• Tjejen 75

KUB-test och fostervattensprov

Hej! Gjorde nyligen KUB-test och fick värdet 1:57 för downs. Jag känner mig tveksam inför fostervattensprov då jag är rädd för missfallsrisken (har tre tidiga missfall i bagaget). Visserligen är risken liten men den finns i alla fall. Hur har ni andra gjort och resonerat?

• Svar på tråden KUB-test och fostervattensprov
  • Palma

Det beror väl på vad du tänker inför vad ni får veta. Spelar det någon roll om barnet har Downs syndrom, funderar du på abort? Isåfall bör du väl göra ett fvp innan. Men som det låter på dig är du rädd om ditt barn och vill inte riskera något. Måste ni veta? Eller kan ni gå resten av graviditeten vetandes att ni har en stor risk att få ett barn med Downs? Svårt.

• Tjejen 75

Jag vet inte var jag står i detta just nu...Det är mycket svårt. Några veckor kvar till tiden för fostervattensprov så vi hinner fundera på om vi ska göra det eller ej.

• Palma

Vad gör ni om ni gör fvp och det visar sig att barnet har Downs Syndrom? Har ni pratat om det?

• Flickan och kråkan

Jag håller helt och hållet med Palma. Ni behöver ju ta ställning till hur ni förhåller er till resultat ni får på fvp:et. Jag gjorde fvp i onsdags. Vi har två barn sedan tidigare och pga ålder så valde vi att gå direkt på fvp. Vi har gjort KUB tidigare, men nu är jag 37 år och efter mycket samtal med BM så fattade vi ett beslut som just vi är till freds med. Ni måste helt enkelt gå till er själva och känna vad ni tänker och känner. Andra kan ju tycka och tänka massor men det handlar ju trots allt om er och ingen annan. Det är inget lätt beslut.....

Svar på tråden KUB-test och fostervattensprov