• Anonym (Orolig förälder)

Min son har sett A Serbian film

Jag upptäckte idag att min 15 årige-son köpte A Serbian Film under mellandagarna, en helt ocensurerad och oklippt version av en film som jag har hört mycket laddad kritik om (spädbarnsvåldtäkt och liknande men jag har själv inte sett filmen). Den låg bland hans andra Dvd'er när jag kom in i hans rum idag för att fråga vad han skulle ha för mat, men när jag frågade honom om den sa han att det var en urlöjlig film och att han har sett mycket värre filmer.

Borde jag ta tag i det här? Jag är orolig för att min son tittar på sadistiska filmer och uppskattar det, men han har också uppnått den högsta åldersgränsen för film i Sverige så vore det bättre av mig att inte lägga mig i?

• Svar på tråden Min son har sett A Serbian film
  • u77
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2013-01-05 20:30:58 följande:
    Jag upptäckte idag att min 15 årige-son köpte A Serbian Film under mellandagarna, en helt ocensurerad och oklippt version av en film som jag har hört mycket laddad kritik om (spädbarnsvåldtäkt och liknande men jag har själv inte sett filmen). Den låg bland hans andra Dvd'er när jag kom in i hans rum idag för att fråga vad han skulle ha för mat, men när jag frågade honom om den sa han att det var en urlöjlig film och att han har sett mycket värre filmer.

Borde jag ta tag i det här? Jag är orolig för att min son tittar på sadistiska filmer och uppskattar det, men han har också uppnått den högsta åldersgränsen för film i Sverige så vore det bättre av mig att inte lägga mig i?
    Jag skulle nog ifrågasätta hans val av filmer, och fråga vad han får ut av att titta på dem. 
  • Lillalila

Jag skulle säga åt honom att det är en fruktansvärd film och att du är nyfiken på hans tankar kring den. 

• orolig2325

Jag har sett den, eller ja, sett å sett, den var så jävla extremt kass så jag bläddrade mig igenom filmen för att få se dem scener som kritiserats så mycket, jag tycker inte den var speciellt hemsk på nått sätt, bara jävligt jävligt dålig, på alla sätt, man märkte väldigt väl att allting var fejkat, ungefär som att titta på en actionfilm på youtube gjord av 10åringar.

Så nej jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket eftersom han antagligen sett filmen av samma anledning som jag, "för att alla pratar om den"

• Zayco

Jag mådde fysiskt illa när jag såg den filmen, helt sadistisk, sjuk och äcklig film. Incest, spädbarnsvåldtäkt, brutala mord vid sex. Det heter nåt speciellt kommer inte ihåg.. Ja, helt sjuk film. INTE passande till en 15 åring tycker jag inte. Men inget att göra en stor sak av förmodligen

• Lilly Jk

Skulle försöka att inte göra så stor grej av det.
    Tyvärr har han väl också rätt i att han sett värre filmer och skadan är ju redan skedd.

Så länge han har en bra och trygg uppfostran i övrigt så skulle jag inte vara orolig.
    Friska människor kan skilja på film och verklighet vet att det där inte är något som man gör på riktigt.
    Har själv bläddrat igenom filmen och kan hålla med om att den är kass,
    men jag är heller inte speciellt känslig.

Blobben BF 4/3-2013
  • Terese 047

orkar han se hela, ge honom en guldmedalj.. den är inte läskig.. bara helt fucked konstig

• mrsStatham

Det är en urlöjlig film och det finns mycket, mycket värre filmer. Hostel till exempel, den filmen är äcklig. 
    Nej det är inte så farligt att man borde ta tag i det där.
    Men om han börjar titta på klipp på verkliga händelser av tex män som är fastbundna med fötterna i en vägg och armarna i en körandes bil så skulle jag börja bli lite orolig.
    MEN det är faktiskt ett helt naturligt beteende att vilja titta på sådant. Vi har alltid och kommer alltid dras till och vara fascinerade av riktigt hemska saker. 

Bara två saker är oändliga
  • Anonym

Har också sett den, för jag hade hört om den och är generellt intresserad av snarare hemska filmer än gulliga och romantiska. Slutade med att jag bläddrade mig igenom den också. Den är mer sjuk och konstig än t.ec. Hostel och Saw. De filmerna är jobbigare psykiskt liksom. A Serbian Film är mycket mer diffus och har ingen riktigt solklar handling på det sättet, av vad jag kommer ihåg i alla fall. Tror int du behöver oroa dig. Jag gillar sjuka filmer, men är fullt fungande för det och har inga som helst sadistiska böjelser eller fantasier. har alltid gillat sådana filmer. Jag tycker det är betydligt jobbigare att se på nyheterna, läsa vissa böcker eller se vissa dokumentärer t.ex. Serbian är också lite speciellt klippt, mångs korta scener där det är som värst liksom... Tycker att saw och hostel är betydligt värre var gäller att visa obehagliga scener där man förstår mer vad som händer. / kvinna som gillar obehagliga filmer, och som skriver från padda så layouten blir konstig.

• Rakad Apa

Det är nog den sjukaste rullen jag har sett. Bra film men som sagt jävligt sjuk. Hostel och Human Centipede var inte alls lika rubbade som den filmen. Men sånna filmer är vardagsmat för tonåringar.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Oldie

Det sjukaste film jag sett, min sambo mådde illa.
    Hade det varit min son hade jag nog diskuterat den lite i all enkelhet. Inte ngt allvarligt snack men bara hört mig för och pratat lite runt den.

• Anonym

Men noga. Det är en film. Han har väl all rätt att se och äga den eftersom den är från 15 år och säljs här i Sverige, oklippt - helt lagligt :)

• Anonym (Orolig förälder)

Jag fick låna filmen av min son och såg den, det var ju inte farligt alls. Inget att bry sig om med andra ord. :)

• Anonym

Såg ni den klippta eller oklippta versionen?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-08 18:31:13 följande:
    Såg ni den klippta eller oklippta versionen?
    Oj. Såg nu i TS.
Svar på tråden Min son har sett A Serbian film