• drömmel

risk med akrylnaglar??

Jag tycker det är kul med naglar och har köpt ett nybörjar kit med skryl grejer till naglar. gjorde mina egna som blev super fina..
    nu vill mina kompisar att jag gör på dom.. och tänkte då bara ta en liten slant för materialet jag måste använda..
    men råkde googla lite om det och hittatde en del info om risker gällande att göra ega akrylnaglar.
    är det vanligt att de först´ör den egna nagel? hur vanligt är det att man får en infektion eller nagelsvamp när man gjort akrylnaglar?
    kan man ha akrylnaglar ur länge som helst eller måste nageln vila?
    blev orolig nu när jag läst om någon som fick rutten nagel och så vidare.. vill ju inte utsätta mina vänner den risken

• Svar på tråden risk med akrylnaglar??
  • SoStylish

Jag tycker inte att man ska göra det om man inte vet vad man håller på med. Det är väldigt lätt att det samlas bakterier mellan egna nageln och den konstgjorda nageln. Dessutom måste du rengöra och skrubba naglarna ordentligt innan du sätter igång. Skulle aldrig låta någon utan utbildning göra det på mig.

Men tala om det för dina vänner att du inte kan garantera något så får de väl välja själva sen om de vill göra det eller inte.

• drömmel

Jo jag vet Att det viktigt att rengöra noga. Jag har varit hos några olika själv på salong för länge sedan men där tvättade jag i stort sett händerna själv bara och så rengjorde hon med en vätska på en tuss på nageln.. Jag har gjort samma när jag gjorde på mig själv. Undrar om det är vanligt att det går fel så att säga. Märker man inte om nageln håller på att bli sjuk"? Blir ena egna naglar sämre a v akrylnaglar?

• SoStylish

Saker som kan hända med lösnaglar är att det börjar växa svamp eller i värsta fall kan nageln mögla. Men det är ju inte så att det vips blir så illa om det inte är gjort ordentligt. Men sånt kan hända. Helst ska man skrubba händer och naglar med nagelborste och bakteriedödande tvål innan och sen ha vätska till hands att torka nageln med innan man applicerar något material på.

• drömmel

japp skrubbas har dom gjort innan. men med vanlig tvål och tvätar dom innan med nailcleaner.
    jag ska nog inskaffa bakteriedödnade tvål om dom ändå vill att jag gör desas naglar.

frågan är om jag vågar fylla i dom eller om dom ska ta bort dom mellan varven om dom vill fortsätta ha naglarna..?

• SoStylish
    drömmel skrev 2013-01-06 09:20:06 följande:
    japp skrubbas har dom gjort innan. men med vanlig tvål och tvätar dom innan med nailcleaner.
    jag ska nog inskaffa bakteriedödnade tvål om dom ändå vill att jag gör desas naglar.

frågan är om jag vågar fylla i dom eller om dom ska ta bort dom mellan varven om dom vill fortsätta ha naglarna..?

Har du gjort det ordentligt från början och är noggrann så finns det ingen anledning till att ta bort alla och börja om på nytt utan då går det jättebra att fylla i utväxten enbart.
  • Bob 293

Yes, there is a risk to make acrylic nails. In fact, according to European and Swedish law, acrylic powders that contain benzoyl peroxide (which most do) must only be sold to professional nail technicians (nagelterapeuter) because there is a risk that the user can develop serious allergies. This is why professional nail salons have ventilation systems so that the air containing chemicals and dust from filing the nails, is not breathed in.

There is also some risk with gel nails or gellack. if this comes into repeated skin contact, you can get skin allergy (contact dermatitis). But it is not illegal to sell gel or gellack to the public.

If you train as a nail technician, a lot of the education is about health and safety of chemicals, and salon sanitation.   (I own a company that manufacturers professional nail products in Sweden and we have schools for nail technicians in different countries in Europe )

• drömmel

om det nu är så farligt med akrylnaglar och hemmabruk borde det inte säljas i sverige för vanliga konsumenter utan utabildning då ju?!.

sverige är ju bra på att förbjuda sånt som är så farligt som ni beskriver det..

en tanka bara    

• SoStylish

Att hålla på med akrylnaglar mycket hemma är inte att rekommendera om vi ska gå in på det som Bob239 är inne på. Det är starka kemikalier, starka dofter och likaså är det lätt att andas in allt fildamm som uppstår när du filar. Det är inte bra. Om du inte har utsug eller liknande skulle jag rekommendera munskydd.

• drömmel

jo att det luktar det går inte från gå.. men har hittat luktfri vätska, vet dock inte om den funkar öika bra..

men de ställen jag varit hos på salong med mkt erfarnhet och utbildning inte haft något som sugit bort dammet, end haft en liten sug vid vätskan...  

• SoStylish
    drömmel skrev 2013-01-11 17:20:33 följande:
    jo att det luktar det går inte från gå.. men har hittat luktfri vätska, vet dock inte om den funkar öika bra..

men de ställen jag varit hos på salong med mkt erfarnhet och utbildning inte haft något som sugit bort dammet, end haft en liten sug vid vätskan...  
    Vet inte hur det ser ut nu, men fläkt eller utsug SKA enligt regel finnas. Dammet flyger runt lite överallt och tänk dig själv att andas in det varje dag.
Svar på tråden risk med akrylnaglar??