• jajjad

Göra mjölkfri tårta, hjälp mig!

Tänkte göra en godis tårta till mitt bonusbarn när hon fyller år (en vanlig tårta toppad med lösgodis)
    och hennes kusiner kommer till oss då och ena är laktosintolerant och andra tål inte mjölkprotein

Alltså måste tårtan vara både laktos och mjölkfri..hur gör man?!

Man är ju så bortskämd med att bonusbarnet kan äta vad som helst.

Någon som har ett bra förslag?!

• Svar på tråden Göra mjölkfri tårta, hjälp mig!
  • Schack73

Kan du göra en vanlig tårta och 1-2 bakelser till de intoleranta? Sonen var mjölkproteinintoletant när han var liten men det växte bort sen som tur är! Det var skitjobbigt minns jag..

• Cuppies

Det finns jättebra mjölkfria produkter i kylhyllorna i alla butiker. Finns grädde som är gjord på havre. Gör egen botten med carlshamns mjölkfria margarin. Kommer att bli supergott!!

Och laktos o mjölkfritt är inte samma sak, men kör mjölkfritt då är det garanterar laktosfritt :)

• SockerStinn

Bottnarna behöver du baka själv, eftersom köpebottnar innehåller mjölk. Vill du ha en "vanlig" tårta så väljer du tre-lika-receptet, det är super! bakamer.wordpress.com/category/tartbottnar/
    Glöm inte att smörj formen med mjölkfritt margarin eller olja.

Den mjölkfria grädden;  Carlshamn Luftig Visp eller GoGreen Visp finns att välja på. Ta INTE soja-grädde! (risk för allergi) Den smakar inte så gott som den är, men gör ett mousse på den så blir den god.

Bärmousse från grunden: bakamer.wordpress.com/2012/08/11/svartvinbarmousse/
    Svartvinbär går naturligtvis att byta mot hallon eller blåbär eller vad ni nu vill ha.

Det finns också färdiga moussepulver att använda varav vissa är utan mjölk:
    bakamer.wordpress.com/2012/05/23/jordgubbsmousse/

Mousse kan man ha både till att täcka tårtan med och som fyllning. Har man det som fyllning är det oftast gott att ha färk frukt eller bär eller en sylt för att få lite starkare smak på fyllningen.
    Glöm inte att frysta hallon (ej svenska iaf) måste kokas, annars finns risk för salmonellasmitta.
    Mosad banan funkar ju också som fylning. Och Ekströms kokmarsan kan kokas på havredryck (men snabbmarsanan innehåller mjölk)

Lycka till!

• SockerStinn

En viktig sak till: Lösgodis innehåller alltid spår av mjölk från att folk tar med samma skopor i alla lådor. Köp påsgodis eller be om att få öppna ny låda om det är något särkillt godis ni vill ha. Det brukar gå bra i större butiker bara man förklarar varför och är ute i god tid så man vet att de har en ny låda att plocka fram.

• strojes

Att göra tårtbottnar utan mjölk är inte svårt. Jag kör med vatten istället för smällt smör/marg (står så i receptet jag använder). Sedan går det utmärkt att "smöra" formen med tex rapsolja och "bröa" med idealmjöl eller annat som är mjölkfritt.

• spökplumpen

Jag känner mig jättenervös varje gång någon vill laga något till mina barn och jag avböjer alltid och tar med mig egen mat/fika till dem. Det är så lätt att missa något om man inte är helt inne i tänket. Om jag var du skulle jag ringa till föräldrarna och fråga, de har säkert recept som du kan använda.

Svar på tråden Göra mjölkfri tårta, hjälp mig!