• Emmsan10

Varför är min son vaken på nätterna?!!!

Har en 14 mån son som är vaken 3 timmar  varje natt, håller på å bli tokig!  
    Det har hållt på till och från i ca 2 månader och det blir bara värre och värre. Numera är det såhär varje natt! Varför är han vaken på natten? Han är inte ledsen eller så utan ligger bara och vänder och vrider på sig, sparkas, pillar mig i huvet osv. Tillslut när han väl somnar runt 5 tiden så sover vi till halv 9. 

Jag ska snart börja jobba igen och känner mig väldigt stressad över att jag aldrig kommer få någon sömn. Jag har provat ligga på soffan så får pappan ta hand om han på natten, men oftast gråter han efter mig då + att är han vaken så kan jag ju såklart inte sova.
    För övrigt så är han rätt så pigg och glad på dagarna, sover ca 2 tim mitt på dagen, äter ingenting på natten.
    Är det någon som känner igen sig eller kan ge mig lite tips på vad vi kan göra? och varför är det såhär... Tycker så synd om han som inte kan sova heller... 
    Han somnar vid 7 på kvällen, sover hyfsat bra i sin spjälsäng (får gå in ibland och ge han napp), sen när han vaknar på natten brukar jag lyfta över han till mig (pappan sover oftast på soffan eftersom han måste få sova när han jobbar) och det har inte varit några problem innan.
    Ska man införa nattmål? försöka få han att somna om i sin egen säng på natten? 
    Tänkte ringa bvc på måndag och rådfråga med... men dela gärna med er med erfarenheter och råd...

• Svar på tråden Varför är min son vaken på nätterna?!!!
  • Flickan och kråkan

Han sover rättt mycket på dagen med tanke på när han vaknar för dagen och när han somnar för kvällen. Nu har mina inte varit några storsovare (barn är ju olika så mina är ingen mall för hur barn ska sova), men i den åldern har de vaknat vid 06, sovit en timme på dagen och sedan somnat för kvällen vid 19-tiden. 

• Emmsan10

Har provat minska ner sovpasset på dagen till 1 tim men det hjälper inte.. Får ist en super över trött son på em och till kvällen är han så trött så han grinar av trötthet.. Skär i mammahjärtat. Jag tror allt ändrades när vi tog bort ett av två sov pass på dagen, för då ca 2 mån sen. Men det gick inte att låta han sova två gånger om dagen för han va omöjligt att natta båda passen på dagen och sedan på kvällen, tog timmar innan han somnade därför tog vi bort ett sov pass och han är väldigt lätt att natta nu men är ist vaken på nätterna. Är jätte tacksam för era svar! Vad tror ni om att ställa en väckarklocka varje morgon kl 7, så kanske han kommer in i den sovrutinen? Känns som vi är inne i en ond cirkel nu, eftersom man själv grinar av trötthet så låter man han sova hur länge han vill på morgonen.. Kan ju va värt ett försök även om man kommer va ännu mer trött till en början... ?

• scaras

Vår flicka höll på sådär också.. men vi började ge välling på natten och då somnar hon om relativt snabbt iaf. Var också väldigt tveksam till det i början men eftersom jag också börjar jobba snart så tänkte vi bara att om det funkar så kör vi på det också får vi ta det som ett senare problem med att vänja av från nattamat igen.

• Flickan och kråkan
    Emmsan10 skrev 2013-01-06 11:47:00 följande:
    Har provat minska ner sovpasset på dagen till 1 tim men det hjälper inte.. Får ist en super över trött son på em och till kvällen är han så trött så han grinar av trötthet.. Skär i mammahjärtat. Jag tror allt ändrades när vi tog bort ett av två sov pass på dagen, för då ca 2 mån sen. Men det gick inte att låta han sova två gånger om dagen för han va omöjligt att natta båda passen på dagen och sedan på kvällen, tog timmar innan han somnade därför tog vi bort ett sov pass och han är väldigt lätt att natta nu men är ist vaken på nätterna. Är jätte tacksam för era svar! Vad tror ni om att ställa en väckarklocka varje morgon kl 7, så kanske han kommer in i den sovrutinen? Känns som vi är inne i en ond cirkel nu, eftersom man själv grinar av trötthet så låter man han sova hur länge han vill på morgonen.. Kan ju va värt ett försök även om man kommer va ännu mer trött till en början... ?
    Ja, ur mitt perspektiv skulle jag försöka få till lite mer vakentid på dagen helt enkelt. Sedan kommer han med största sannolikhet vara ordentligt trött ett par dagar precis vid omställning för då sover han ju mindre.
  • Natulcien
    Emmsan10 skrev 2013-01-06 11:47:00 följande:
    Jaa, väck lite tidigare eller minska på dagsömnen, så att han är mer vaken på dagen (=tröttare på kvällen). Och ge det lite tid innan ni utvärderar.
  • Emmsan10

Ska prova inatt med att sätta klockan på 7!

Tack för alla svar

Han äter inte gröt, gillar inte det. Han får en flaska ersättning innan läggdags (gillar inte välling heller).

Håller tummarna på att detta vänder snart..

