• Vicky

Har min son ngt inom autismspektrum?

Min son är precis fyllda 3 år. Han har alltid varit mammig och väldigt blyg och skrek ganska mycket som liten. Sedan har det mesta flutit på från 1 år till 2,5 år. Nu till saken hör att dagis tycker att han har svårt med byte av aktiviteter. Dessutom tycker de att han ibland inte riktigt har koll på de sociala koderna. Han leker ofta helst bredvid och har inte börjat leka rollekar ännu (detta kom fram på samtal i höstas när han var 2,10 år vilket är ju ganska ungt). De har dock också sagt att han har utvecklats nu mycket sista tiden med kommunikation m.m. Han ska i vilket fall som helst få 16 timmars resurs i veckan fr.o.m. januari...

Detta är vad jag själv reagerar på:

Han är väldigt blyg mot främlingar (har alltid varit). Kikar och tar in den andra personen och kan le och så... som att han är nyfiken.... men samtidigt nästan rädd. Han har även blivit blyg mot morfar som han ändå träffar lite då och då. Mormor är inget problem. Henne känner han väl. Detta är den jobbigaste biten tycker jag. På dagis har han ngn vuxen som han "avgudar" och då vill han vara med henne hela tiden..

Han är ängslig ibland och säger att han blir rädd över vissa saker. Han har alltid varit försiktig och inkännande och gör inte saker för han är "klar"... som när han lärde sig att gå... när han väl bestämde sig (vid 15 månader) så gick han bra direkt.

Han kan plötsligt få för sig att han inte vill åka buss, inte vill ha mat, inte vill det eller det efter att han ha sagt att faktiskt vill ngt... Brukar försöka få ur honom varför han ändrat sig, men det lyckas inte alltid. Blir oftast inga utbrott... bara lite gnäll och gråt.

Vi har haft kompisar hemma och det funkar väl sådär... Han tycker om att springa med dem och visa sina saker men har blivit possessiv när det gäller hans grejer. Det tar väldigt lång tid innan han närmar sig ett okänt barn... Är vi borta hos en kompis han känner väl vill han att ändå att jag ska vara med honom.

Han verkar ha ett väldigt bra minne. Kan komma ihåg ngn grej i en affär där vi inte varit på väldigt länge. 

Han vill inte sova på kvällarna... Somnar sent trots alla idoga försök. Sedan sover han dock väldigt väl hela nätterna och tycker om att sova på morgnarna....

Gråter nästan varje morgon vid separationen från mig när jag lämnar på dagis. Dock går det bra med två olika personer som tar emot som han verkligen gillar och är trygg med. 

Om han är trött eller hungrig eller dylikt blir han lätt ledsen när saker går emot och kan ibland då vara lite svår att få svar ifrån. Tycker ibland att han kan bli lite tjatig ibland.

Tycker ibland inte om höga ljud och säger att han får ont i öronen.     

Har varit hos BUP på mitt initiativ (sandlådan). Där ville han inte leka med psykologen men började leka med bilar och så småningom körde han med bilarna i sandlådan. Han ville att jag skulle vara nära honom när han satt och lekte. Vi ska dit på uppföljning i januari.

Hade en jobbig period i somras då vi var bortresta hos en kompis. Hon har två rätt intensiva och stimmiga barn och han trivdes inte alls och blev väldigt orolig. I samma veva hade jag varit rätt disträ och stressad. Efter den veckan tog det ett tag innan han verkade trygg igen.  

Obs! Till saken hör förstås att jag och hans pappa separerade i januari. Detta var nog bra till en början eftersom han alltid varit så nära mig... Men sedan när han fick börja bo hos pappan mer i maj/juni så var det som om problemen började. Dessutom började han då "bonda" med pappan och blev säker förvirrad av alla miljöombyten i somras.

Utöver detta är han:

Oehört tillgiven till personer han känner sig trygg med. Tror att han ofta trivs på dagis och det finns flera barn han gillar.

Ligger ok till i språket, men pratar ibland så fort så det blir massa ord som man inte förstår .... Kan färger och siffror och drar paralleller med olika saker.Frågar mycket om vad saker är o.s.v. 

