• LillaLivetIMagen

Mat till 6 månaders

Undrar vad som är mest lämpligt att ge en 6 månaders? Hur ser era matrutiner ut? Har en pojke på 6,5 månader och såhär ser våra måltider över dygnet ut: 9-10: frukost i form av en portion gröt med lite puré. 1-2: lunch i form av vår mat i puréform och utan salt. Efter det lite fruktpuré. 4-5: mellanmål av något slag. Yoghurt med frukt, mosad avokado eller liknande. 7-8: kvällsmål i form av gröt med lite puré. 10-11: välling inför natten. Vid varje mål får han även vatten. amning på nätterna, antal gånger varierar.

• Svar på tråden Mat till 6 månaders
  • Tirem

Så ser ett matschema ut för ett barn som är typ 8-10 månader... Vid 6 månader bör det se ut enligt följande:
    Frukost: Någon tsk gröt +Amning/ersättning
    Mellanmål: Amning/ersättning
    Lunch: Någon tsk puré +Amning/ersättning
    Mellanmål: Amning/ersättning
    Kvällsmat: Någon tsk gröt +Amning/ersättning

Amning under natten om så önskas...

• LillaLivetIMagen

Han äter ju maten vi serverar och växer som han skall. Han får bröstmjölk på nätterna, får han det på dagen spyr han bara.
    Är det "fel" att göra som vi gör?

• Tirem

Enligt BVC, ja... Ni ger på tok för mycket mat och för lite amning/ersättning

• LillaLivetIMagen

Vad kan hända?
    Om jag ersätter ett mål på dagen med ersättning?

• Tirem

Barnets mage kan balla ut...
    Först när barnet är 8 månader kan man byta ut ETT mål mat per dag men huvudmål ska fortfarande vara amning/ersättning.

• Lena

Vårt barn på 11 månader äter så. Vid sex månader åt hon bara lunch och resten amning

• Natulcien

Det är alldeles för mycket fast föda för en liten 6 månaders mage. Och både gröt och välling efter varann på kvällen känns ju som väldigt mycket spannmål inför natten.

När sonen var 6 månader ammades han ca varannan timme och fick en smakportion av hemlagad mat runt lunchtid. Vid 8 månader bytte vi ut ett mål amning mot fast föda och runt 10-11 månader åt han samma mängd fast föda som din son, förutom att han fick lagad mat till middag istället för gröt.

• juliaannaeva

Har en dotter på 5,5 månad som hatar flaskan. Våra dagar ser ut såhär
    frukost 08-09 en portion gröt och någon pure på.
    12-13 210 ml ersättning ibland något rotfruktsmos innan flaskan
    16-17 en portion gröt med någon pure på. 19.00 210 ml flaskan innan läggning.
    Sen brukar jag ge henne en skvätt i sömnen innan jag går o lägger mig vid 22 då äter hon typ bara 70 ml. O sen på morgonen vid 04-06 så äter hon 150 ml :)

Hon får två hela portioner gröt bara för att hon hatar flaskan och har alltid gjort men amningen funka inte. Så när hon får mer sällan så går det något bättre. :)

• LillaLivetIMagen

Alla barn är ju olika, vi drog ner på amningen för att jag gick ner för mycket i vikt och han bara spydde.
    Som vi ger mat idag fungerar jättebra. Han äter, växer och är alltid glad. Känner många som ger mat som vi och även många som inte ger annat än bröstmjölk till 1 års ålder. Tror inte det finns något rätt eller fel och alla rekommendationer är bra men man känner ju sitt eget barn bäst.
    Men har tagit till mig detta och kommer ge honom ersättning vid mellanmålet och även istället för välling tills jag pratat med min BVC. Tänkte ringa dit och fråga på måndag. :)

Svar på tråden Mat till 6 månaders