kommer ni att få göra det själva och det är kanske inte så kul när man är brudpar. Spontant kan jag tycka att man inte heller skall be sin närmaste familj om detta. De vill ju också vara med på festen. Bättre i så fall att betala kusinbarn eller grannar i tonåren en liten slant för att sköta servering och disk.
Om ni hyr bygdegård eller lokal med pris per dygn, missa då inte att ni kanske måste hyra den i hela tre dagar för att hinna ställa i ordning och städa efter er (beroende på hur den är möblerad innan ni kommer). Det kan bli en dyrare utgift än man tänkt sig.
Kolla också upp hur mycket ansvar uthyraren tar för att lokalen är städad innan ni kommer och vilken städutrustning som ingår i priset. Om den inte används så ofta kan det vara rejält dammigt, t. ex. Vi ägnade många timmar kvällen innan Tvåans dop åt att storstäda ett genomskitigt församlingshem fyllt av spindelväv som stått tomt hela sommaren. Det kostade inget att hyra, men med facit i hand hade jag hellre betalat för en lokal där hyresvärden tog ansvar för att man slapp städa in sig i lokalen. (Dessutom bestod det utlovade "porslin för 50 personer" som skulle finnas av ett udda hopplock av olika serviser. Inte så himla kul på ett bröllop, kanske.)
Oj oj, vilken mardröm! Vi kommer åka ut till bygdegården vi bokat innan, för att kolla hur det ser ut, vad det är för porslin och så. Jag vet att den används ganska flitigt, så den borde vara i ok skick annars :)