Han är nyfiken och leker varierat med sina saker. Mest insnöad på alla sorters fordon förstås. Kollar väldigt mycket på iphonen och är väldigt flink med den. Har tydligen börjat med Memory på dagis nu. Han stoppar gubbbar och grejer i sina tåg och bilar men har väl inte börjat så mkt med att de pratar med varandra.... Han bygger med klossar ibland. VIll gärna att man ska var med när han leker... 

Han har mycket ögonkontakt och har mkt humor och gillar att busa! Skrattar mkt. 

Han kan bli rätt gnällig men får ytterst sällan utbrott. Blir aldrig aggressiv.  

Börjar bli bättre och bättre på att klä på sig och av sig kläder. Ärligt talat har jag och hans pappa inte tränat honom särskilt mkt.

Slutligen... Det jag mest oroar mig för är hans väldiga blyghet, att han blir ängslig så lätt och om han har svårt med de sociala koderna förstås... och inte kommer igång med rollekar...

VI får väl se vad BUP säger men jag vore otroligt tacksam för lite bollande med er andra som har barn som är autistiska/har autistiska drag... 

Jag tror vi har autiistiska drag i släkten... Min pappa kan ha vissa drag och ett av mina syskonbarn tror jag har det. Fick även höra att mitt kusinbarn också har ngt... vad det nu är....   Kanske har jag även några små drag själv....    

Skulle vara så oerhört tacksam för era tankar kring detta.. Ställ gärna flera frågor till mig!!!!   

• Svar på tråden Har min son ngt inom autismspektrum?
  • solskina

Nej inte autistiska drag.
    Ögonkontakt och närhet är inte symtom på autistiska drag. Inte heller nyfikenhet. 

Men om jag har hört rätt kommer diagnoskriterierna ändras och man kommer att få en övergripande diagnos i stället för autism adhd add mm.  Det gör väl att individen tar mer plats i diagnosen. (hoppas jag).

Min son har add och språkstörning, han liknar din son i mycket, men alla är individer. Han ligger även sent i utvecklingen. När han var liten märktes det mer än nu när han är vuxen (18).
    Han är självgående men behöver veta att någon finns tillgänglig, så har det varit hela livet för honom. På dagis hade han resurs. Han fick vara kvar på dagis ett extra år så att han inte skulle behöva gå om tex förskoleklass. I så fall skulle han ju få andra klass kamrater. Det var bättre att han började som 7 åring. Det var ett bra val, för i skolan fick han ingen resurs alls!!! 

• mandolin76

Din som påminner i stora drag om min son. Det som avviker mest är blygheten. Min son har alltid väntat med att göra saker tills han är "klar". Han var sen med att börja gå men när han väl började så kunde han likadant var det med talet. Han blir lätt stressad om det är för stimmigt runt honom och då kan han ibland bli arg. Han kan också haka upp sig i talet ibland och blir arg när han inte kan kommunicera som han vill. Han gillar inte heller höga ljud, dammsugaren avskyr han och går oftast och gömmer sig i något rum när jag skall dammsuga. Även för min son har förskolan sökt om en extra resurs för att kunna dela in gruppen i mindre grupper. Både jag och förskolan har märkt att min son har sämre motorik på höger sida och pga det så har jag begärt en utredning på honom. Då jag själv jobbar med personer med autism och ADHD så har det inte funnits med i mina misstankar om min son men jag känner att det är något som inte stämmer. Har precis fått svar på de första testerna och de visar att min son förmodligen har någon form av epilepsi men pga de motoriska problemen vill läkaren gå vidare med undersökningarna för att se vad som orsakar det. Hoppas att det kommer att gå bra för er och att ni snart får svar på undersökningen. Förlåt att texten blev komprimerad men jag skriver från iPad.

• Vicky

Hej Mandolin... Förstod jag dig rätt om att din son också var blyg.... Du menar att du inte misstänker ngn form av autism/adhd men att du kännere att det är ngt som inte riktigt stämmer? Samma sak med dammsugning här... Hur gammal är din son? Hur fungerar han socialt?

