Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

Toalett- och pottvägrare.

Jag har bara hört gott om metoden Oh Crap Potty Training. Man köper en e-bok (på engelska tyvärr) för ca 100 kr. Får ett tillvägagångssätt, och massor av tips för olika problem som kan uppstå. Barnet blir blöjfritt på en vecka. Passar bra för barn mellan 20-30 mån. En positiv metod utan vare sig belöningssystem eller tråkiga stridigheter. Skönt att få det hela avklarat, ju förr desto bättre...

www.jamieglowacki.com/

Sen skulle jag vilja säga att det där med hormonbalanser i kroppen gäller kanske för nattorrhet, men definitivt inte för dagen. Alla som EC:ar vet att bebisar redan under nyföddhetsperioden känner när de är kiss- och bajsnödiga och kan signalera det. Min tvåa förstod redan en vecka gammal att han kunde kissa och bajsa när jag höll honom över lämpligt ställe (toa/vask) och sa kssssss. Även om man inte ec:ar fullt ut har man allt att vinna på att introducera pottan redan under bebisåret. Försöka få bajs på potta/toa åtminstone några ggr per vecka, och passa på att sätta barnet på pottan strax efter uppvak samt vid blöjbyten då det ofta kommer kiss. Barnet är då redan bekant med vad man göra på potta/toa, och blöjavvecklingen har stora förutsättningar att gå betydligt smidigare.

www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/sluta-med-bloja

I ovanstående länk finns bra tips för att få bort blöjan vid bajs hos större barn.

Svar på tråden Toalett- och pottvägrare.