• Emmis

Tips kring matstart?

Vi började med en-ett par skedar på kvällen. Höll den mängden några dagar sedan ökade vi efterhand som vi såg om han tyckte om smaken och om magen verkade klara av det. Inte någon bestämd mängd eller takt alltså utan anpassat efter hur han verkade reagerar på det.
    Gluten ska väl introduceras i skydd av amning så att introducera gröt på samma sätt som annan mat helt enkelt.
    Med känslig mage skulle jag ta en sak i taget så att man ser hur magen reagerar på varje sak innan man blandar alltför mycket.

• Emmis
    maba skrev 2013-01-04 15:23:21 följande:
    Tack hörrni! Vad fint med snabba svar. Jag har läst om blw och är (trots att jag läst att det är onödigt) lite rädd för att hon ska sätta i halsen. Jag blir säkert mindre mesig när vi vant oss lite, hon och jag. Gillar tanken att låta henne styra, så ska undvika att skyffla in i munnen på henne även om vi startar med puré. Är smörgåsrån okej så här tidigt?
    Vår sjumånaders för ett rån att knapra på ibland om han sitter med vid bordet då vi äter, men inte behöver äta något själv än. Jag är nog mer rädd för att han ska sätta i halsen då än när han äter puréer eftersom han stoppar in stora bitar på en gång (och ger man en liten bit vill han gärna svälja den hel istället). Men tror att det är nyttigt att testa själv hur man håller och tuggar. Tror egentligen ganska mycket på det att de ska få känna på maten och plocka själva.
    Jag läste här www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Nar-barn-satter-i-halsen/ och provade hur jag ska lägga honom om något händer. Det kändes bättre att ha läst och ha en "plan" om det skulle hända. Just det där att så länge barnet hostar ska man avvakta och hålla koll, kändes skönt att läsa eftersom man annars gärna hade varit där och dunkat och blivit rädd direkt.

Svar på tråden Tips kring matstart?