• Erfdgt

Höjdrädsla, vad göra?

Vår dotter är 6år nu och har alltid varit lite höjdrädd. Dom två senaste åren har det dock blivit extremt! Hon vågar knappt gunga, åka rutschkana, klättra i klätterställningar osv för att hon är så höjdrädd. Hon får panik, gråter och blir stel som en pinne. Hon blir alltså riktigt, riktigt ledsen.

Ska man försöka göra något åt saken? Kan man göra något? Det är ju jobbigt för henne och hindrar ju henne väldigt mkt när det gäller att leka med sina vänner.

Ska man räkna med att det blir bättre med tiden? Inte göra så stor sak av det? Oroar jag mig för mkt och i onödan? Eller tvärtom, ska man göra en stor sak av det? Ska man försöka hjälpa henne på något sätt?

Jag har ingen aning, det känns bara så jobbigt och tråkigt för hennes skull när hon mår så dåligt över det och ofta står på sidan av ensam och tittar på när dom andra leker.

• Svar på tråden Höjdrädsla, vad göra?
  • orolig2325

rådfråga en psykolog, men för att bota alla fobier så måste man utsätta sig för dem, frågan är bara i vilken grad, till att börja med.
    jag är själv väldigt höjdrädd

• Lovali

Jag är också höjdrädd & vet hur hemsk känslan är när man blir det. Dock klarar jag högre höjder än ditt dotter tack & lov

Rådet jag fått är att vänja mig gradvis vid högre & högre höjder. Har försökt med detta vilket sist slutade med att jag i stort sett fick krypa över en bro jag tvingat mig upp på...inte kul eller bra...

Men absolut, försök vänj henne gradvis för det lär INTE bli bättre annars tyvärr utan oftast bara värre.

Jag har sett till att min man tar med våra 2 barn upp i torn/pariserhjul/bergbanor mm mm redan från bebisåldern så att de inte skall utveckla sådan höjdrädsla som jag har för den stör mig & kan ibland vara lite pinsam & handikappande som vuxen. Jag kan inte åka liftar, inte åka glashissar på hotell mm mm. Jag VILL inte vara höjdrädd & mina barn bara får inte bli det...

Lycka till

• Erfdgt

Tack för era svar :)

För vår dotter har det bara blivit värre. Vi har försökt göra just så, från att hon var liten, att vänja henne vid höjder. Just för att jag är själv väldigt höjdrädd och vill absolut inte överföra det till henne.

Fram till för ca 1år sedan, så gick det ju bra att leka i en lekpark tex utan att hon var höjdrädd. Då var det ännu högre höjder. Sedan dess, trots att vi fortsatt som vanligt att följa med henne där det är lite högre, så har det bara blivit värre.

• orolig2325
    Erfdgt skrev 2013-01-08 12:26:30 följande:
    Tack för era svar :)

För vår dotter har det bara blivit värre. Vi har försökt göra just så, från att hon var liten, att vänja henne vid höjder. Just för att jag är själv väldigt höjdrädd och vill absolut inte överföra det till henne.

Fram till för ca 1år sedan, så gick det ju bra att leka i en lekpark tex utan att hon var höjdrädd. Då var det ännu högre höjder. Sedan dess, trots att vi fortsatt som vanligt att följa med henne där det är lite högre, så har det bara blivit värre.
    Som sagt, rådfråga psykolog
  • Erfdgt
    orolig2325 skrev 2013-01-08 12:51:30 följande:
    Som sagt, rådfråga psykolog
    Som sagt, tack föra era svar. Jag är läskunnig och har inte missat vad du skrivit.
  • orolig2325
    Erfdgt skrev 2013-01-08 12:59:48 följande:
    Som sagt, tack föra era svar. Jag är läskunnig och har inte missat vad du skrivit.
    Förlåt hade lite bråttom när jag skrev det.

Det jag menade i detalj när jag upprepade mig själv var att det är så oerhört viktigt att ni gör på rätt sätt, så att höjdrädslan inte blir ett trauma.

Menade inget illa, försöker bara hjälpa utifrån det jag vet och det jag tror.
    Lycka till och hoppas hon blir bättre.
  • Lovali

Jag tror dessvärre att en psykolog kommer säga samma sak. Att man får försöka vänja sig/barnet vid högre höjder men ni kan ju iaf rådfråga en sådan ändå.

Skulle kanske själv behöva besöka en sådan för som sagt jag tycker det är hemskt trist att vara höjdrädd & faktiskt riktigt pinsamt ibland. Fick ett rum på våning 9 i ett hotell med glashissar & glasgångar. Höll på att få en panikattack med andra jag bara kände litegrand närvarande i hissen & fick åka ner igen & fick byta rum till våning 2, det var hemskt det med men det klarade jag iaf av....

• Erfdgt
    orolig2325 skrev 2013-01-08 15:19:55 följande:
    Förlåt hade lite bråttom när jag skrev det.

Det jag menade i detalj när jag upprepade mig själv var att det är så oerhört viktigt att ni gör på rätt sätt, så att höjdrädslan inte blir ett trauma.

Menade inget illa, försöker bara hjälpa utifrån det jag vet och det jag tror.
    Lycka till och hoppas hon blir bättre.
    Nej, jag förstår att inte menade något illa och jag förstår också vad du menar med att göra det på rätt sätt.
    Lovali skrev 2013-01-08 16:23:09 följande:

Jag tror dessvärre att en psykolog kommer säga samma sak. Att man får försöka vänja sig/barnet vid högre höjder men ni kan ju iaf rådfråga en sådan ändå.

Skulle kanske själv behöva besöka en sådan för som sagt jag tycker det är hemskt trist att vara höjdrädd & faktiskt riktigt pinsamt ibland. Fick ett rum på våning 9 i ett hotell med glashissar & glasgångar. Höll på att få en panikattack med andra jag bara kände litegrand närvarande i hissen & fick åka ner igen & fick byta rum till våning 2, det var hemskt det med men det klarade jag iaf av....

Men jag tror också att vi kommer få ganska liknande svar där.

Och jag förstår precis vad du menar och känner, jag vet att jag själv förmodligen skulle må bra att få hjälp med min höjdrädsla också. Det är väldigt jobbigt, och som du säger pinsamt i vissa situationer.

Svar på tråden Höjdrädsla, vad göra?