• drömmel

risk med akrylnaglar??

Jag tycker det är kul med naglar och har köpt ett nybörjar kit med skryl grejer till naglar. gjorde mina egna som blev super fina..
    nu vill mina kompisar att jag gör på dom.. och tänkte då bara ta en liten slant för materialet jag måste använda..
    men råkde googla lite om det och hittatde en del info om risker gällande att göra ega akrylnaglar.
    är det vanligt att de först´ör den egna nagel? hur vanligt är det att man får en infektion eller nagelsvamp när man gjort akrylnaglar?
    kan man ha akrylnaglar ur länge som helst eller måste nageln vila?
    blev orolig nu när jag läst om någon som fick rutten nagel och så vidare.. vill ju inte utsätta mina vänner den risken

• Svar på tråden risk med akrylnaglar??
  • Maria Myran

Hej! jag är utbildad nagelterapeut. Jag skulle verkligen inte rekommendera att
    du gör detta alls utan utbildning. Jag håller med om att dessa kit inte borde säljas alls
    och de flesta återförsäljare kräver faktiskt bevis på SANSA godkänd nagelutbildning
    innan dom säljer produkterna. Detta på grund av tidigare nämna problem, med infektioner, svamp
    och allergier. Sen har vi nästa problem, de flesta hemmafixare som vill få en akrylnagel att fästa
    länge ger sig gärna på den naturliga nageln med en nagelfil.. *rys* Detta förstör, förtunnar och nöter
    ner den naturliga nagel som KOMMER bli skadad om man inte vet vad man håller på med.

Det finns utbildningar att gå om du ska göra på andra, annars rekommenderar jag att hålla
    "experiment" till dig själv, då åtminstone bara du själv får leva med konsekvenserna.

Fått se många i mina dagar med förstörda händer och naglar tack vare amatörmässigt arbete.

Akrylatallergier ÄR oxå en möjlighet. Det räcker med lite slarv, restmaterial som blir liggande etc
    för att man ska leva resten av livet med denna allergi.
    Tänk oxå på det om du sitter hemma, om du håller med med materialet, inte använder handskar och
    skyddsutrustning, du får på dig material, du går sedan ut i köket och gör kaffe, materialet sprids till
    saker i ditt kök, kanske går du på toaletten, osv. Det slutar med att hela din lägenhet tillslut är fylld
    av "osynligt" material som kan skapa jätteproblem om du blir allergisk. Detta hände mig, vi fick flytta
    innan min klåda slutade. Då kliade jag sönder mina underarmar tills dom blödde. Fruktansvärt.

• drömmel

ok. men det är ju märkligt att det finns väldigt många svenska sidor på nätet där man kan köpa detta och det är absolut inget svårt alls att få tag i.

är många som gör det själva.
    jag talar om för mina kompisar att det finns risk med svamp och infektioner och att jag inte har utbildning det vet dom.

jag vet att man intye ska tunna ut sin egna nagel mer än lite försiktigt ta bort glansen.

men tydligen så fick du allergi trots att du är utbildad?
    verkar vara farligt det där med akryl..

och få naglarna förstörda det tror jag säkert att ma kan få men det växer ju ut ny nagel och om man ska bli svårt skadad på sin nagel borde man väl märka det lite innan det är "kört"?

menar inte att du har fel men jag tycker bara det är konstigt att det är så farligt men ändå så lätt att få tag i för vem som helst och att det ens får finnas alls då?!                

• Bob 293

Läkmedelsverket are the government department responsible for cosmetic safety in Sweden. For them to stop a company selling acrylic to the public, they have to get evidence. As most people don't know selling acrylic is illegal except to professionals - they have no reason to think the company is doing wrong. Even if they do know - some probably don't want this to stop because they want to buy acrylic. 

As a manufacturer I have given lists of company names to Läkmedesverket for them to investigate - and in  some cases they did find companies selling products with even banned (dangerous) ingredients. But unfortunately, Läkmedelserket don't seem to have enough people or resources to fix this situation.

The danger of gels and acrylics wasn't always known. People who got allergies didn't know where they came from, and it's only the last 5-10 years that nail technicians have been educated how to handle this material safely. Many salons in Sweden and nearly all in other countries don't use professional ventilation. They think wearing surgical masks or having a simple dust filter on their table is enough - and it isn't. The real danger comes from the dust and chemical particles you can't see because these go deep into the lungs and also stay floating in the air for weeks (like the pollution haze over Los Angeles). 

