• anyXX

Kläppen med barn på 3 o 5

Hej! Vi ska åka till Dalarna i mars och tänkte passa på att åka skidor. Min man har åkt en del slalom, även om det är ett tag sedan. Jag har åkt två ggr för länge sen så jag är nybörjare. Har åkt längd en gång förra året och det är ju annorlunda men jag lär mig rätt snabbt. Frågan är nu hur vi ska göra med barnen, som fyller 3 resp 5 i mars. Jag hade tänkt att vi skulle hyra slalompaket till hela familjen, men kanske är treåringen för liten? Särskilt som jag ju egentligen inte heller kan åka och inte kan lära dem.... Min man pratade om nån pulka som man har efter sig när man åker, det skulle kanske kunna funka om han drar den. Men jag tror vår son skulle bli besviken o att han också vill åka. Vad tror ni? Funderar också på det här med kläder... Barnen har ju overaller så d är enkelt. Men jag har inget skidställ. Ska man köpa det för två dagar el tor ni det funkar med skalkläder om man har underställ och fleeceklädwr under? Tacksam för alla tips för en nybörjare :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Kläppen med barn på 3 o 5
  • Loa

Ska ni åka slalom eller längd? En pulka är perfekt för treåringen om ni ska åka längd (inte en vanlig "leksakpulka"). En treåring är precis på gränsen till att kunna åka slalom. Vissa fixar det och andra inte. Har barnen ingen skidvana skulle jag rekommendera skidskola. 
    När det gäller dina kläder så är det absolut bästa att åka slalom i skalkläder. Tänk tre lager, underställ, fleese/vindstopper och skal. Ta på och klä av beroende på temperatur. Du behöver absolut inte köpa andra kläder. Är det väldigt kallt kan en dunväst vara ett bra komplement, men verkligen inget måste. Det kan kännas klumpigt att åka längd i slalomkläder men det funkar.  

• Loa