• drömmel

risk med akrylnaglar??

Jag tycker det är kul med naglar och har köpt ett nybörjar kit med skryl grejer till naglar. gjorde mina egna som blev super fina..
    nu vill mina kompisar att jag gör på dom.. och tänkte då bara ta en liten slant för materialet jag måste använda..
    men råkde googla lite om det och hittatde en del info om risker gällande att göra ega akrylnaglar.
    är det vanligt att de först´ör den egna nagel? hur vanligt är det att man får en infektion eller nagelsvamp när man gjort akrylnaglar?
    kan man ha akrylnaglar ur länge som helst eller måste nageln vila?
    blev orolig nu när jag läst om någon som fick rutten nagel och så vidare.. vill ju inte utsätta mina vänner den risken

• Svar på tråden risk med akrylnaglar??
  • Maria Myran

Hej! jag är utbildad nagelterapeut. Jag skulle verkligen inte rekommendera att
    du gör detta alls utan utbildning. Jag håller med om att dessa kit inte borde säljas alls
    och de flesta återförsäljare kräver faktiskt bevis på SANSA godkänd nagelutbildning
    innan dom säljer produkterna. Detta på grund av tidigare nämna problem, med infektioner, svamp
    och allergier. Sen har vi nästa problem, de flesta hemmafixare som vill få en akrylnagel att fästa
    länge ger sig gärna på den naturliga nageln med en nagelfil.. *rys* Detta förstör, förtunnar och nöter
    ner den naturliga nagel som KOMMER bli skadad om man inte vet vad man håller på med.

Det finns utbildningar att gå om du ska göra på andra, annars rekommenderar jag att hålla
    "experiment" till dig själv, då åtminstone bara du själv får leva med konsekvenserna.

Fått se många i mina dagar med förstörda händer och naglar tack vare amatörmässigt arbete.

Akrylatallergier ÄR oxå en möjlighet. Det räcker med lite slarv, restmaterial som blir liggande etc
    för att man ska leva resten av livet med denna allergi.
    Tänk oxå på det om du sitter hemma, om du håller med med materialet, inte använder handskar och