• Anonym (TS)

Kan man vägra bli igångsatt?

Väntar mitt andra barn är i v36. Har en jobbig första förlossning bakom mig där jag blev igångsatt pga hf. Nu är det prat om att sätta igång igen då jag börjar visa tecken på hf, kan man vägra? Jag mår bra, bebis mår fint. Vad säger lagen? Kan de spänna fast mig och koppla värkstimulerande mot min vilja el hur går det till? Blir jag LPTad om jag vägrar?

• Svar på tråden Kan man vägra bli igångsatt?
  • Mandiisen

Brukar gå mycket bättre och snabbare andra förlossningen :)

16år och blivande 2barnsmamma. Jonathan FÖDD 5/8-11. William, BF 7/1-13
  • Ruggugglan

Jag har blivit igångsatt två ggr och ingen av gångerna är sig lik. Att du hade en jobbigt förlossning förra gången behöver inte alls betyda att du får en jobbig förlossning igen.

Om du visar tecken på HF så mår du ju uppenbarligen inte bra. Prata med din BM eller läkare och säg att du är väldigt rädd.

• Anonym (?)

Men varför ska du vägra? De sätter ju ingång dig av en anledning, nämligen att du visar tecken på havandeskapsförgiftning.   Det är farligt att gå med det.  

• silhuett
    Anonym (TS) skrev 2013-01-06 10:36:06 följande:
    Väntar mitt andra barn är i v36. Har en jobbig första förlossning bakom mig där jag blev igångsatt pga hf. Nu är det prat om att sätta igång igen då jag börjar visa tecken på hf, kan man vägra? Jag mår bra, bebis mår fint. Vad säger lagen? Kan de spänna fast mig och koppla värkstimulerande mot min vilja el hur går det till? Blir jag LPTad om jag vägrar?
    Om ni båda mår bra borde ni kunna avvakta. Men å andra sidan kan det där utveckla sig och bli värre mycket fort, är du beredd att riskera det? Jag gick igenom precis samma sak med mitt första barn, och vet hur jobbig en igångsättning kan vara. Förstår att du är rädd. Kan ni diskutera kejsarsnitt istället?
  • Anonym (3)

Jag har blivit igångsatt 3 ggr..alla helt olika! hade hoppats vid sista graviditeten att slippa ,men på beräknad förlossn dag fick jag alarmerande högt bt och äggvita i urinen. Fick då åka till förlossningen för bedömning . Dom frågade om jag hade nåt emot att bli igångsatt. Jag gick då med på det. Fick epidural för första gången.Så det gick som en dans sen.
    Så jag tycker verkligen inte du ska neka, finns ju risk för både dig och ditt barns liv!

• Anonym

Vet faktiskt inte!
    I vanliga fall har man rätt att vägra vård, men i det här fallet kommer man även ta hänsyn till ditt ofödda barn!
    Om de bedömer att du har svår havandeskapsförgiftning, eller riskerar att få det, så är det en mycket stor risk för barnet. Tror i så fall det som absolut sista utväg kan bli fråga om "tvångsvård".

Men som några skriver här ovanför, varför vägra? Havandeskapsförgiftning kan vara mycket allvarligt, både för dig och din bebis! Det är helt enkelt död ni båda riskerar om det blir allvarlig hf.
    Så himla illa kan ju inte en igångsättning vara...

• silhuett

Jag vet inte hur allvarlig din hf har blivit än, men i mitt fall avvaktade de in i det längsta med att sätta igång mig. Jag låg 5 dagar och mådde skit innan jag fick ut sonen. Då höll de även givetvis extrem noga koll på mig. Mätte blodtrycket varannan timme, tog hand om all min urin, tog kontinuerligt blodprover. Korkat nog så blandade de ihop mitt urinprov med någon annans den sista dagen, och när de upptäckte det blev det bråttom med igångsättning Obestämd

• gosegrisen

All mödravård är helt frivillig. Slutar du gå dit på kontroller så kommer de såklart inte heller att veta att de borde sätta igång dig.

• Anonym

TS, tänk på att det viktigaste är att du får en frisk bebis och att du själv förblir frisk!

MVC/förlossningen har bara det för ögonen. Även om en igångsättning och en ev jobbig förlossning (kan ju bli hur bra som helst också) känns jobbigt nu så är det övergående!

Vilket väljer du?

1. Att bli övervakad och rekommenderad det bästa för dig och din bebis
    eller
    2. Att vägra igångsättning på känslomässiga skäl och riskera få men för livet både för dig och ditt barn?

Svar på tråden Kan man vägra bli igångsatt?