• Anonym

duscha efter förlossning ?!?!!?

hejsan.
    Alltså jag vågar inte duscha som vanligt. är tre veckor sedan min son föddes och jag har bara spolat av med vatten. Ska man typ öppna blygdläpparna och ta där eller man ska inte ta alls ?

Jag blev sydd från mellangården och en liten bit på (analöppningen)? samt två bristningar inne i slidan som inte blev sydda.

Orolig jag fått svamp,flensost eller liknande men vågar inte ta där *:(

Tacksam för svar! 
  • Svar på tråden duscha efter förlossning ?!?!!?
  • minola

Självklart ska du duscha, varje dag sa de till mig. Det är ingen fara, jag kände inte heller efter förrän någon vecka efter förlossningen trots att jag bara fick 3 stygn. Ta en svag stråle och skölj, mellanblygdläpparna också men inte upp i snippan liksom.

• Anonym

Tvätta så noga du kan med vatten. Menar du att du aldrig gjort rent såret?

• Anonym
    minola skrev 2013-01-04 20:37:39 följande:
    Självklart ska du duscha, varje dag sa de till mig. Det är ingen fara, jag kände inte heller efter förrän någon vecka efter förlossningen trots att jag bara fick 3 stygn. Ta en svag stråle och skölj, mellanblygdläpparna också men inte upp i snippan liksom.
    skönt någon svara :) 
    ja jag sköljer av varje dag, men kan man liksom ta där med handen så? :O 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 20:39:04 följande:
    Tvätta så noga du kan med vatten. Menar du att du aldrig gjort rent såret?
    nej jag har sköljt av så med vatten men inte liksom öppnat upp underlivet och tagit med handen för att rengöra :/
  • Anonym

Om du har duschat underlivet så har du blivit tillräckligt ren för att inte få infektioner osv, men nu bör du ha läkt ganska så rejält, så det kan vara bra att börja våga känna efter lite.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 20:41:05 följande:
    Om du har duschat underlivet så har du blivit tillräckligt ren för att inte få infektioner osv, men nu bör du ha läkt ganska så rejält, så det kan vara bra att börja våga känna efter lite.
    okej, så det gör inget om man nuddar vid stygnen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 20:42:43 följande:
    okej, så det gör inget om man nuddar vid stygnen?
    Nej nej, det gör absolut inget. Dessutom så har säkert en del av stygnen redan lossnat
  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-01-04 20:39:59 följande:
    skönt någon svara :) 
    ja jag sköljer av varje dag, men kan man liksom ta där med handen så? :O 
    Självklart kan du ta där med handen! Du ska skölja och spola rent varje dag, det är viktigt som sjutton faktiskt. Ingen tvål behövs, bara handen och vatten.
  • Anonym
    Aileen Allannah skrev 2013-01-04 20:45:13 följande:
    Självklart kan du ta där med handen! Du ska skölja och spola rent varje dag, det är viktigt som sjutton faktiskt. Ingen tvål behövs, bara handen och vatten.
    okej, har inte vågat alls! men ska ge mig på det nu. hur länge är det viktigt ? 
    Tack så hemskt mkt :)  
  • Emmeliina

Absolut kan du ta med handen :) duscha på du! Torkar du dig inte när du går på toaletten? Då måste du ju dra där lite med pappret eller är det kanske bara jag som gör så? :)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 20:43:35 följande:
    Nej nej, det gör absolut inget. Dessutom så har säkert en del av stygnen redan lossnat
    okej, skönt att höra :) tack!
  • Anonym
    Emmeliina skrev 2013-01-04 20:46:51 följande:
    Absolut kan du ta med handen :) duscha på du! Torkar du dig inte när du går på toaletten? Då måste du ju dra där lite med pappret eller är det kanske bara jag som gör så? :)
    har gått in i duschen o spolat lite med vatten bara, men börjat med papper nu vissa gånger. men drar inte, vågar itne det .o haha, så typ baddar lite försiktigt bara.
  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-01-04 20:46:37 följande:
    okej, har inte vågat alls! men ska ge mig på det nu. hur länge är det viktigt ? 
    Tack så hemskt mkt :)  
    Så länge du har avslag så är det viktigt. Jag vet att jag tyckte det var läskigt att känna först, särskilt på stygnen, men när jag väl kände efter så visade det sig att en del stygn höll på att lossna (det är ju tråd som ska absorberas av kroppen) så de hamnade i handen.
  • Tittij

Jag duschade ordentligt redan dagen efter. Dock bara med vatten och gjorde försiktigt rent med handen för att få bort avslaget. Tvätta på du, du känner ju om det gör ont. Annars är det ingen fara, då jag gissar att du inte brukar tvätta dig brutalt i vanliga fall heller

Svar på tråden duscha efter förlossning ?!?!!?