Inlägg från: Camilla67 |Visa alla inlägg
  • Camilla67

Hur funkar det med graviditetspenning (havandeskapspenning) när man är timvikarie?

Mial 83 skrev 2013-01-06 08:55:05 följande:
    Hej! Jag jobbar som vikarie inom äldreomsorgen och blir inringd vid behov. Arbetstillfällena varierar från vecka till vecka. Ibland blir det väldigt mycket jobb och ibland mindre. Nu är jag gravid... :) och har lite funderingar kring gravidpenning. Arbetet är tungt och stressigt. Och de gravida fastanställda som jobbar där går alltid hem med gravidpenning två månader innan bf. Men hur funkar det för mig? Någon som vet hur detta brukar funka? :)

jag har också blivit gravid när jag hadde tim vik.. jag har fått havandeskaps,i älderoms är det stässigt o tungt.
    det kan du se till via barnmoskan att du får intyg..
    <jag fick väldigt problem med ryggen så jag blev sjukskriven först men sen blev det havandskapsp.  
  • Camilla67
    Emmelié89 skrev 2013-01-06 09:27:07 följande:
    Åh en tråd för mig! Jag har samma fundering, jobbar också som timvikarie men inom lss, ungefär samma stress o lika tungt som äldreomsorgen. Är i vecka 30 o min kropp strejkar riktigt nu så har funderat på att försöka gå de tider jag fått(om jag orkar, har hela januari ut o då har jag bara dygnspass på  mellan 21-24timmar med 6h sovande jour) och sen försöka få havandeskapspenning. Har samma frågor som TS, nån som kan rent praktiskt hur det går till? Det är ju inte att tänka på att fråga chefen om omplacering för då slutar de ju att ringa in en helt enkelt.

Om du har problem ska du vända dig till barnmoskan och tala om det så brukar hon hjälpa till. jag fick då hjälp genom både doktor och barnmoska...
Svar på tråden Hur funkar det med graviditetspenning (havandeskapspenning) när man är timvikarie?