• Anonym (Villrådig)

    Sova över hos kompisar

    Hej! Min 11 åring har i flera år försökt klara sova över hos sina kompisar men oftast slutar det med att hon kommer hem s.ent på kvällen/natten. Ibland har hon ringt storgråtande till mig mitt i natten efter att ha försökt sova och inte kunnat. Inte ens hos min familj går det fast hon känner och gillar dem mycket. Hon skäms för detta och vi har provat att utan press se om hon klarar stanna, ett visst klockslag ska hon bestämma sig helt osv. Har också tagit paus i att sova över hos någon, bestämt att hon ska leka sent med kompisen istället tex. Jag vet att hon så gärna vill sova över som alla andra men något händer och jag skulle vilja få råd o synpunkter på vad det kan vara som hindrar henne, eftersom hon själv lider av att inte klara sova borta. Vet att många barn har en period då detta kan hända men detta har pågått i 3 år minst nu. Så hjälp mig snälla att hjälpa min flicka!

  • Svar på tråden Sova över hos kompisar
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Att sova borta innebär ju att vara skild från mamma på natten. Är det detta som är svårt för din dotter?
    I så fall visar det sig i andra sammanhang också? Har hon problem att gå till skolan om du är hemma någon gång? Eller har hon överhuvudtaget svårt att sova borta vare sig du är med eller inte?
    Kan hon sova borta med pappa eller är det i förhållande till dig som hennes rädsla uppkommer?
    Fundera lite över detta och tänk också igenom och prata med din dotter vad det är som händer när hon ringer hem och gråter mitt i natten för att hon inte kan sova.
    Det gäller att du är övertygad om att det inte är farligt om hon så är vaken hela natten när hon är borta.
    Om din flicka verkligen vill träna på detta kan du hjälpa henne genom att vara tydlig om hur du kommer att agera.
    Säg att hon får gärna ringa mitt i natten, om du tycker det, men hon får inte komma hem eftersom ingen vill eller kan åka och hämta henne och det inte är ett dugg farligt att vara där hon är. Varje gång du hämtar hem henne bekräftar du nämligen omedvetet att det är farligt för henne att vara borta från dig.
    Så låt henne bestämma när hon ska göra det. Sen pratar ni igenom precis hur hon ska göra när hon vaknar och ångrar sig. Ge henne några alternativ, men inte att åka hem. Kanske skriva ett brev. Kanske läsa en bok. Kanske ringa, men bara en gång. Kanske är det pappa som ska svara.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (Villrådig)

    Tack för svar!

    Ja hon är väldigt mammabunden, har varit ännu värre än nu då jag har jobbat med att hon ska släppa "navelsträngen" under lång tid nu.

    En av platserna hon inte vill/klarar sova är just hos pappa, av olika orsaker, ibland har det funkat ett kort tag men sen inte alls.

    Sist hon var där ringde hon på kvällen för att hon saknade mig, skulle inte kunna sova osv, men jag gjorde som d skrev, att vi pratade om att det är ju inget farligt om hon inte sover en natt, hon kan aktivera sig lugt med ex läsning, mobilspelen hon gillar osv. Hade pratat om detta innan hon gick dit med. Hon stannade faktiskt hela natten hos sin pappa. Så tack för svaret, kommer fortsätta göra så nu när det är pappahelg.     
     
      

Svar på tråden Sova över hos kompisar