Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

När redo för potträning?

Jag tror allvarligt talat inte att så små barn som typ 1-2-åringar generellt har koll på huruvida man bör eller inte bör kissa och bajsa i blöja respektive potta eller toalett, utan det är föräldern som ska guida genom detta utvecklingssteg. Alternativt riskerar man att få ett jättestort barn som på eget initiativ tar bort blöjan så småningom och det är ju väldigt trist – inte minst för dem själva. 

Vår dotter blev blöjfri när hon var 19 månader. Hon hade visat noll intresse för pottan men när personalen på dagis tog av henne blöjan, höll hon sig i fem timmar. De menade att hon var redo och sedan gick det enkelt, på några dagar. 

Pojken visade inte heller något som helst intresse för pottan men blev ändå torr natt och dag samtidigt, vid dryga två års ålder. 

Så... jag tycker att man ska testa. Köra hårt i några dagar utan blöja men med trosor / kalsonger. I början blir det vått men om man dag 2-3 märker en väsentlig förbättring är de nog "redo", eller hur man ska uttrycka det. 

Som sagt, ingen av våra små hade kissat en enda gång på pottan men de blev ändå torra på ett par dagar. Superskönt, inte minst för dem själva. 

• Snällspiken

...och när man bestämmer sig för att potträna, då tycker jag att man ska köra 100 %. Inget hattande av och på med blöjan i tid och otid, barnen blir bara förvirrade. Plastad frotté i bilbarnstolen och barnvagnen hjälper när man går ut, och pottan får man vackert släpa med sig i början (om de inte föredrar toalett, som vår pojke gjorde). Resorna blir inte lika avslappnade som vanligt man har igen det sen.
    Nattorrheten kom direkt eller i alla fall väldigt snabbt för båda barnen också, säkert delvis på grund av att vi var så konsekventa. 

Lycka till! 

Svar på tråden När redo för potträning?