• 1979sandy

Somna utan gråt-hjälp,,,,

Hej! Snälla, hjälp en trött , trött mamma... Min 4.5 månads lilla kille har alltid sovit någorlunda på nätterna. Ca 21-8 med 2-3 ammningar och lite stök o bök. Nu på sistonde är det uppvak varje timme! Han sover oroligt, kastar sig av och ann och vill bara suga på mitt finger, napp duger inte. Den tappar han ändå hela tiden då han somnar på sidan. Han har alltid sovit i en sidosäng breve min sambo men nu har jag honom brevid mig för att hjälpa han att somna om vid varje uppvak. Lägger han på sidan då somnar han om men sen vips runt till ryggläge och kasta med huvudet. Gäspar till och upp med ögonlocken och vaken. Jag går upp och vaggar honom till söms igen i famnen.. Nu dags för egen säng, vi kanske väcker honom och jag får absolut ingen sömn. Har ögnat igenom boken Somna utan gråt, verkar vara så bra men min hjärna är för trött för att ta till mig allt. Nån som har läst den och lyckats få in lilla att sova bättre? Om, snälla förklara i korta drag hur ni gjort , jag har inte ens energi för att läsa boken .. På dagarna sover han 1,5 på morgonen, 1,5-2 h vid lunch och sen ca 1h sen eftermiddag... Oftast 3-4h på dagarna, kanske lite men får inte till det mer. 1000 tack för hjälp....

• Svar på tråden Somna utan gråt-hjälp,,,,
  • Natulcien

Om han verkar sova bra på sidan, så kanske det går att stötta upp honom så, med någon filt eller handduk, så att han inte faller över på rygg?
    Vår son kunde inte heller sova på rygg. Han sov på sidan första ca 3 månaderna, med en filt mot magen så att han inte skulle falla över på mage, men från ca 3 månader vände han sig själv på mage och fick sova så.

• 1979sandy

Kan prova, men känns inte som det är problemet.. Han sover ok på rygg efter han har somnat på sidan ett tag. Det är uppvaken som är så konstiga nu. Sover otroligt oroligt och har inte gjort det förr.
    Nyfiken på hur andra nattar sina bebisar också då läggning kan ta låååång tid här hemma med övertrött bebis ofta.
    Hur nattar du din?..och när?

• skogsvitter

Han är ju mitt i den allra jobbigaste utvecklingsfasen förutom separationsfasen, så det är förväntat att han sover uselt nu även om han varit en bra sovare innan. I princip alla bebisar strular mer med sömnen i den här åldern. Våra barn har varit katastrofala mellan ca 4-6 månaders ålder. Sedan kom en lugnare period innan separationsfasen kickade igång. Sömnen går i vågor.

Jag har dock använt mig av flera råd i somna utan gråt. Problemet som jag ser det i din TS är att du tror att det är en specifik metod, där någon bara kan säga till dig vad du ska göra i enighet med den metoden. Men somna utan gråt är ingen metod. Det är en samling av hundratals olika råd, tekniker och tips som du själv måste anpassa till just din situation.

Man börjar dock med att föra sömnlogg. Redan där kanske du inser att problemet är något annat än vad du tror just nu. Skriv upp alla uppvak, vad ni gör och hur länge det dröjer innan han somnar om. Skriv upp tider och rutiner ni har.

Personligen anser jag att han är alldeles för liten för att man ska använda sig av någon metod, vi använde somna utan gråt aktivt efter separationsfasen med vår äldsta. Och med yngsta dottern så tog jag till mig av några av råden som är lämpliga redan från nyfödd ålder. Tex att reflektera över om bebisen verkligen är vaken, eller om man i själva verket väcker en sovande bebis genom att ta upp i famnen och amma bara för att de grymtar lite. Ja osv.

Jag anser att du måste läsa boken om du ska förstå vad det handlar om, och kunna ta till dig av råden. Det är ingen quick-fix. Det är däremot väldigt mycket information om hur din bebis fungerar och hur bebisens sömn fungerar, som du sedan kan ha i bakhuvudet när bebisen vaknar. Du får större förståelse för bebisens beteenden, och oftast ändrar man per automatik också då sitt eget förhållningssätt. Man har oftast för höga krav på bebisens sömn helt enkelt.

• Humla85

Min, som blir 4 månader imorgon, har börjat få svårt att somna om på natten och ligger och pratar för sig själv. Är inte missnöjd, men vaken och det går ju inte somna om när han ligger och säger "aooooaaaooo". Vet inte riktigt hur vi ska göra för att få honom att somna om snabbare.

Han somnar oftast bra på kvällen, med hjälp av napp och snuttefilt som han gärna har uppe i ansiktet och gosar in sig i. Ligger och sparkar med benen och viftar med huvudet en liten stund, man kan behöva hjälpa honom om han tappar nappen. Jag brukar ta bort nappen när han är på väg att somna, så sover han utan napp sedan.