• UnikFamilj
    solskina skrev 2013-01-04 12:09:08 följande:
    Nej inte autistiska drag.
    Ögonkontakt och närhet är inte symtom på autistiska drag. Inte heller nyfikenhet. 

Men om jag har hört rätt kommer diagnoskriterierna ändras och man kommer att få en övergripande diagnos i stället för autism adhd add mm.  Det gör väl att individen tar mer plats i diagnosen. (hoppas jag).

Min son har add och språkstörning, han liknar din son i mycket, men alla är individer. Han ligger även sent i utvecklingen. När han var liten märktes det mer än nu när han är vuxen (18).
    Han är självgående men behöver veta att någon finns tillgänglig, så har det varit hela livet för honom. På dagis hade han resurs. Han fick vara kvar på dagis ett extra år så att han inte skulle behöva gå om tex förskoleklass. I så fall skulle han ju få andra klass kamrater. Det var bättre att han började som 7 åring. Det var ett bra val, för i skolan fick han ingen resurs alls!!! 
    Går inte säga så där kategoriskt. Finns många barn som har full autismdiagnos eller atypisk autism, och som är otroligt närhetstörstande och tillgivna samt både nyfikna som få och drivna. Visst finns de som INTE är så också, men det där blir alltför förenklat.

Avvikande ögonkontakt är ett observandum, men det finns också många barn med autism som inte har den problematiken.

Till TS, på det du beskriver låter det inte så särskilt autistiskt dock. Visst verkar han ha lite svårt med vissa saker och finns dragen i släkten så är det väl mycket möjligt att han har "mer av problematiken än gemene man" om man så säger. OM han skulle ha en autismproblematik, är den så pass finstilt att det inte går att avgöra på så här "grova mått". Handlar om mer subtila saker att leta efter då, kvalitén i språk och socialt samspel liksom. 
    Blir väl bra att få komma tillbaka på uppföljning? 
  • mandolin76

Nej. Blygheten är det som skiljer dem åt annars är din beskrivning av din son nästan identisk med min son. Det här med att vara blyg eller inte är ju individuellt för varje barn så det i sig behöver inte betyda något. Min son är 5,5 år nu och socialt funkar han ganska bra. Han tar gärna kontakt med andra, men när det blir för stimmigt och stökigt runt honom så försöker han gärna gå undan och om det inte går så kan han lätt bli irriterad och arg. Nej autism och ADHD har vi aldrig misstänk. Han är för social och kontaktsökande för autism och han har för stor koncentrationsförmåga (när det inte är stökigt) för ADHD. Från början tänkte jag att det nog bara är jag som överdriver hans problem eftersom jag jobbar med personer med funktionshinder, men i takt med att hans fysiska problem på höger sida blivit allt tydligare så har jag tillsammans med förskolepedagogerna observerat honom under en längre tid innan jag sökte hjälp för honom. Personalen på hans förskola är helt underbar och har kunnat hjälpa honom jättemycket och jag vill ju att det skall bli lika bra i skolan för honom. När jag sökte till BVC så trodde jag vi skulle bli remitterade till BUP men istället fick vi komma till barn och där gjorde dom ett EEG test som visar tecken få epilepsi. Tydligen kan EP ge vissa av dom symptom min son har, som känslighet för ljud, minskad koncentrationsförmåga vid stress eller stökig miljö, ofrivillig hackning i talet vi stress bl.a. Det som nu skall undersökas är varför motoriken är ojämn på höger och vänster sida.

• Alexi

Min dotter som nu är fyra hade väldigt liknande sociala problem när hon var 2,5-3. Hon hade jättesvårt med det sociala, var otroligt reserverad och det tog ibland flera timmar innan hon vågade leka med mormor och morfar när de träffades, trots att de träffades varje vecka. Hon lekte inte alls med andra barn utan höll sig med personalen. Jätterädd när andra barn kom nära. Också jobbigt med att träffa andra familjer och barn, också svårt med höga ljud osv. Klart sen med talet, började inte härma ord förrän vid 2,5 år. Vi funderade en hel del över diagnoser och problematiken.

