• anyXX

Kläppen med barn på 3 o 5

Hej! Vi ska åka till Dalarna i mars och tänkte passa på att åka skidor. Min man har åkt en del slalom, även om det är ett tag sedan. Jag har åkt två ggr för länge sen så jag är nybörjare. Har åkt längd en gång förra året och det är ju annorlunda men jag lär mig rätt snabbt. Frågan är nu hur vi ska göra med barnen, som fyller 3 resp 5 i mars. Jag hade tänkt att vi skulle hyra slalompaket till hela familjen, men kanske är treåringen för liten? Särskilt som jag ju egentligen inte heller kan åka och inte kan lära dem.... Min man pratade om nån pulka som man har efter sig när man åker, det skulle kanske kunna funka om han drar den. Men jag tror vår son skulle bli besviken o att han också vill åka. Vad tror ni? Funderar också på det här med kläder... Barnen har ju overaller så d är enkelt. Men jag har inget skidställ. Ska man köpa det för två dagar el tor ni det funkar med skalkläder om man har underställ och fleeceklädwr under? Tacksam för alla tips för en nybörjare :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Kläppen med barn på 3 o 5
  • Loa

Ska ni åka slalom eller längd? En pulka är perfekt för treåringen om ni ska åka längd (inte en vanlig "leksakpulka"). En treåring är precis på gränsen till att kunna åka slalom. Vissa fixar det och andra inte. Har barnen ingen skidvana skulle jag rekommendera skidskola. 
    När det gäller dina kläder så är det absolut bästa att åka slalom i skalkläder. Tänk tre lager, underställ, fleese/vindstopper och skal. Ta på och klä av beroende på temperatur. Du behöver absolut inte köpa andra kläder. Är det väldigt kallt kan en dunväst vara ett bra komplement, men verkligen inget måste. Det kan kännas klumpigt att åka längd i slalomkläder men det funkar.  

• Loa

Ser ju nu att det är slalom ni ska åka. En pulka funkar inte när man åker slalom. Vissa använder en sådan här "ryggsäck" som barnen sitter i. Själv skulle jag aldrig använda det då jag anser det vara livsfarligt och då har jag ändå åkt slalom i hela mitt liv och bor i fjällen.

• anyXX
    Loa skrev 2013-01-05 16:47:00 följande:
    Ska ni åka slalom eller längd? En pulka är perfekt för treåringen om ni ska åka längd (inte en vanlig "leksakpulka"). En treåring är precis på gränsen till att kunna åka slalom. Vissa fixar det och andra inte. Har barnen ingen skidvana skulle jag rekommendera skidskola.  När det gäller dina kläder så är det absolut bästa att åka slalom i skalkläder. Tänk tre lager, underställ, fleese/vindstopper och skal. Ta på och klä av beroende på temperatur. Du behöver absolut inte köpa andra kläder. Är det väldigt kallt kan en dunväst vara ett bra komplement, men verkligen inget måste. Det kan kännas klumpigt att åka längd i slalomkläder men det funkar.  

Vi tänkte åka slalom. Men längd kanske vore bättre? Fast jag är tveksam på om femåringen kommer vilja åka n,Ågren längre sträcka, hon är rätt bekväm.... Då tänkte jag att slalom vore bättre för det blir mer upp o ner för backen liksom. När jag har åkt längd har argsinte haft skalkläder utan mina vanliga löpartights med flera långkallingar under :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX
    Loa skrev 2013-01-05 16:49:06 följande:
    Ser ju nu att det är slalom ni ska åka. En pulka funkar inte när man åker slalom. Vissa använder en sådan här "ryggsäck" som barnen sitter i. Själv skulle jag aldrig använda det då jag anser det vara livsfarligt och då har jag ändå åkt slalom i hela mitt liv och bor i fjällen.

Ok! Nä då skippar vi det, vi är som sagt inte så vana någon av oss. Vår son är nog dessutom för stor och tung för det.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Loa

Om ni bara ska åka i två dagar och barnen inte redan kan åka tror jag inte det hinner bli så värst mycket att åka upp och ner, inte för den minsta i alla fall. 5 åringen är i en utmärkt ålder att lära sig åka nu. Längd är ju underbart, men slalom är roligare! Gör det ni tycker är roligast! 

• anyXX
    Loa skrev 2013-01-05 16:57:25 följande:
    Om ni bara ska åka i två dagar och barnen inte redan kan åka tror jag inte det hinner bli så värst mycket att åka upp och ner, inte för den minsta i alla fall. 5 åringen är i en utmärkt ålder att lära sig åka nu. Längd är ju underbart, men slalom är roligare! Gör det ni tycker är roligast! 

Nä vi tänkte ta det lite som det kommer och mest testa om det är något för oss, isåfall kanske vi bokar en riktig skidornas till nästa vinter. Då blir det nog slalom. Längd är kul, men det kan jag åka här (Östergötland).
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Loa

Så lite så, hoppas ni fastnar för slalom, det är ju så roligt!
    Lycka till! 

• mia maria

Skidskola finns från tre år o uppåt, så mitt tips är att anmäla barnen dit.
    Om det endast rör sig om ett par dagar så vet jag dock inte hur jag hade gjort med treåringen - det beror ju även lite på hur stort föräldrarnas intresse är?

Jag var upp en vecka till Sälen (Hundfjället) nu över jul, o min treårige son gick i skidskola o det var verkligen toppen (äldsta har gått tidigare men han började först när han var fyra år).

Treåringen åkte knapplift själv efter tre dagar, o i det stora hela så lärde han sig väldigt mycket på den veckan vi var där, även om det såklart tar sin tid med många fall osv
    När han åkte tillsammans med mig så höll han i min stav - annars är det poppis med sele, dvs man har barnet i en lina framför sig.
    Men det krävs ju att även föräldern/den vuxne är en någorlunda van åkare.

Men skidskola är att rekommendera om man verkligen vill att barnen ska lära sig att åka!
    Vill du se lite bilder från skidskolan o treåringens åkning så kolla gärna in mitt blogginlägg från Sälen:  ensammamammansvarld.blogg.se/2013/january/salen-julen-2012.html
    Treåringen är den lille herren i brun jacka o blå hjälm

Svar på tråden Kläppen med barn på 3 o 5