• Emmsan10
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-06 11:36:01 följande:
    Han sover rättt mycket på dagen med tanke på när han vaknar för dagen och när han somnar för kvällen. Nu har mina inte varit några storsovare (barn är ju olika så mina är ingen mall för hur barn ska sova), men i den åldern har de vaknat vid 06, sovit en timme på dagen och sedan somnat för kvällen vid 19-tiden. 

Vid vilken tid på dagen har dina då sovit? Är 10-11:15 en bra tid tro? Och sen låta han vara vaken till 7 på kvällen.

Eller ska man satsa på ett sovpass efter lunch?
  • Flickan och kråkan
    Emmsan10 skrev 2013-01-06 19:32:55 följande:

Vid vilken tid på dagen har dina då sovit? Är 10-11:15 en bra tid tro? Och sen låta han vara vaken till 7 på kvällen.
    I den åldern sov de efter lunch, alltså cirka 12-13, men runt 1,5 så var vi tvungna att lägga den tidigt (vid 10-tiden) för att inte få maratonnattningar på kvällen. Det är svårt att säga vad som är bäst för er. Ni behöver nog pröva r fram lite. Om ni väcker nu vid 7-tiden och han har haft mycket vakentid på natten så kanske han behöver en tidig vila. Beror ju också lite på hur länge han sover på dagen. Mycket hjälp jag var, va .
  • Annelie 76
    Emmsan10 skrev 2013-01-06 19:32:55 följande:

Sovpass efter lunch är nog bäst så det inte blir för många timmar till kvällen. Vi har harmoniserat med dagis tider, där har de lunch kl 11 och sen sova vid halv 12 ungefär. Hemma blir det ofta lite tidigare men lunchen är inte före halv 11 iaf. Min son som är lika gammal får absolut inte sova mer än 1,5 timmar, annars blir nattsömnen förstörd.
  • Emmsan10
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-06 20:13:46 följande:
    I den åldern sov de efter lunch, alltså cirka 12-13, men runt 1,5 så var vi tvungna att lägga den tidigt (vid 10-tiden) för att inte få maratonnattningar på kvällen. Det är svårt att säga vad som är bäst för er. Ni behöver nog pröva r fram lite. Om ni väcker nu vid 7-tiden och han har haft mycket vakentid på natten så kanske han behöver en tidig vila. Beror ju också lite på hur länge han sover på dagen. Mycket hjälp jag var, va .

Hehe jo du är mycke till hjälp! är så tacksam för alla svar.

Ska nog testa lägga han lite innan lunch, annars blir han nog svår att lägga på kvällen. Men om 3 månader ska han börja på dagis och då får vi väl ändra alla rutiner igen, snark.

Hoppas på att få sova lite inatt nu!
  • Emmsan10

Kör en liten uppdatering ifall det finns nån som läser denna tråd med samma problem. 
    Dem två första dagarna gick över förväntan faktiskt, visst va han något tröttare på dagen men sov (otroligt nog!) hela natten till klockan ringde vid 7. Helt underbart! Märkte en mycke gladare son på dagarna med efter en sån bra natt! 
    Dock gick denna natt (tredje dagen) inte lika bra och han va vaken 3 timmar igen... snark. Men ja fortsätter väcka han kl 7 på morgonen och han får sova ca 1 tim å 15 min på dagen, så hoppas jag att han snart kommer in i den rutinen och sover på natten! Man får nog räkna med lite bakslag i början.. Stackarn han va så trött idag.... :( men det är ju för hans eget bästa så det är bara att stå ut..
    Hoppas hoppas han sover denna natt!  

• Flickan och kråkan
    Emmsan10 skrev 2013-01-10 19:23:02 följande:
    Kör en liten uppdatering ifall det finns nån som läser denna tråd med samma problem. 
    Dem två första dagarna gick över förväntan faktiskt, visst va han något tröttare på dagen men sov (otroligt nog!) hela natten till klockan ringde vid 7. Helt underbart! Märkte en mycke gladare son på dagarna med efter en sån bra natt! 
    Dock gick denna natt (tredje dagen) inte lika bra och han va vaken 3 timmar igen... snark. Men ja fortsätter väcka han kl 7 på morgonen och han får sova ca 1 tim å 15 min på dagen, så hoppas jag att han snart kommer in i den rutinen och sover på natten! Man får nog räkna med lite bakslag i början.. Stackarn han va så trött idag.... :( men det är ju för hans eget bästa så det är bara att stå ut..
    Håller tummarna för er. Låter ju ändå som ni faktiskt är på rätt väg i alla fall .
  • Natulcien
    Emmsan10 skrev 2013-01-10 19:23:02 följande:
    Låter bra, och förhoppningsvis var den här natten bara ett "återfall". Hoppas han sover gott i natt! Glad
  • Emmsan10

Tack ska ni ha Skrattande
    Han sov till kl 5 iaf, sen va det kört hehe.
    Kanske tar ett par veckor till och med innan det "blir bra" ? Får hoppas det.
    Börjar jobba om en vecka.. Varför vi inte kommit på det här tidigare kan man ju fråga sig Tungan ute

Svar på tråden Varför är min son vaken på nätterna?!!!