Jag tror att det som gör att han somnar in bra både på dagarna och på kvällen är att vi gör i princip likadant varje dag, han vet liksom vad som ska hända. Ut och gå med vagnen = somna. På eftermiddagarna, när han har sitt långa sovpass (2-3 timmar) sover han på sidan i vår säng. Pallar då upp med kudde bakom ryggen och ihoprullad filt framför honom. Ofta somnar han direkt, när han rullas över på sidan, för han vet att nu är det vila.

När han sover sämre beror det oftast på att han är gasig i magen. Brukar massera magen på honom på kvällen för att hjälpa honom få ut ev. gaser inför natten.

• skogsvitter

Förövrigt verkar han sova mycket bra på dagarna så jag tycker du ska passa på att vila under dagarna om du känner dig så enormt utmattad? Fundera också på hur du ska prioritera dina egna sysslor för att kunna maximera din egen sömn. Det är inte meningen att man ska gå på knä bara för att bebisen under en mycket kort period sover lite sämre, då får man tänka om. Kom ihåg att han är pytteliten fortfarande! Sov en stund efter middagen när pappan är hemma tex, så att du orkar med! Ingen mår bra av att ta på sig en offer-roll eller spela martyrmamma

• 1979sandy

Tack! Det du skriver är riktigt. Men jag väntar mig ingen kvick fix, vet att sånt här kan ta lång tid ville höra om andra lyckats vis boken. Och absolut, jag ska läsaren. Vid tid och energi..visste inte att denna period var så jobbig för dem, utvecklingsmässigt..
    Känns bara ibland att man hör om dem som bara kan lägga ned din bebis, säga några nyckelord och bums så somnar bebisen, medan man själv har en hyperaktiv liten som då inte hade tänkt sova fast han gnuggar dig frenetiskt i ögonen:(....varje kväll.
    Var nyfiken på hur andra infört rutiner mm.
    Börjar väl bli dags för det nu?

• Tjolanta

Då undrar jag hur man ska få bebisen att fortsätta sova när den somnat i famnen och man vill lägga ner den? Vår lilla vaknar på en gång när man lägger ner henne från famnen och somna själv i sin säng går ju fet bort! Ni verkar komma med så bra tips och råd här i tråden Nån enstaka gång så sover hon när man lägger ner henne.... Annars vaknar hon och är JÄTTEARG! Kan ju inte sitta och hålla i henne hela dagarna, fast man skulle vilja I vagn och så när man är ute är inga problem att sova i.

• skogsvitter
    1979sandy skrev 2013-01-06 15:13:47 följande:
    Tack! Det du skriver är riktigt. Men jag väntar mig ingen kvick fix, vet att sånt här kan ta lång tid ville höra om andra lyckats vis boken. Och absolut, jag ska läsaren. Vid tid och energi..visste inte att denna period var så jobbig för dem, utvecklingsmässigt..
    Känns bara ibland att man hör om dem som bara kan lägga ned din bebis, säga några nyckelord och bums så somnar bebisen, medan man själv har en hyperaktiv liten som då inte hade tänkt sova fast han gnuggar dig frenetiskt i ögonen:(....varje kväll.
    Var nyfiken på hur andra infört rutiner mm.
    Börjar väl bli dags för det nu?
    Det där är nog mest en myt (eller en förfinad verklighet) att så många har bebisar som bara somnar bums, i synnerhet i den här åldern. Jag ammade till sömns, det var vår rutin när de var så här små
  • 1979sandy

Ja nån martyrmamma har jag då aldrig sett mig som...inte Heller nåt offer, bara vidrigt trött på dagarna. Försöker sova då han sover, men han vaknar tätt i sömnskarvarna och sover bara ute, vill inte sova inne i säng. Vaknar konstant inne så jag kollar honom tätt när han står ute , men försöker vila då i alla fall.

• skogsvitter
    Tjolanta skrev 2013-01-06 15:16:38 följande:
    Då undrar jag hur man ska få bebisen att fortsätta sova när den somnat i famnen och man vill lägga ner den? Vår lilla vaknar på en gång när man lägger ner henne från famnen och somna själv i sin säng går ju fet bort! Ni verkar komma med så bra tips och råd här i tråden Nån enstaka gång så sover hon när man lägger ner henne.... Annars vaknar hon och är JÄTTEARG! Kan ju inte sitta och hålla i henne hela dagarna, fast man skulle vilja I vagn och så när man är ute är inga problem att sova i.
    Har de stort närhetsbehov kan man ju med fördel använda bärsjal/bärsele om dagarna, våra har till största del sovit så dagtid. Då behöver man aldrig lägga ner Och man har ändå båda armarna fria!

Annars gjorde jag så att jag försiktigt la mig ner tillsammans med bebisen och låg intill bebisen en stund innan jag krånglade mig lös och sakta gled ur sängen. Vi har alltså samsovit, och de har sällan eller aldrig trivts i egen säng i form av spjälsäng. Andra dottern hade däremot en egen säng fast den stod kloss i kloss med min, så det var ju som att samsova.
Svar på tråden Somna utan gråt-hjälp,,,,