If you want to know more, I wrote an article for our blog some months ago. Unfortunately it's in English
    irynagiblett.blogspot.se/2012_08_01_archive.html

• drömmel
    Bob 293 skrev 2013-01-11 19:47:26 följande:
    Läkmedelsverket are the government department responsible for cosmetic safety in Sweden. For them to stop a company selling acrylic to the public, they have to get evidence. As most people don't know selling acrylic is illegal except to professionals - they have no reason to think the company is doing wrong. Even if they do know - some probably don't want this to stop because they want to buy acrylic. 

As a manufacturer I have given lists of company names to Läkmedesverket for them to investigate - and in  some cases they did find companies selling products with even banned (dangerous) ingredients. But unfortunately, Läkmedelserket don't seem to have enough people or resources to fix this situation.

The danger of gels and acrylics wasn't always known. People who got allergies didn't know where they came from, and it's only the last 5-10 years that nail technicians have been educated how to handle this material safely. Many salons in Sweden and nearly all in other countries don't use professional ventilation. They think wearing surgical masks or having a simple dust filter on their table is enough - and it isn't. The real danger comes from the dust and chemical particles you can't see because these go deep into the lungs and also stay floating in the air for weeks (like the pollution haze over Los Angeles). 

If you want to know more, I wrote an article for our blog some months ago. Unfortunately it's in English
    irynagiblett.blogspot.se/2012_08_01_archive.h...

ok jag förstår. men den användning jag har är ju end någon gång då och då.

jag får mig självklart en funderare om jag ska fortsätta gör på mig själv och andra.

men jag har aldrig blivit informerad om dessa risker med akryl när jag gjort mina naglar hos ett proffs! det borde vara det första de talar om när man vill göra sina naglar att det sånna stora hälsorisker!

d4t har jag som sagt Aldrig hört talas om. det måste ju finnas risk för detta även hos en salong och då både med allergier och nagelsvamp och infektioner.. ??

• drömmel
    Maria Myran skrev 2013-01-11 18:10:41 följande:
    Hej! jag är utbildad nagelterapeut. Jag skulle verkligen inte rekommendera att
    du gör detta alls utan utbildning. Jag håller med om att dessa kit inte borde säljas alls
    och de flesta återförsäljare kräver faktiskt bevis på SANSA godkänd nagelutbildning
    innan dom säljer produkterna. Detta på grund av tidigare nämna problem, med infektioner, svamp
    och allergier. Sen har vi nästa problem, de flesta hemmafixare som vill få en akrylnagel att fästa
    länge ger sig gärna på den naturliga nageln med en nagelfil.. *rys* Detta förstör, förtunnar och nöter
    ner den naturliga nagel som KOMMER bli skadad om man inte vet vad man håller på med.

Det finns utbildningar att gå om du ska göra på andra, annars rekommenderar jag att hålla
    "experiment" till dig själv, då åtminstone bara du själv får leva med konsekvenserna.

Fått se många i mina dagar med förstörda händer och naglar tack vare amatörmässigt arbete.

Akrylatallergier ÄR oxå en möjlighet. Det räcker med lite slarv, restmaterial som blir liggande etc
    för att man ska leva resten av livet med denna allergi.
    Tänk oxå på det om du sitter hemma, om du håller med med materialet, inte använder handskar och
    skyddsutrustning, du får på dig material, du går sedan ut i köket och gör kaffe, materialet sprids till
    saker i ditt kök, kanske går du på toaletten, osv. Det slutar med att hela din lägenhet tillslut är fylld
    av "osynligt" material som kan skapa jätteproblem om du blir allergisk. Detta hände mig, vi fick flytta
    innan min klåda slutade. Då kliade jag sönder mina underarmar tills dom blödde. Fruktansvärt.

informerar du dina kunder om dessa farliga risker med att få akrylnaglar?
  • SoStylish
    drömmel skrev 2013-01-11 20:00:32 följande:

ok jag förstår. men den användning jag har är ju end någon gång då och då.

jag får mig självklart en funderare om jag ska fortsätta gör på mig själv och andra.

men jag har aldrig blivit informerad om dessa risker med akryl när jag gjort mina naglar hos ett proffs! det borde vara det första de talar om när man vill göra sina naglar att det sånna stora hälsorisker!

d4t har jag som sagt Aldrig hört talas om. det måste ju finnas risk för detta även hos en salong och då både med allergier och nagelsvamp och infektioner.. ??

Skillnaden är ju att de som sitter på salong är utbildade inom yrket och vet vad de håller på med. Jag är själv utbildad nagelterapeut och det läggs jättemycket fokus på hygienen under utbildningen. Du måste ju sterilisera alla dina verktyg mellan varje människa du gör på också t.ex. Göra rent filarna osv osv.

