• Igus11

Problem med sambo och svärföräldrarna och behöver lite tips

Jag och min sambo har en dotter på 2 år och jag och min sambo kommer från två helt olika uppväxter. Han är ensam barn och är så sjukt bortskämd, kan inte laga mat och har även svårt för att städa då han inte ens vet hur man ska göra eftersom han alltid har fått allting gjort när vi träffades så bodde han själv och då skickade han sin tvätt till sin mamma som fick tvätta åt han två gånger i veckan och hon va även där och städade. Jag får konstant be han eller säga åt han att göra saker i hemmet eller med dottern för på nått sätt så ser inte han att de behövs städas eller att klockan är åtta och dottern måste sova.
    Nog med det hans föräldrar är otroligt påfrestande och de känns som att fom kväver mig. Dom köper otroligt mycket saker till oss trots att jag inte vill och har även försökt sagt det men inte gett någon påverkan. Ibland så känns det som att dom köper alla dom här sakerna till oss för att vi ska känna oss skyldiga till att låta dom få ha våran dotter och de känna förjävligt. Dom vill träffa henne minst två gånger i veckan och så fort dom inte har träffat henne på tre dagar så hör dom av sig och frågar om dom får vara barnvakt för att dom saknar henne så mycket, jag känner mig verkligen kvävd och tycker dom behandlar henne som deras egna dotter och de är aldrig så att saknar dom henne så kan dom komma hem till oss för att träffa henne utan dottern ska allid komma hem till dom och helst ensam.
    Dom lyssnar aldrig på våra regler tex inte äta godis inte är massor med kakor och skit mitt i veckan eller innan läggdags, inte dricka kaffe och de är nått jag har irreterat mig otroligt på då dom har erbjudit henne kaffe flera gånger och hon vill ju gärna smaka och sen känna de som att dom gör narr av mig bara för att jag verkligen förbjuder att min två åriga dotter ska få dricka kaffe ett exempel jag går från fika bordet och hör svärfar säga "vill fu ha lite kaffe ? Skynda dig att smaka innan mamma kommer, skynda dig ta mammas kopp och smaka innan hon hinner se" tycker ni de är normalt att dotterns farfar sitter och säger sådär till sitt barnbarn som är två år och jag hörde allting.
    Mim sambo blir jätte arg på mig när jag tar upp saker om hans föräldrar för han tycker bara att jag klankar ner på dom hela tiden men jag vill ju att han ska förstå att han och jag måste komma överens om hur relationen dottern ska ha till hans föräldrar och de är nått han o jag måste komma överens om ingen annan och jag känner mig verkligen överkörd utav dom och sambon vågar inte säga någonting till dom och jag har sagt till dom på skarpen en gång men då vart dom jätte ledsna och prata inte med mig på en hel dag som vi va hemma hos dom. Jag är kluven sårad och förbannad jag vet verkligen inte hur jag ska gå till väga snälla hjälp mig med lite tips om hur jag ska säga till sambon och föräldrarna
    Tack på förhand

• Svar på tråden Problem med sambo och svärföräldrarna och behöver lite tips
  • Orangica

Jag förstår inte riktigt ditt problem, ert barn har farföräldrar som vill träffa barnet och passa på att skämma bort det lite och surprice det är deras uppgift. Du vill inskränka in och bestämma hur relationen ska se ut? Varför chilla av och inse de kan fixa det själva de är väl fullt fungerande människor du talar om? Din uppgift som förälder är att ge barnen en bra grund att stå på så de klarar vuxenlivet far/morföräldrars uppgift att skämma bort

• Princessan

Haha löjligt svar du fick Igus11.

Är ju sjuk att be dig chilla av när dina svärföräldrar på ett tydligt sätt visar att de inte respekterar dig och dessutom ger ert barn kaffe som varken är bra för hälsan och är beroendeframkallande.

Nä stå på dig!

Visst att svärföräldrar kan få skämma bort men det finns andra mycket bättre sätt att detpå än att ge kaffe och godis som tex laga en god och fantasifull middag eller engagera sig på annat sätt än via godsaker som ex engagera i barnets lek, måla tillsammans, åka till bonden och kolla på djur osv.

Vissa här på fl samt många svärföräldrar verkar tro att svärföräldrar har någon rätt att bestämma... Löjligt tycker jag.

Säg till på skarpen till både dem och din man vad du tycker om det hela!

• Igus11

Jag tror inte riktigt du förstod texten. Mina föräldrar kanske träffar våran dotter 3-4 gånger i månaden och dom ringer inte och tjatar flera dagar i veckan om hur mycket dom saknar henne och vill träffa henne. Jag känner mig kvävd och överkörd då dom inte visar nått intresse för varken mig eller sambon utan det är bara dottern som gäller

• Tuss 1

Problemet är väl mer att dom inte bryr sig om era regler. Man ska inte mata ungar med socker dagarna i ända. Kaffe? Gillar barnet verkligen det?

Att dom vill träffa barnet är väl positivt och bra kan jag tycka.

• Tuss 1

Iofs kan dom ju inte tjata om det utan det är ju ni som bestämmer

• Igus11

Tack princessan, problemet är att jag verkligen försökt iaf pratat med sambon på alla möjliga sätt men får alltid samma respons utav han och de är att först verkar han inte bry sig och sen blir han irreterad och tycker att det enda jag gör är att klagar på dom

• Igus11

De är de jag tycker också kan dom inte lugna sig tills vi ringer och ber dom vara barnvakt eller är dom rädda över att de aldrig händer? Eller tycker dom de händer för sällan? Jag har ingen aning. Min dotter har lyckats smaka kallt kaffe en gån då jag glömde muggen framme men jag tycker de är jävligt fult att uppmuntra hemne till att göra det

• Tuss 1

Klart du klagar om dom inte lyssnar! Om dom respekterar dina/era regler och önskemål blir det ju inga problem. Det är ju inga stora saker det handlar om!

• Igus11

När jag tycker inte heller att de är stora saker utan de har blivit många små saker som lägger sig på hög utan att bli utredda

• Kanskedinsyrra

Hade du haft en bra relation med svärföräldrarna å litat på dom så hade du inte tyckt det va jobbigt att dom ville träffa barnbarnet tror jag. De kliver på dina tappra steg som nybliven förälder att sätta dina regler å prägel på ditt föräldraskap.

Vet inte hur du ska lösa det hela men jag förstår att det är frustrerande! Men det är nog viktigt att visa både din sambo och hans föräldrar i ett tidigt skede vad som är ok och inte för relationen kommer fortsätta...

lycka till!

Svar på tråden Problem med sambo och svärföräldrarna och behöver lite tips