Vi kontaktade bup och hade kontakt med specialpedagog förra hösten och gjorde en handlingsplan med förskolan. Men så plötsligt hände någonting månaderna runt hon fyllde tre. Språket lossnade rejält och det sociala likaså. Hon började leka rollekar och fick en bästis på förskolan. Personalen är helt förbluffade över hennes utveckling sista året och nu efter sommaren konstaterade de att hon faktiskt är helt "normal", dvs hon är som ett barn i gruppen, inte så speciella behov som tidigare år. Hon är fortfarande väldigt reserverad mot nya och har det svårt i en del situationer men som sagt, enorm utveckling och vi har släppt tankarna på diagnoser.   

• Vicky

Igår var vi på ett lekland och efter en försiktig inledning där jag skulle följa med i hinderbanan blev han otroligt självständig och lycklig och fixade alla hinder, åkte massa rutschkana, både på rumpan och magen. Förut har han varit väldigt försiktig och velat att jag ska åka med. Man såg verkligen hur kul han tyckte det var och att han kände sig självständig och stolt. En annan kille smällde faktiskt till min son helt oprovocerat men min son grät förstås och sedan var det på hinderbanan igen. Trodde att han skulle bli rädd och vilja åka hem. Hur som helst var det en supereeftermiddag. Min son är för övrigt väldigt mjuk i kroppen och har bra motorik. Han är bara försiktig. Men på mc donalds innan han somnade blev han grinig för att det var fel leksaker etc, etc.... Felet jag gör ibland är att man kanske lyder minsta vink för att han inte ska protestera, bli gnällig, gråta etc.

Idag däremot skulle vi på julgransplundring. Han var iofs trött och direkt när han kom in i salen... det var uppträdande med hög musik och höga röster... blev han tveksam. Vi satte oss vid ett bord och han borrar in sitt ansiktee mot min kropp. När det dessutom började smälla ballonger ville han gå hem... VI gick ut och satte oss i en sal bredvid. Han åt lite korv etc men observerade ballongerna som smällde... Vi försökte gå in i salen igen när uppträdandet var slut och det gick sådär... Fick bära honom en del... Han tyckte inte det var roligt. Och när massa mer ballonger började smälla gick vi därifrån. När han väl kom ut på gatan var han glad och sedan gick vi i affärer och han somnade inom en halvtimme. Sedan blir han förstås lite gnällig när det var den "nya" tunnelbanan som kom och inte den gamla.... Brukar dock gå över ganska snabbt. 

Blir så låg ibland, speciellt idag när jag har ont i huvudet. Jag är också väldigt känslig och tycker det är jobbigt med för mkt grejer, tjafs, intryck, höga ljud omkring mig.... Imorgon ska vi hem till min kusin som fyller år. Blir nervös att han ska bli sådär rädd och smått "panikig" igen. Och är man själv på helspänn känner han väl av det antar jag. 

• Paisley

Det kan vara Aspergers/lindrig autism på din beskrivning. Man finner ofta dessa drag i släkten precis som du säger. Det är bra att ni följer upp det hela på BUP, speciellt om det är BUP som gör dessa utredningar i ert landsting.

För oss har det varit så att BUP inte har erfarenheten av yngre barn, det var bättre att gå hos en barnpsykolog, sedan var det läkaren på BVC som remitterade oss vidare till den neuropsykiatriska kliniken. Men som sagt, beror på var ni bor.

Min pojke som är 6 år nu var sådär i den åldern. Han ska antagligen utredas snart, dessa barn brukar fungera okej i förskoleklassen men sedan blir de sociala svårigheterna tydligare och tydligare. Men han är i alla fall ett milt ´fall. Hans lillebror däremot har klassisk autism, där är svårigheterna mycket tydligare.      

Detaljerna är helheten
  • Vicky

Hej Paisley! Tack för svar! Har gåtti igenom testet för vuxna och jag känner igen både mig och min pappa i detta. Har inte hunnit med barntestet ännu.... Hur klarar du av vardagen med dina barn? Hur känner du dig inombords? Vill du berätta lite mer om din äldsta son. Hur var han i 3-årsåldern och hur är han idag? Går han i skolan ännu? Har han haft resurs? Vore så tacksam för svar.

Svar på tråden Har min son ngt inom autismspektrum?