• Bob 293

The risk only really exists for people who use the products every day - but the problem with allergies is that no-one knows how sensitive their body is. I know people who worked in nail salons for 30 years without ventilation or wearing gloves to make gel nails - and they have no problems. On the other hand I have met nail technicians who worked for 2 years who had to stop working with nails.

It's like smoking - not everyone who smokes gets sick from it and most people do it even knowing the risks. Plus a good ventilation system costs around 12000:- for each table. That's a lot of money for most nail salons.

Another law in Sweden makes it a legal requirement for companies to provide suitable ventilation for any employee that works with "heat curing acrylic" - in addition to nails, this is used in many other industries such as electronics. Unfortunately, Arbetsmiljöverket forgot to tell the nail salons about this until last year! Now any salon that employes nail technicians or has a nail technician school, and works with acrylic, must have ventilation and they are inspected. But if you are self employed, there is no legal requirement to buy this.

The truth is that repeated use of many chemicals even in the home can be dangerous. Cleaning liquids, oven cleaners, klorin, benzin - someone even died from drinking 8 liters of water in a day some years ago.

Also because a product smells does not mean it is dangerous and it does not mean it is safe. Many nail technicians who trained years ago make that mistake and think nail liquids with low smell are safer than more smelly liquids - they aren't. They still need good ventilation.

Handled sensibly and with knowledge - these nail materials are safe. I wish it was not so easy for Joanne Public to buy them - but even if Läkmedelsverket closed all the doors here - people would buy from eBay or the many other foreign webshops. 

• Maria Myran
    drömmel skrev 2013-01-11 19:33:50 följande:
    ok. men det är ju märkligt att det finns väldigt många svenska sidor på nätet där man kan köpa detta och det är absolut inget svårt alls att få tag i.

är många som gör det själva.
    jag talar om för mina kompisar att det finns risk med svamp och infektioner och att jag inte har utbildning det vet dom.

jag vet att man intye ska tunna ut sin egna nagel mer än lite försiktigt ta bort glansen.

men tydligen så fick du allergi trots att du är utbildad?
    verkar vara farligt det där med akryl..

och få naglarna förstörda det tror jag säkert att ma kan få men det växer ju ut ny nagel och om man ska bli svårt skadad på sin nagel borde man väl märka det lite innan det är "kört"?

menar inte att du har fel men jag tycker bara det är konstigt att det är så farligt men ändå så lätt att få tag i för vem som helst och att det ens får finnas alls då?!                
    Japp det började under utbildningen med en förkylning, men istället för att stanna
    hemma så fortsatte jag att gå, tror det var det som gjorde det, började med små
    prickar på armarna efter att jag slarvat med handskarna, tillslut så illa som stora öppna
    variga sår på underarmarna och över hela händerna, så illa att jag inte längre kunde använda
    mina händer. Fick givetvis sluta med yrket inom kort.
  • Maria Myran
    drömmel skrev 2013-01-11 20:16:25 följande:

informerar du dina kunder om dessa farliga risker med att få akrylnaglar?
    Jag arbetade ju inte någon längre tid med detta eftersom jag blev allergisk, dock
    tror jag inte att nagelterapeuter informerar särskilt bra om det, osäker faktiskt vad som
    är praxis. Jag vet dock att en stor del av utbildningen går ut på att lära sig att hantera
    materialet på ett sätt så det inte kommer i kontakt med kundens hud. Jag slarvade
    dock på mig själv.
  • drömmel
    Maria Myran skrev 2013-01-11 21:51:29 följande:
    Japp det började under utbildningen med en förkylning, men istället för att stanna
    hemma så fortsatte jag att gå, tror det var det som gjorde det, började med små
    prickar på armarna efter att jag slarvat med handskarna, tillslut så illa som stora öppna
    variga sår på underarmarna och över hela händerna, så illa att jag inte längre kunde använda
    mina händer. Fick givetvis sluta med yrket inom kort.

tråkigt att höra!
    förstår att du inte kan förstärka dina naglar med varken gel eller akryl då?
    jag tar til mig allt ni skriver och förstår ert resonemang..

men det upplyses inte alls varken på produkterna eller hos nagelsalonger eller nadra ställen man kan läsa om eller hitta dessa produkter. när jag lyssnar på er låter det mkt farligt att ens vara utbildad i att hålla på med detta och tcker att det är väldigt märkligt att det inte uppmärkasammas mer i så fall. De är ändå vääldigt många som har akryl och gel naglar.

vore detta så stora problem borde det komma fram lättare?!.
    har jag fel där?
    jag får gräva ganksa ljupt för att hitta någon med problem av akryl naglar.        
Svar på tråden risk med akrylnaglar??