• scaras

Tidig trotsålder?

Dottern på 15 mån har sedan ungefär en vecka börjat att protestera, ORDENTLIGT! Från att ha varit världens goaste, enklaste lilla solstråle (är hon ju fortfarande är klart) börjat att så fort hon inte får det hon pekar på lägga sig på golvet och gallskrika och veva och slå med armarna på allt hon kommer åt!!!!
    Har inte funderat så mycket på vad det handlar om bara tänkt att jaja, barn måste ju testa gränser (första barnet så har typ noll koll) men min mamma gav igår kommentaren att "Oj, det var tidigt för att komma i trotsåldern!"

Så, är det trotsåldern som börjar nu eller vad handlar detta om? Hur ska vi bemöta henne i detta? Förstår ju att det är frusterande för henne men samtidigt kan man ju inte ge henne allt hon pekar på. Brukar försöka distrahera så gott men det är ju inte jämt det funkar.. Så lite goda råd från er med erfarenhet vore uppskattat..

• Svar på tråden Tidig trotsålder?
  • Natulcien

Nej, hon är för liten för att kunna "trotsa" (gillar inte det ordet gällande äldre barn heller).
    En sån liten är helt impulsstyrd, och det handlar, som du skriver, om frustration. Ta det med ro, och försök distrahera och avleda henne. Och försök att inte säga en massa 'nej' i onödan.
    Går det inte att distrahera så låt henne ha sitt utbrott, men var där och håll om henne och trösta.

• Flickan och kråkan

Det är inte den klassiska "trotsen" (gillar inte heller ordet) utan den klassiska "1,5-årsåldern" . De vill, vill, vill, vill och vill inte, vill inte, vill inte en massa saker. Och har samtidigt varken språket, erfarenheten eller förmågan att hantera motgångar (oavsett orsak - egen oförmåga eller mamma och pappas gränssättning) och frustration.

Behåll lugnet och ta det det för vad det är . Försök att låta henne försöka själv i möjligaste mån. Ta det inte personligt om hon får utbrott för än det ena och än det andra ur ett vuxenperspektiv lite irrationellt (för henne är det inte det). Låt henne få vara arg över att motgångar. Det är inte farligt. Finns där för henne när känslorna väller över henne. 

• Apopan

Då har min knodd varit i ständig "trots" då ^^

Jag brukar säga att han vet vad han vill, och vill ha det nyss... Han är 13månader nu.

• Sara 86
    Apopan skrev 2013-01-06 12:04:25 följande:
    Då har min knodd varit i ständig "trots" då ^^

Jag brukar säga att han vet vad han vill, och vill ha det nyss... Han är 13månader nu.
    Det där känner jag igen. MIn sin är med 13 mån och han har en vilja av stål, och skriker så fort han inte får som han vill, tar på energin kan jag lova.
  • scaras

Okej, tack för samstämmiga svar. Tungan ute
    Då fortsätter vi bara att inte göra så stor grej av det.. även om det är nog så frustrerande för en stor också.. hehe.. som ni verkar veta.

• Sara 86
    scaras skrev 2013-01-06 12:22:10 följande:
    Okej, tack för samstämmiga svar. Tungan ute
    Då fortsätter vi bara att inte göra så stor grej av det.. även om det är nog så frustrerande för en stor också.. hehe.. som ni verkar veta.
    Man kan bli knäpp för mindre när det är som "värst" men det är ju en del i deras utveckling, dem måste ju få testa sig fram o tids nog lär dem sig att det inte är lönt att skrika och hålla på för att få det man vill. Men jag vet det är frustrerande och vara den som är lugn och sansad, det kräver sin konst i såna situationer, har en bonusson på 3,5 år med så gissa att man har o göra :)
Svar på tråden Tidig trotsålder?