bodimit skrev 2013-01-06 15:46:51 följande:
Min dotter har vart helt överkänslig mot det mesta som ingen av oss har förstått riktigt. när man då har sagt till henne så har hon reagerat mycket starkt osv. Alla i vår omgivning har trott att hon har adhd för hon blir såå arg osv. Men jag har ändå inte tyckt att det verkligen stämmer på henne.
Men igår så läste jag nånting om överkänsliga barn och det stämmer i princip helt o hållet på hur hon är.
Är det någon som vet mer om "orkidébarn"? Det fanns inte så mycket att googla på nämligen.
Jag har nyligen sett att uttrycket Orkidé barn kopplas ihop med högkänslighet. Högkänslighet har man forskat om länge och det beskrivs som ett personlighetsdrag som ca 20% av befolkningen föds med. Det förkortas hsp men är ingen "bokstavskombination" och ska inte heller förknippas med sjukdomar som har den förkortningen. Om du vill läsa mer rekommenderar jag dig att söka på högkänslighet. Det finns även en förening som jobbar för att sprida information om högkänslighet,
http://www.hsperson.se/. Där kan du också få mer information om högkänslighet. Lycka till!