När redo för potträning?
Jag tror inte att det går att svara på den frågan om jag ska vara ärlig. Många EC:ar och i många av världens länder så väntar man inte ut på det sättet. Man får väl känna vad man själv känner och hur ens barn är.
Min äldsta gick aldrig att potträna....alls. Han vrålade bokstavligen som en stucken gris om potta eller toalett kom på tal. Han lekte gärna med pottan, som vi hade haft från 1 års ålder cirka, men aldrig i livet att han skulle sitta på den med rumpan bar. Han var också oerhört besvärad om det hände olyckor och höll sig (bajs) om han hade kalsonger så det var inte heller någon framkomlig väg. En dag när han var 2 år + 9 månader så sa han själv att han ville kissa på pottan och sedan dess har det inte varit någon blöja dagtid.
Yngsta har en annan personlighet. Inga som helst problem med olyckor. För honom plockade vi bara blöjan rakt av när han var 2. Först var det mycket olyckor under 2-3 dagar. Efter det fattade han hur han skulle "släppa på" så från och med det så kissade han på potta, toalett eller ute när vi gick med honom (gjorde det regelbundet varje timma cirka). Efter cirka 1-2 veckor började han att själv säga till. Men självklart fick vi hjälpa att påminna ett bra tag till.