• bodimit

Orkidé barn?

Min dotter har vart helt överkänslig mot det mesta som ingen av oss har förstått riktigt. när man då har sagt till henne så har hon reagerat mycket starkt osv. Alla i vår omgivning har trott att hon har adhd för hon blir såå arg osv. Men jag har ändå inte tyckt att det verkligen stämmer på henne.
    Men igår så läste jag nånting om överkänsliga barn och det stämmer i princip helt o hållet på hur hon är.
    Är det någon som vet mer om "orkidébarn"? Det fanns inte så mycket att googla på nämligen. 

• Svar på tråden Orkidé barn?
  • JECJ

Det uttrycket har ingen riktig vetenskap bakom sig. Det är mest "hitte-på" . Okunniga människor (och outbildade spån, new age m.m. som vill sälja böcker)  hittar gärna på namn och diagnoser för att utnyttja lättskrämda föräldrar. Du kommer inte möta en läkare som kommer ge diagnosen orkidebarn eller vård för detta.

Om din dotter inte har en medicinsk diagnos i bakgrunden så kan det faktiskt vara så att hon bara har en egen personlighet som ligger åt det känslomässiga hållet. 

ADHD och autism osv är diagnoser som kan innefatta allt från pyttelite beteende störningar till de riktigt allvarliga fallen.  Oftast hör man bara om de extrema fallen, men jag har arbetat med barn där diagnosen endast syns vid specifika tillfällen.
    Jag hade nog tagit flickan till bup och bett om en utredning. Om hon har en hint av adhd så kanske denna kan förvärras när hon blir äldre och då kan det vara bra att vara förbered. Om dom inte hittar indikationer på adhd så kan du utgå från att det bara är en flicka som har en känslig personlighet. Eller att hon behöver tydligare gränser eller har hon en känslig period.

• Kastrullresan

Med lite perspektiv på saken då dottern är vuxen idag så kan jag bara säga att det  troligen blir bättre om du bara håller ut, är konsekvent och satsar mycket tid.

Min dotter var väldigt arg och aggressiv när hon var liten. Hennes reaktioner stod inte i proportion till någonting.

Min känsla var att hon "föddes" arg. Till och med personalen på BB kommenterade detta.

Hon är mitt tredje barn och hade när hon föddes två äldre bröder som fullständigt avgudade henne men hon gjorde verkligen sitt bästa för att förstöra.

Hon fick tänder vid fyra månaders ålder, lärde sig krypa vid fem månader och letade aktivt upp någon att bita. Hennes 18 månader äldre bror var den som var mest utsatt under den här tiden. 

Raseriutbrott så hon svimmade eller kräktes kämpade vi ständigt med.

Ofta konflikter med kompisar. Hennes äldre bröder lärde sig hantera hennes humör på ett bra sätt så där var det nästan aldrig några konflikter efter att hon slutade bitas. Hon fick en lillebror när hon var dryga två år och honom har hon alltid avgudat och hela hennes humör började bli bättre när han föddes.

Hon var så här arg fram till ca 6 års ålder sedan blev det mycket bättre. Hon har även nu som vuxen i vissa delar en lite negativ livssyn men inget som inte går att hantera.  

Det jag gjorde var att verkligen försöka fokusera på det positiva i hennes person och förstärka det och inte tillåta att det negativa tog för stor plats. Galet jobbigt men det fungerade. 

• 1dagIsolen
    bodimit skrev 2013-01-06 15:46:51 följande:
    Min dotter har vart helt överkänslig mot det mesta som ingen av oss har förstått riktigt. när man då har sagt till henne så har hon reagerat mycket starkt osv. Alla i vår omgivning har trott att hon har adhd för hon blir såå arg osv. Men jag har ändå inte tyckt att det verkligen stämmer på henne.
    Men igår så läste jag nånting om överkänsliga barn och det stämmer i princip helt o hållet på hur hon är.
    Är det någon som vet mer om "orkidébarn"? Det fanns inte så mycket att googla på nämligen. 

Jag har nyligen sett att uttrycket Orkidé barn kopplas ihop med högkänslighet. Högkänslighet har man forskat om länge och det beskrivs som ett personlighetsdrag som ca 20% av befolkningen föds med. Det förkortas hsp men är ingen "bokstavskombination" och ska inte heller förknippas med sjukdomar som har den förkortningen. Om du vill läsa mer rekommenderar jag dig att söka på högkänslighet. Det finns även en förening som jobbar för att sprida information om högkänslighet, http://www.hsperson.se/. Där kan du också få mer information om högkänslighet. Lycka till!
Svar på tråden Orkidé barn?