• Loa

Kläppen med barn på 3 o 5

Ska ni åka slalom eller längd? En pulka är perfekt för treåringen om ni ska åka längd (inte en vanlig "leksakpulka"). En treåring är precis på gränsen till att kunna åka slalom. Vissa fixar det och andra inte. Har barnen ingen skidvana skulle jag rekommendera skidskola. 
    När det gäller dina kläder så är det absolut bästa att åka slalom i skalkläder. Tänk tre lager, underställ, fleese/vindstopper och skal. Ta på och klä av beroende på temperatur. Du behöver absolut inte köpa andra kläder. Är det väldigt kallt kan en dunväst vara ett bra komplement, men verkligen inget måste. Det kan kännas klumpigt att åka längd i slalomkläder men det funkar.  

• Loa

Ser ju nu att det är slalom ni ska åka. En pulka funkar inte när man åker slalom. Vissa använder en sådan här "ryggsäck" som barnen sitter i. Själv skulle jag aldrig använda det då jag anser det vara livsfarligt och då har jag ändå åkt slalom i hela mitt liv och bor i fjällen.

• Loa

Om ni bara ska åka i två dagar och barnen inte redan kan åka tror jag inte det hinner bli så värst mycket att åka upp och ner, inte för den minsta i alla fall. 5 åringen är i en utmärkt ålder att lära sig åka nu. Längd är ju underbart, men slalom är roligare! Gör det ni tycker är roligast! 

• Loa

Så lite så, hoppas ni fastnar för slalom, det är ju så roligt!
    Lycka till! 

Svar på tråden Kläppen med barn på 3 o 5