• Svar på tråden Reklam för ersättning hotar amningen?
  • Marina80

Nu kan jag inte se den länken på min telefon. Men några av de större företagen har varit ute i blåsväder förr pga reklam i bl.a. uländer. Tillgång till rent vatten och att inte vara för fattig är en förutsättning för att barn inte skall fara illa av ersättning. Tror tom att i någon av de reklamerna så påstod företagen att ersättning var bättre än amning.

Det är några år sedan nu men det var många bebisar som for illa då just pga den reklamkampanjen.

• Lena

Jag tycker att det är dåligt. Reklam hör definitivt inte hemma i papper från BVC. Ingen gör reklam för amning så reklam för ersättning tycker jag inte behövs.

• MalinEddie
    Marina80 skrev 2013-01-04 19:45:04 följande:
    Nu kan jag inte se den länken på min telefon. Men några av de större företagen har varit ute i blåsväder förr pga reklam i bl.a. uländer. Tillgång till rent vatten och att inte vara för fattig är en förutsättning för att barn inte skall fara illa av ersättning. Tror tom att i någon av de reklamerna så påstod företagen att ersättning var bättre än amning.

Det är några år sedan nu men det var många bebisar som for illa då just pga den reklamkampanjen.
    Ja, det var Nestlé vilket ledde till en  bojkott i flera länder med all rätt. Detta förslag handlar om Sverige.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Rockan

Nej, jag tror inte att det föreligger någon sådan risk, särskilt inte som lagförslaget innehåller formuleringen "9 § Vid marknadsföring av modersmjölksersättning ska det framhållas att amning har fördelar. Det ska även framgå att produkten endast bör användas på rekommendation av en person med utbildning i medicin, näringslära eller farmaci eller någon annan som arbetar med barna- eller mödravård.".

Jag har läst hela lagförslaget och tycker det är en märklig tolkning som artikelförfattarna gör. Det är ganska hårda formuleringar som trycker på att amning alltid ska framhållas som det bästa alternativet, samt att det tydligt framgår att marknadsföringen endast får gå via vården, alltså som idag bara att det blir en fastställd lag.

Det som kan hota amning, enligt mig, är bristande rutiner på förlossnings- och BB-vården, felaktig rådgivning, dåligt uppdaterade BVC-sköterskor, neddragning på amningsmottagningar, etc. Inte att mer information (eventuellt) finns tillgänglig för föräldrar.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Sweno
    Lena skrev 2013-01-04 19:48:43 följande:
    Jag tycker att det är dåligt. Reklam hör definitivt inte hemma i papper från BVC. Ingen gör reklam för amning så reklam för ersättning tycker jag inte behövs.
    Hur menar du att ingen gör reklam för amning. Jag kan bara prata för mig själv, men jag fick det kört ner i halsen på alla kontroller på mvc. Ersättning visste jag noll och ingenting om. Tyvärr, för när amningen inte fungerade så stod jag med ett nyfödd barn med allt det innebär och massa frågor om ersättning. Information fick jag skaffa mig helt själv. 

Så kanske inte reklam, reklam. Men helt klart borde vi blivande föräldrar få bra material om ersättning från mvc eller bb.  
  • Flickan och kråkan
    Rockan skrev 2013-01-04 19:53:47 följande:
    Nej, jag tror inte att det föreligger någon sådan risk, särskilt inte som lagförslaget innehåller formuleringen "9 § Vid marknadsföring av modersmjölksersättning ska det framhållas att amning har fördelar. Det ska även framgå att produkten endast bör användas på rekommendation av en person med utbildning i medicin, näringslära eller farmaci eller någon annan som arbetar med barna- eller mödravård.".

Jag har läst hela lagförslaget och tycker det är en märklig tolkning som artikelförfattarna gör. Det är ganska hårda formuleringar som trycker på att amning alltid ska framhållas som det bästa alternativet, samt att det tydligt framgår att marknadsföringen endast får gå via vården, alltså som idag bara att det blir en fastställd lag.

Det som kan hota amning, enligt mig, är bristande rutiner på förlossnings- och BB-vården, felaktig rådgivning, dåligt uppdaterade BVC-sköterskor, neddragning på amningsmottagningar, etc. Inte att mer information (eventuellt) finns tillgänglig för föräldrar.
  • Lena

Information om ersättning tycker jag definitivt ska finnas med i pappren från mvc/bvc

• Rockan
    Lena skrev 2013-01-04 20:00:16 följande:
    Information om ersättning tycker jag definitivt ska finnas med i pappren från mvc/bvc
    Och den information kommer även idag från de som har bäst kunskap om ersättningen i fråga, d.v.s. tillverkarna, och det är den marknadsföringen som det nya lagförslaget ska reglera. Det handlar i princip om att göra lag av redan gällande regler, alltså WHO-koden.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Sweno
    Rockan skrev 2013-01-04 20:03:45 följande:
    Och den information kommer även idag från de som har bäst kunskap om ersättningen i fråga, d.v.s. tillverkarna, och det är den marknadsföringen som det nya lagförslaget ska reglera. Det handlar i princip om att göra lag av redan gällande regler, alltså WHO-koden.
    Det verkar väl otroligt vettigt
  • purple box

Reklam för amning görs ju hela tiden.Men jag tror inte på reklam främst utan vettig information.  T o m på ersättningen står det klart och tydligt "Amning är det bästa för den lilla bebisen". T ex nestes barnmats hemsida står det om amning också. På sempers sida får man inte ens läsa om ersättning om man inte är sjukvårdspersonal (t ex bvc). Information behövs i allra högsta grad. Då hade man sluppit höra på ica att "åååh nej! Vi glömde oboyen till bebisarnas ersättning!" från familjer som fått ta till drastiska åtgärder för att få de små att ta lite "äckligare" ersättning som t ex nutramigen.

Faktumet är ju att amningen fungerar inte för alla. T ex mig. Jag ringde till amningsmottagningen och GRÄT för att jag ville ha hjälp. Fick ingen. Alla sa "det fungerar, det bara är så". Men det gjorde det inte. Trots alla knep jag testade, som jag för övrigt själv fick leta upp. Är det inte bättre då att de små får mat och dessutom RÄTT mat som man skulle kunna hitta lättare om man fick information.

T ex när åldersgupperna ändrades, ingen info gavs formellt. Den snubblade jag på när jag letade recept på sempers hemsida. Eller när storleken på måtten ändrades. Osv. Ingen info gavs.

Folk som vill amma behöver få hjälp med det när det krånglar. Det får man inte idag. Inte ens på BBn som vunnit amningsutmärkelser. Vem tror på fult allvar att en mamma som vill amma och som det fungerar för skulle sluta med den gratismaten bara för att willys råkar ha extrapris på ersättning? Varför ska det vara så krångligt för föräldrar att få tag i information om BEBISEN mat?! Lättare att hitta information om utländsk kassler, det är väl ändå inte riktigt rätt?

Svar på tråden Reklam för ersättning hotar amningen?